مجله اجتماعی

تاکید رئیس دستگاه قضا برکاهش هزینه دادرسی/سئوال و درخواست از وکلا – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دومین روز سفر به مشهد مقدس، در نخستین همایش سراسری هیأت مدیره‌های استانی مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه حضور یافت‌.

رئیس قوه قضائیه طی سخنانی ضمن تبریک ولادت با سعادت مولی‌الموحدین امیرالمؤمنین علی‌ (ع)، اظهار کرد: یکی از اوصاف متعالی امیرالمومنین علی علیه‌السلام، عدالت‌ورزی ایشان است؛ لذا ما نیز در نهادهای قضاوت و وکالت و کارشناسی باید به تأسی از امیرالمومنین، ملتزم به عدالت‌ورزی و حرکت در صراط عدالت باشیم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شأن و جایگاه بالای نهاد وکالت و قضاوت و کارشناسی گفت: در مرتبه نخست این خودِ قضات و وکلا و کارشناسان هستند که باید پاسدار جایگاه و شأن بالای خود باشند؛ ممکن است در میان خانواده بزرگ و شریف قضات، وکلا و کارشناسان، معدودی باشند که مراعات این شأن و جایگاه بالا را نکنند و به اعتماد مردم به این جایگاه‌ها خلل ایجاد کنند؛ لذا باید خیرخواهانه به امر به معروف و نهی از منکر این قبیل همکاران همت گماشت.

رئیس دستگاه قضا در ادامه از اقدامات و ابتکارات مسئولان و اعضای مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه طی مدت اخیر تقدیر به عمل آورد و این اقدامات و ابتکارات را در راستای ایجاد وحدت و همگرایی میان مجموعه مرکز وکلا و مردم و مسئولان دانست.

وی مشخصاً به حضور مستمر مسئولان و اعضای مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه در مساجد به منظور کمک و مساعدت حقوقی به مردم اشاره کرد و خواستار استمرار و تقویت این قبیل اقدامات و ابتکارات شد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای اظهار داشت: یکی از اهداف اساسی ما در قوه قضائیه کاهش هزینه‌های دادرسی است؛ بر همین اساس من تاکنون با کاهش برگزاری آزمون‌های وکالت و تقلیل پذیرفته‌شدگان این آزمون‌ها مخالفت کرده‌ام؛ چرا که باور ما آن است با این قبیل کاهش‌ها و تقلیل‌ها، هزینه‌های دادرسی برای مردم افزایش می‌یابد.

رئیس دستگاه قضا گفت: یکی دیگر از اهداف اصلی ما، کاهش فرآیندهای دادرسی است؛ از جمله مواردی که سبب طولانی شدن فرآیند دادرسی می‌شود تجدید وقت‌هایی است که برخی وکلا به دلیل حجم بالای پرونده‌های تحت وکالت، درخواست می‌کنند؛ لذا تاکید ما آن است که وکلا به اندازه توان و وقت‌شان نسبت به پذیرش وکالت اقدام کنند تا با طولانی شدن فرآیندهای دادرسی از این طریق مواجه نشویم.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه خطاب به مسئولان و اعضای مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه گفت: شما موارد و مسائلی که سبب طولانی شدن فرآیند دادرسی می‌شود را به ما منعکس کنید و در این زمینه پیشنهادات خود را نیز ارائه دهید.

وی بیان کرد: قانون ناظر بر وکالت سالهاست تغییر نکرده است؛ حال آنکه بسیاری از قوانین مشابه که بعد از این قانون تصویب شده‌اند، تغییر یافته‌اند؛ لذا شما در مرکز وکلا، نسبت به بررسی این امر اقدام کنید که آیا تغییر قانون ناظر بر نهاد وکالت مطلوب است یا خیر؟ آیا علی‌رغم این مطلوب بودن، اجازه این تغییر داده نشده است؟

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به معضلاتی که در مبحث کارشناسی پرونده‌های قضایی وجود دارد، گفت: ما به معیارهای کارشناسی انتقاد داریم؛ بعضاً اختلاف‌نظرهای کارشناسی در قبال یک پرونده واحد، سبب ایجاد نارضایتی و افزایش هزینه‌کرد مردم می‌شود؛ لذا ضروری است تا با یک بررسی مدوّن و جامع، راهکارهای کاهش و تقلیل زمان فرآیند کارشناسی و کاستن از اختلافات کارشناسی‌ها در قبال یک پرونده واحد، اتخاذ شود.

وی با اشاره به اهمیت مقوله به صلح و سازش کشاندن پرونده‌های مختلف قضایی اعم از حقوقی و خانوادگی و مالی، گفت: شما در مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه می‌توانید در معرفی و تبیین سازوکارهای ناظر بر به صلح و سازش کشاندن پرونده‌های قضایی به ما کمک کنید.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، «حسن عبدلیان‌پور» رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه طی سخنانی با بیان اینکه امروز خانواده ۸۰ هزار نفری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه برای اولین بار در طول بیش از ۲۰ سال گذشته میزبان رئیس قوه قضائیه است، گفت: حضور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جمع خانواده مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه این نوید را می‌دهد که این مرکز با جدیت، قاطعیت و دلگرمی بیشتری نسبت به گذشته در خدمت مردم باشد.

وی با بیان اینکه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به عنوان یک نهاد انقلابی در گام اول انقلاب اسلامی جهت دسترسی آسان آحاد ملت به خدمات حقوقی، وکالتی و کارشناسی رسمی و همچنین حفظ و احیاء حقوق عامه ایجاد شد، عنوان کرد: این مرکز در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه نسبت به جذب و تربیت وکیل، کارشناس و مشاور خانواده در تراز انقلاب اسلامی اقدام نموده است.

عبدلیان‌پور افزود: اعضای هیئت مدیره و بازرسان وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه در کنار ارائه خدمات حقوقی به جامعه و کمک به قضات در کشف حقیقت و اجرای عدالت اجازه نخواهند داد معاندین و دشمنان مردم خدشه‌ای به نظام و ارزش‌های آن وارد کنند و ضمن پیگیری توطئه‌های دشمنان در مجامع بین‌المللی، به استیفای حق ملت ایران می‌پردازند.

وی خاطرنشان کرد: ما در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای تکالیف مندرج در سند تحول قضایی به عنوان سربازان انقلاب اسلامی با عمل به مدیریت جهادی و شعار ما می‌توانیم و با عمل به توصیه‌ها و رهنمودهای رئیس قوه قضائیه، با تمام توان مسیر رشد و توسعه مرکز را ادامه خواهیم داد.

سوما عبداللهی، از هموطنان اهل سنت و رئیس مرکز کارشناسان رسمی استان کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه ایثار، فداکاری و از خود گذشتگی هموطنان اهل سنت در دفاع از میهن و مشارکت ایشان در عرصه‌های سازندگی ایران اسلامی بر کسی پوشیده نیست، گفت: در شرایطی که امروز چندین کشور سلطه‌گر و مستکبر در صدد اجرای سیاست‌های تفرقه‌افکنانه خود در ایران هستند ما بر خود لازم و واجب می‌دانیم تا با همکاری و مشارکت همه‌جانبه در تمامی عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، دست بدخواهان، توطئه‌گران و تفرقه‌جویان را از سر میهن اسلامی کوتاه کنیم.

وی در ادامه، نقش قوه قضائیه را در راستای حمایت از مشارکت همه هموطنان در تمامی عرصه‌ها و ایجاد زمینه‌های تعامل و ارتباط بیشتر جهت پیشبرد اهداف عالیه وحدت و انسجام ملی، نقشی بی‌بدیل، مؤثر و قابل توجه دانست و گفت: تقاضای ما از رئیس دستگاه قضا این است که از مشاوران اهل سنت در موضوعات مهم و کلیدی حقوقی یا کارشناسی استفاده شود تا در جهاد بزرگ تبیین یاری‌گر دستگاه قضا باشند.

«شارا نظریان» یکی از وکلای مسیحی مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به جمله‌ای از حضرت علی(ع) که می‌فرمایند بزرگترین گناه «ترس» است، گفت: همه حاضران در این جلسه اولین شجاعتشان این است که حقوق خوانده‌اند.

وی افزود: در دوره کنونی مدیریت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به سبب آنکه مدیران از بدنه این مرکز هستند، مشکلات وکلا، کارشناسان و مشاوران را به خوبی درک کرده و در جهت رفع این مشکلات تلاش می‌کنند.

نظریان در ادامه، حضور وکلا، کارشناسان و مشاوران مرکز در مساجد برای پاسخگویی به سوالات مردم و همچنین معاضدت‌های قضایی برای آحاد جامعه را از جمله اقدامات مثبت اخیر در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه دانست.

وی همچنین، رسالت اصلی مرکز وکلا را دفاع از حقوق افرادی دانست که به دلیل مسائل معیشتی توان گرفتن وکیل ندارند.

صلواتی، رئیس هیئت مدیره وکلای اصفهان نیز در این جلسه گفت: به عنوان فردی که دارای ۲۰ سال سابقه وکالت هستم اذعان می‌کنم که تحولات مربوط به رشد و توسعه مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه در دوره کنونی با شتاب قابل توجهی در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه حداقلی از وکلا دارای درآمدهای بسیار کلان هستند ولیکن قاطبه وکلا باید برای دستیابی به یک حقوق حداقلی کار کنند، گفت: متأسفانه تقسیم کار میان وکلا عادلانه نیست.

صلواتی در همین راستا خواستار راه‌اندازی سامانه تقسیم پرونده‌های قضایی میان وکلا بر اساس سابقه و تخصص وکلا شد.

«ایرج شهین باهر» رئیس مرکز کارشناسان رسمی استان آذربایجان شرقی خواستار اتخاذ تدابیری از سوی قوه قضائیه برای دعوت از نمایندگان مرکز کارشناسان در جلسات کمیته‌های تعیین کارشناسان رسمی در ادارات دارایی استان‌ها شد.

وی‌افزود: تقاضا داریم که دستگاه قضا تعرفه جدید کارشناسان را در اسرع وقت ابلاغ کند و به قضات در خصوص رعایت این تعرفه تأکیدات لازم را انجام دهد.

تجلیل از خانواده‌های شهیدان «نوری»، «شهرکی»، «دوست‌محمدی»، «اصلانی» و کوچکترین شهید حادثه تروریستی شاهچراغ «شهید اسلامی‌راد» بخش دیگری از همایش سراسری هیأت مدیره‌های مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه بود.

در پایان این همایش تعدادی از نخبگان مرکز وکلا و کارشناسان رسمی قوه قضائیه به مناسبت میلاد باسعادت حضرت علی(ع) و روز مرد، مورد تجلیل قرار گرفتند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا