مجله عمومی

اجرای الگوی کشت در ۷۲۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی

در آذربایجان غربی؛

برای دستیابی به کشاورزی پایدار وارزش افزوده بالا و افزایش بهره وری محصولات وکاهش مصرف آب، الگوی کشت برای تمامی استان‌های کشور ابلاغ شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بااشاره به اینکه اهداف اصلی این طرح بهره وری از منابع آب و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و توسعه مکانیزاسبون است گفت: در راستای اجرای طرح الگوی کشت در استان ۳۰۲ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و ۴۱۶ هزار هکتار از اراضی دیم در طرح کشت قرار گرفتند که جهش تولید در دیم زار‌ها نیز همزمان با اجرای این طرح بود.

 

وی افزود: باتوجه به شرایط دریاچه ارومیه محصولاتی مانند دانه روغنی گلرنگ و کاملینا در حوزه آبریز دریاچه ارومیه کاشته شده که نسبت به کم آبی مقاوم بودند و همچنین برای استفاده از بارندگی‌های پاییزه تغییر فصل کاشت انجام شد که محصولات بهاره در پاییز کشت شدند.

 

دهقانی رئیس موسسه فنی و مهندسی تحقیقات کشور بااشاره به اینکه یکی از اهداف برنامه الگوی کشت سازگاری با کم آبی است گفت: در طولانی مدت و ۵ سال آینده الگوی کشت بااین هدف که چطور از منابع آبی کمترین بهره برداری را انجام شود که همزمان معیشت کشاورزان حفظ و تبادلات ارزی و بازار محصولات کشاورزی بهتری داشته باشیم.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا