مجله علمی و پزشکی

پایش مداوم سلامت محصولات کشاورزی / شناسایی ۲۰۰ بیماری مرتبط با سلامت غذا در دنیا

رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اهمیت پایش مداوم سلامت محصولات کشاورزی، گفت: در همین راستا طرح «PMS» نیز دنبال می‌شود که از محصولات کشاورزی موجود در بازار هم نمونه‌برداری می‌شود و این اقلام از نظر فلزات سنگین و باقی‌مانده سموم و آفات کشاورزی پایش و بررسی می‌شوند.

دکتر سیدحیدر محمدی در گفت‌وگو با مجله رز، درخصوص پایش سلامت اقلام غذایی، گفت: در این زمینه کل محصولاتی که به کشور وارد می‌شوند بررسی و پایش می‌شوند و درعین حال محصولاتی هم که صادرات دارند باید از ما گواهی دریافت کنند. 

وی افزود: به جز این‌ها که در مبادی ورودی و خروجی کشور انجام می‌شوند، هر محصولی که قرار باشد پروانه بگیرد باید کل آزمایشات لازم بر آن انجام شود. در عین حال طرح PMS نیز دنبال می‌شود که از محصولات کشاورزی موجود در بازار نیز نمونه‌برداری می‌شود و اقلام غذایی که وارد بازار شده‌اند نیز از نظر فلزات سنگین و باقی‌مانده سموم و آفات کشاورزی پایش و بررسی می‌شوند.

او تاکید کرد: هر سال لیست اقلامی که باید تحت نظارت قرار گیرند، اعلام می‌شود و برخی اقلام نیز همیشه در لیست قرار دارند به عنوان مثال پسته از جمله اقلامی است که همواره بررسی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه استانداردهای بررسی محصولات مصرفی داخل کشور و محصولات صادراتی یکسان است،‌ گفت: البته اگر کشور مقصد استاندارد خاصی داشته باشد آن را به ما اعلام می‌کند و ما در بررسی‌های خود آن را لحاظ می‌کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه حداقل ۲۰۰ بیماری مرتبط با سلامت غذا در دنیا شناخته شده است، اظهار کرد: البته در چند دهه گذشته ما مشکلی برای تامین غذای سالم نداشتیم. هدف ما تامین امنیت و غذای سالم برای جامعه است و این موضوعی است که سیاست‌گذاران روز به روز به اهمیت آن پی می‌برند.

وی با اشاره به نقش غذا در بروز بیماری‌های غیرواگیر، بیان کرد: دیابت، بیماری‌های قلبی – عروقی، بیماری‌های تنفسی و… نقش مستقیمی با مصرف نوع غذا دارند. یک اقدام‌خوب سال قبل ما در این زمینه تدوین حداکثر باقی مانده مجاز آلاینده‌ها و سموم بود که حدود ۱۸ هزار شاخص در این زمینه ابلاغ شد.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در هر کشوری میزان جذب و مصرف محصول غذایی متفاوت است و برخی کشورها همچنان استاندارد خود را بر مبنای سایر کشورها می‌چینند اما این شاخص باید برای مردم همان کشور به شکل تخصصی تدوین شود که ما توانستیم این شاخص را برای مردم جامعه خودمان تدوین کنیم. سالانه ۲۰ هزار محصول کشاورزی را ارزیابی می‌کنیم تا به مردم اطمینان دهیم محصول عرضه شده مطمئن است.

وی در خاتمه تاکید کرد: پایش محصولات کشاورزی از سال ۱۳۹۳ با هفت محصول آغاز شده است و در سال ۱۴۰۱، با پایش ۴۳ نوع محصول و حدود ۳۰ هزار نمونه در کشور و بررسی حدود ۲۰۰ نوع آفت کش در آن‌ها، ادامه دارد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا