اقتصادیکسب و کار محلی

نوسانات دلار کانادا در روز جاری

درباره دلار و قیمت دلار کانادا امروز در صرافی های تورنتو

دلار نام بیش از 20 ارز است که عبارتند از دلار استرالیا، دلار برونئی، دلار کانادا، دلار هنگ کنگ، دلار جامائیکا، دلار لیبریا، دلار نامیبیا، دلار تایوان جدید، دلار نیوزلند، دلار سنگاپور، دلار ایالات متحده و چندین دلار دیگر. نماد اکثر این ارزها، علامت دلار دلار است، به همان شکلی که بسیاری از کشورها از ارزهای پزو استفاده می کنند. ارزش دلار آمریکا به سه روش اندازه گیری می شود: نرخ ارز، اسکناس خزانه داری و ذخایر ارزی.در حالی که رایج‌ترین روش از طریق نرخ ارز است، حقیقت این است که شما باید با هر سه آن آشنا باشید تا حدس‌های دقیقی در مورد اینکه دلار ممکن است به کجا خواهد رسید بزنید.

تاریخچه دلار + قیمت دلار کانادا با کارتخوان

دلار آمریکا (به انگلیسی United States dollar) واحد پول رسمی ایالات متحده آمریکا است. کنگره ایالات متحده آمریکا در 6 جون 1785 به اتفاق آرا دلار را به عنوان واحد پول رسمی این کشور تصویب کرد.

پیش از استقلال ایالات متحده یعنی در ۴ ژوئیه ۱۷۷۶، پول انگلستان (لیره) در ۱۳ مهاجرنشین انگلیسی آمریکای شمالی رایج بود. در جریان انقلاب، آمریکاییان سکه نقره‌ای اسپانیا به نام «دلار» را که در مکزیک رایج بود وسیله داد و ستد قرار دادند و به همین دلیل نام پول ملی خود را «دلار» گذاشتند.

سکه دلار نقره‌ای از قرن چهاردهم  بیش از سه قرن به نام «تالر، دالر، تلار و دلار» در اروپا رایج بود که اسپانیایی‌ها آن را حفظ کردند و به مستعمرات خود در قاره آمریکا منتقل ساختند.

علامت $

علامت $ برای دلار آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در قرن ۱۸ میلادی ps برای پزو استفاده می‌شد و به مرور دو حرف s و p به هم چسبیده شده و علامت $ را تشکیل دادند. اس با خط عمودی «$» که علامت بین‌المللی دلار است نیز از اسپانیایی‌ها اقتباس شده که پول خود را با علامت P (پی) مشخص می‌کردند و این “P” در آمریکای شمالی به تدریج و در جریان نوشتن به شکل «$» درآمد.

کنفرانس برتون وودز

برتون وودز (Bretton Woods) توافقی است که در سال ۱۹۴۴ میان کشورهای بزرگ جهان امضا و به موجب آن دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به رسمیت شناخته شد. این توافقنامه، یک سیستم جدید پولی جهانی را پایه‌گذاری و دلار را به عنوان ارز جهانی جایگزین استاندارد طلا کرد و به این ترتیب، جایگاه آمریکا به عنوان قدرت غالب در عرصه اقتصاد جهان تثبیت شد.

با امضای توافقنامه برتون وودز، ضمن به رسمیت شناخته شدن دلار به عنوان ارز ذخیره اصلی جهان، دو بانک جهانی (World Bank) و صندوق بین‌المللی پول (IMF) هم ایجاد شدند. این دو، سازمان‌هایی با حمایت ایالات متحده بودند که جهت نظارت بر این سیستم جدید پایه‌گذاری شدند.

در کنفرانس برتون وودز توافق شد تمام کشورهای امضاکننده‌ توافق‌ برتون وودز، به جای طلا دلار ذخیره کنند و آمریکا به میزان دلارهای صادرشده، در خزانه خود‌ طلا نگهداری کند. بانک‌های مرکزیِ کشورهای امضاکننده توافق‌ برتون وودز می‌توانستند هر وقت که اراده کنند، ذخاير دلار خود را با مراجعه به بانک مرکزی (فدرال رزرو) آمريکا به طلا تبدیل کنند. آمريکا، با تکيه بر اين تعهد، در عمل به تنها ضامن نظام پولی بين‌المللی بدل شد.

پایان برتون وودز

در ۱۵ اوت ۱۹۷۱ آمریکا قابلیت تبدیل دلار آمریکا به طلا را به شکل یک‌طرفه فسخ کرد و عملاً به نظام برتون وودز پایان داد و دلار را به ارز بی‌پشتوانه تبدیل کرد. به این اقدام «شوک نیکسون» می‌گویند که باعث شد شرایطی پدید آید که دلار آمریکا تبدیل به ارز اندوخته بسیاری از کشورها بشود. هم‌زمان، بسیاری از ارزهای ثابت (مانند پوند استرلینگ ( نیز شناور شدند.

تشخیص دلار تقلبی

روش‌های کاربردی و سریع تشحیص اصل بودن دلار که معمولا استفاده می‌شوند عبارتند از:

جنس اسکناس: راحت‌ترین راه برای تشخیص اصل بودن اسکناس دلار لمس آن هست، چون از نوعی کتان ویژه ساخته شده که در بازار به صورت تجاری فروخته نمی‌شود.

به همین دلیل اگر مدتی با این اسکناس‌ها سر و کار داشته باشید در عمل به راحتی با لمس کردن آن متوجه کاغذی بودن اسکناس جعلی و کتانی بودن اسکناس اصل خواهید شد.

وضوح بالا:

گوشه‌های اعداد و شکل‌ها دارای نوک تیزی هایی است که در اسکناس‌های تقلبی این تیزی‌ها به شکل گرد چاپ می‌شوند و به عبارتی شکل‌ها دارای وضوح و دقت کافی نیستند. دلیل آن هم پایین بودن کیفیت پرینتر‌ها یا دیگر روش‌های معمولی چاپ اسکناس تقلبی است که قابلیت چاپ این تیزی‌ها را با وضوح و جزئیات بالا ندارند.

تکراری نبودن شماره سریال ها:

این روش به ویژه برای کنترل اسکناس با تعداد بالا خیلی سریع عمل می‌کند، چون با بر زدن سریع اسکناس‌ها می‌شود شماره سریال‌ها را کنترل کرد که به شکل خیلی تابلو همه از یک نوع نباشند! (چون چاپ اسکناس‌های تقلبی با شماره سریال‌های مختلف کار سختی است و به همین دلیل معمولا آن‌ها را بین اسکناس‌های دیگر پخش می‌کنند.) اگر دسته اسکناس کاملا نو باشد شماره سریال‌ها از ۰۰ تا ۹۹ خواهند بود و اگر هم خیلی نو نباشند که به صورت تصادفی خواهند بود.

براق بودن یکی از عددها:

در هر چهار گوشه اسکناس دلار، عدد اسکناس نوشته شده (۱۰۰، ۵۰، ۲۰ و غیر) که یکی از آن‌ها حالت طلاکوب و براق دارد و در مقابل نور برق می‌زند.

قیمت دلار کانادا امروز در صرافی های تورنتو با 50 تومان افزایش به 34,300 تومان رسید

امروز سه شنبه 31 ژانویه 2022 و در ساعات اولیه شروع کار صرافی ها، قیمت دلار کانادا با کارتخوان تورنتو و نرخ نقدی دلار کانادا 34,300 تومان اعلام شد. این نرخ در ساعات پایانی روز به 34450 تومان و نهایتا به 34800 تومان رسید. نرخ خرید دلار کانادا نیز با 33700 تومان آغاز شد و تاپایان روز نیز تغییر خاصی نداشت.

بازار طلای جهانی اندکی متوقف شد

قیمت طلا در روز جمعه (۵ آوریل) پس از رسیدن به بالاترین حد تاریخی جلسه قبلی، به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره آمریکا در سال جاری متوقف شد، در حالی که معامله‌گران منتظر سرنخ‌های بیشتر از گزارش مشاغل کلیدی بودند.

قیمت طلا همزمان با افزایش قیمت دلار در صرافی تورنتو با کارتخوان امسال حدود ۱۳ درصد افزایش یافت و روز جمعه رکورد دیگری را به ۲۳۳۰ دلار و ۵۰ سنت در هر اونس به ثبت رساند. از اواسط فوریه با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و اوکراین و عدم اطمینان در مورد اقتصاد چین و سیاست فدرال رزرو ایالات‌متحده، به شدت افزایش یافته است.

هر اونس طلا روز جمعه ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۲۲۸۴ دلار و ۸۴ سنت در هر اونس رسید، پس از اینکه در روز پنجشنبه به رکورد ۲۳۰۵ دلار و چهار سنت رسید. طلا در مسیر سومین افزایش هفتگی متوالی قرار داشت که تا کنون ۲.۳ درصد افزایش یافته است. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۳۰۳ دلار و ۸۰ سنت رسید.

پاول بار دیگر تاکید کرد که با توجه به قدرت اقتصاد و بالا بودن تورم اخیر، بانک مرکزی ایالات‌متحده زمان دارد تا در مورد اولین کاهش نرخ بهره فکر کند. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد. داده‌ها نشان می‌دهد که با کاهش تدریجی شرایط بازار کار، تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری ارائه کرده‌اند، بیش از حد انتظار افزایش یافته است.

داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که کانادا در ماه فوریه بیش از حد انتظار مازاد تجاری ۱.۴ میلیارد دلار کانادا ثبت کرد زیرا سطح بی سابقه طلای کار نشده به صادرات کمک کرد تا از افزایش واردات پیشی بگیرد.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، نقره با یک درصد کاهش به ۲۶.۶۹ دلار در هر اونس رسید، پلاتین با ۰.۱ درصد افزایش به ۹۲۶.۳۶ دلار رسید و پالادیوم ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۱۰۱۳ دلار و ۶۷ سنت رسید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا