مجله اجتماعی

ممنوعیت جنجالی «مرد عنکبوتی» در دو کشور اسلامی

انیمیشن سینمایی «مرد عنکبوتی» این روز‌ها در حال نزدیک شدن به فروش نیم میلیارد دلاری در اکران جهانی است، اما برخی سکانس‌ها موجب عدم اکران آن در بسیاری از کشور‌های اسلامی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، انیمیشن سینمایی «مرد عنکبوتی؛ در میان دنیای عنکبوتی» (Spider-Man Across the Spider-verse) این روز‌ها در حالی به یکی از مهمترین آثار در حال اکران در سراسر دنیا تبدیل شده که با فروش جهانی ۴۹۰ میلیون دلاری، تا به اینجا در گیشه، در حال رکوردشکنی است.

بودجه تولید این قسمت از انیمیشن «مرد عنکبوتی» ۱۰۰ میلیون دلار بود و برای سوددهی حتی فروش ۲۰۰ میلیون دلاری نیز برای آن کافی بود، اما حالا در حال نزدیک شدن به فروش نیم میلیارد دلاری است، رقمی که یک پیروزی بزرگ برای کمپانی‌های اصلی تولیدکننده این اثر یعنی «کلمبیا پیکچرز»، «مارول استودیوز» و «سونی پیکچرز انیمیشن» به حساب می‌آید.

قسمت جدید انیمیشن این شخصیت محبوب درحالی این روز‌ها رکوردشکنی می‌کند که در همان هفته‌های نخست اکران، از فروش جهانی قسمت قبلی آن عبور کرد و پیش بینی می‌شود به رقمی نزدیک به دو برابر فروش قسمت قبل برسد. انیمیشن «مرد عنکبوتی به درون دنیای عنکبوتی» که قسمت نخست از مجموعه آثار این ابرقهرمان مارول بود در سال ۲۰۱۸ تولید شد و در زمان اکرانش به فروش بیش از ۳۸۴ میلیون دلاری رسید.

** بالاتر از گردن کلفت‌های سینما

اما به جز فروش موفق این اثر در گیشه سینما‌های سراسر دنیا، نسخه انیمیشنی «مرد عنکبوتی» چند نکته ویژه و مورد توجه نیز دارد. املین موضوع اینکه این اثر در حال حاضر در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر سایت معتبر IMDB با امتیاز ۹ از ۱۰، در رتبه یازدهم فهرست قرار دارد. جایگاهی بالاتر از آثار محبوب ومهمی همچون «فارست گامپ»، «باشگاه مشت‌زنی»، «هفت»، «بین ستاره‌ای»، «مسیر سبز»، «لئون: حرفه‌ای»، «گلادیاتور» و بسیاری دیگر از فیلم‌های تاثیرگذار تاریخ سینما.

البته معمولا فیلم‌هایی که روی بورس و در حال اکران هستند چنین صعود‌هایی را در این فهرست تجربه می‌کنند و بعید نیست که این انیمیشن تا رتبه‌های تک رقمی نیز پیش برود، ولی به احتمال فراوان تا چند ماه پس از اتمام اکران، به رتبه‌های پایینی این فهرست خواهد رفت.

نکته دیگر اینکه این انیمیشن سکانس‌های سخت و سنگین فراوانی داشته و گروه تولید آن در طول سال‌های گذشته زمان زیادی را برای تولید بخش‌های مختلفش صرف کرده‌اند. به عنوان مثال طبق گزارش «کالیدر» (Collider) و گفته‌های کمپ پاورز، خواکیم دوس سانتوس و جاستین کی. تامپسون، کارگردان‌های انیمیشن «مرد عنکبوتی»، تولید سکانس محبوب تعقیب و گریز نسخه‌های مختلف مرد عنکبوتی و فرار کردن مایلز از دست تمام مرد عنکبوتی‌هایی که از دنیا‌های موازی در فیلم حضور دارند، ۴ سال و حرکات و استایل شخصیت «پانک عنکبوتی» (Spider-Punk) به تنهایی ۲ تا ۳ سال زمان برده‌اند.

شکستن رکورد گیشه در غرب و عدم اکران در خاورمیانه!

سکانس تعقیب و گریز انیمیشن «مرد عنکبوتی» یکی از سخت‌ترین سکانس‌های این انیمیشن برای گروه تولید

** اکران «مرد عنکبوتی» در عربستان و امارات ممنوع!

اما برخی از سکانس‌های این انیمیشن، باعث شده که در برخی از کشورها، به خصوص کشور‌های مسلمان اکران نشود. یکی از این موارد به دلیل وجود پرچم تراجنسیتی و جمله «از کودکان ترنس محافظت کنید» است که در اتاق شخصیت گوئن وجود دارد، جمله‌ای که باعث شده برخی از کشور‌ها مثل امارات، عربستان و سایر کشور‌های خاورمیانه، قید اکران آن را بزنند و این انیمیشن را به روی پرده نفرستند.

آنچه که این روز‌ها تحت عنوان انیمیشن سینمایی «مرد عنکبوتی؛ در میان دنیای عنکبوتی» در سینما‌ها در حال اکران است، بخش اول از قسمت دوم این مجموعه است که نسخه دیجیتال آن ۱۸ جولای (۲۷ تیر) به صورت رسمی منتشر می‌شوند.

پروسه ساخت بخش دوم از این قسمت نیز تقریبا به پایان رسییده و این بخش در فروردین سال آینده اکران خواهد شد.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا