مجله اجتماعیکسب و کار محلی

مزایا و معایب طلاق از طرف زن

طلاق از طرف زن و هر آن‌چه که باید درباره آن بدانید

طلاق از طرف زن، روشی یکی از روش‌ها برای جدایی است. طلاق آخرین راهی است که افراد برای پایان دادن به یک زندگی مشترک خود به دلایل مختلف انجام می‌دهند. طلاق در بعضی از مواقع توافقی صورت می‌گیرد که اینکار با کمک وکیل طلاق توافقی است و در برخی از اوقات نیز ممکن است با مخالفت هر یک از طرفین همراه باشد و پروسه آن طولانی باشد.

با توجه به قانون کشور، به‌طور معمول حق طلاق با مرد است و به نوعی طلاق از طرف مرد در اولویت قرار دارد. اما این موضوع نیز شرایطی دارد که باید طبق آن، مرد درخواست طلاق را در دفتر ازدواج و یا دادگاه ثبت کند. با توجه به این موضوع ما در تیم یعقوبی یکی از موسسه‌های حقوقی برتر در کشور با در اختیار داشتن بهترین وکلای طلاق و سال‌ها تجربه در این امر می‌خواهیم در ادامه این مطلب در رابطه با طلاق از طرف مرد و هر آن‌چه که باید درباره آن بدانید، اطلاعاتی جامع و کاربردی را در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله به چه سوالاتی پاسخ داده خواهد؟

دلایل موجه در رابطه با طلاق از طرف مرد

بر طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، همواره اختیار طلاق با مرد خواهد بود و او می‌تواند با داشتن دلایل موجه یا حتی غیر موجه دادخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه کند. اما باید به این موضوع نیز اشاره کرد که موجه بودن دلایل طلاق برای زمانی است که حق و حقوق زن به او تعلق گیرد.

در ادامه دلایل موجه طلاق از طرف مرد را نیز بیان کرده‌ایم.

  • ترک کردن زندگی از طرف زن به هر دلیلی
  • در صورت بیمار یا عقیم بودن زن
  • عدم تمکین زن در طول زندگی مشترک
  • وجود سوء زن در رفتار زوجه
  • در صورت محکومیت زن به حبس

دلایل موجه در رابطه با طلاق از طرف مرد

معایب طلاق از طرف مرد

به‌طور کلی طلاق یکی از مسائل ناخوشایند زندگی افراد است. طلاق از طرف مرد یکسری معایب برای او به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • معمولا طلاق از طرف مرد ۴ الی ۶ ماه طول می کشد که مدت زمان نسبتا زیادی خواهد بود.
  • به‌طور معمول یکی از شروط حین ازدواج مانند ذکر می‌شود. این شرط زمانی‌ قابل اجرا خواهد بود که مشکلاتی از جمله سوء اخلاق در زن وجود نداشته باشد. در این حالت مرد موظف است که تمام دارایی به دست آمده در طول زندگی مشترک را تا حداکثر ۵۰ درصد با توجه به تشخیص و تایید دادگاه و همچنین موجود بودن دارایی‌ها به همسرش پرداخت کند.

شرایط مرد برای درخواست طلاق

طبق قانون مدنی که در کشور در حال اجرا است مردی که می‌خواهد درخواست طلاق خود را ثبت کند و از همسرش جدا شود، بایستی ۴ شرط ذکر شده در زیر را داشته باشد.

در واقع با واجد شرایط بودن و داشتن ۴ شرط ذکر شده این امکان به او داده می‌شود که دادخواست طلاق خود را ثبت و اقدام به جدا شدن از همسر خود کند. در غیر این صورت به درخواست مرد برای طلاق دادن همسرش رسیدگی نخواهد شد.

مدت زمان رسیدگی به درخواست طلاق از طرف مرد چقدر است ؟

وقتی‌که دادخواست طلاق از طرف مرد به ثبت و مرحله‌ای برسد که امکان تشکیل جلسه دادگاه و صدور حکم طلاق وجود داشته باشد، طرفین برای اجرای مراحل و حکم طلاق بایستی در دادگاه حضور پیدا کنند. اما اگر زن به دلایل مختلف همچون اعتراض به حکم طلاق، برای رسیدگی به درخواست طلاق از طرف مرد در دادگاه یا دفترخانه حضور پیدا نکند، پروسه طلاق بیشتر از حد معمول به طول می‌انجامد.

به‌طور کلی با توجه به قانون مدنی به ۲ صورت حکم طلاق صادر خواهد شد که به شرح زیر هستند.

  • اگر پس از ثبت درخواست و اعلام رای در مرحله صدور حکم، زن به رای صادره اعتراض داشته باشد، پرونده به مرحله تجدید نظر ارجاع می شود و در نهایت برای بررسی اعتراض زوجه، به دیوان عالی کشور ارجاع خواهد شد. به‌طور کلی مرد برای این‌که به خواسته خود برسد، حدودا یک سال درگیر پروسه طلاق خواهد بود.
  • اگر پس از ثبت درخواست و اعلام رای در مرحله صدور حکم، زن به رای صادره اعتراض نداشته باشد، بین ۴ تا ۶ ماه طول خواهد کشید که حکم طلاق قطعی و همچنین صیغه طلاق جاری شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست طلاق از طرف مرد

برای این‌که مرد بتواند درخواست طلاق خود را به ثبت برساند بایستی مدارکی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم را به دفتر ازدواج و یا دادگاه ارائه کند.

  • اصل شناسنامه و کارت ملی مرد
  • اصل سند ازدواج

نکته قابل توجه در مورد مدارک ذکر شده این است که اگر مدارک اصلی در دسترس نباشند، مرد می‌تواند با مراجعه به مرجع صادر کننده مدارک، درخواست المثنی آن‌ها را ثبت و پس از دریافت مدارک مورد نیاز، اقدام به ثبت درخواست طلاق کند.

نحوه انجام طلاق غیابی از طرف مرد

مرد با رعایت شرایط مقرر در رابطه با غیبت زن در زندگی مشترک و با توجه به ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق غیابی خود را ثبت کند. به صورت غیابی به این شکل است که درخواست او به داوری ارجاع داده می‌شود و در صورت تایید مرد می‌تواند گواهی عدم سازش را دریافت کند.

با توجه به این موضوع نامه‌ای جهت حضور زن برای رسیدگی به دعوای طلاق در دادگاه برای او ارسال می‌شود. در این حالت اگر زن یا وکیل او در محل دادگاه حاضر نشوند، حکم صادر خواهد شد. حتی اگر مرد، همسری خارجی نیز داشته باشد و او برای دادرسی در دادگاه حاضر نشود، مرد می‌تواند با توجه به حکم طلاق غیابی از همسر خود جدا شود. البته توصیه می‌شود در این مواقع با مشورت ، جدایی به‌صورت توافقی باشد.

در عین حال باید اشاره کرد که حکم ، بر طبق قانون آیین دادرسی مدنی، به مدت ۲۰ روز پس از  صادر شدن؛ توسط زدن قابل واخواهی است.

شرایط طلاق غیابی از طرف مرد

مرد قبل از این‌که اقدام به کند بایستی شرایط بعد از آن‌را نیز در نظر داشته باشد. مهم‌ترین که مرد باید به آن آگاهی داشته باشد، این است که حق و حقوق زن را به‌طور کامل پرداخت کند. از جمله مهم‌ترین حقوق زن که باید پرداخت شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مرد بایستی مهریه زن را پرداخت کند.
  • در صورتی‌که زن شرایط تنصیف دارایی در طلاق و دارایی‌های شوهر را داشته باشد، مرد باید آن‌ها را به زن پرداخت کند و زیر نظر دادگاه صورت بگیرد.

نقش وکیل در زمان ثبت درخواست طلاق از طرف مرد

همواره داشتن یک وکیل مجرب در امور مربوط به طلاق امری مهم طلقی می‌شود. به این دلیل که وقتی یک وکیل حرفه‌ای و کاردان شما را در امورتان همراهی کند، دیگر نیازی نیست در جلسات داوری حضور داشته باشید و اجرای حکم طلاق بدون حضور مرد نیز انجام می‌شود. همچنین در این مواقع نحوه پرداخت حق و حقوق زن توسط وکیل با رعایت مصلحت مرد انجام خواهد شد.

در عین حال شما عزیزان می‌توانید برای دریافت مشاوره و ارتباط با وکلای مجرب و متخصص از طریق شماره تماس‌های موجود در سایت یعقوبی اقدام کنید تا شما را در زمان طلاق از طرف مرد راهنمایی و و همراهی کنند. شاید با مشورت گرفتن از یک وکیل، بتوان روند طلاق را سریع‌تر پیش برد. همچنین می‌توانید در مورد پاک کردن اسم همسر و ، شرایط و مدارک را جویا شوید.

نقش وکیل در زمان ثبت درخواست طلاق از طرف مرد

نحوه تعیین میزان مهریه و نوع پرداخت آن

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بحث طلاق همواره مطرح می‌شود، مهریه زن است و زمانی‌که قاضی می‌خواهد حکم طلاق یا گواهیعدم امکان سازش را صادر کند، مشروط به تعیین تکلیف در این مورد خواهد بود. با توجه به این موضوع  حالت‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، پیش خواهد آمد.

اگر زن باکره باشد، در این حالت به میزان نصف مهریه به زوجه تعلق خواهد گرفت. نحوه پرداخت مهریه نیز به این صورت خواهد بود اگر مرد از تمکن مالی خوبی برخوردار باشد باید کل مهریه را به شرط عندالمطالبه بودن آن پرداخت کند. در غیر این‌صورت مرد با طرح دعوای اعسار و تشخیص صحت ادعای او توسط دادگاه، می تواند سبب داده شدن رای به شود. در این حالت اگر مهریه زن عندالاستطاعه باشد و تمکن مالی مرد نیز به اثبات برسد، حق و حقوقی که دارد و شامل مهریه او نیز است به زن پرداخت خواهد شد.

نکته‌ای که در این‌‌جا باید به آن اشاره کرد این است که اگر زن مجددا با شخص دیگری نیز ازدواج کند، همچنان مرد موظف است که نصف مهریه را به نرخ روز به او پرداخت کند. البته با مشورت یک ، مسائل به شکل ایده‌آل‌تری حل خواهد شد.

تکلیف حضانت فرزندان در طلاق از طرف مرد چگونه مشخص می‌شود ؟؟

با توجه به قانون مدنی کشور بر اساس رعایت شرایط قانونی و مصلحت او می‌باشد و تفاوتی در اینکه طلاق از طرف مرد باشد یا زن وجود ندارد. به این ترتیب حضانت فرزند پسر یا دختر تا ۷ سالگی با مادر است و بعد از آن حضانت دختر تا ۹ سالگی و حضانت پسر تا ۱۵ سالگی با پدر خواهد بود.

در عین حال قاضی می‌تواند با بررسی شرایط پدر و مادر هم‌چون زمانی‌که مادر مجددا در زمان حضانت فرزندش ازدواج کرده و یا در این مدت مرد دارای سوء رفتار و یا اعتیاد باشد، حضانت هر یک از آن‌ها را سلب کند.

با مطرح شدن بحث طلاق، همواره طرفین در شرایط نامساعدی قرار خواهند گرفت. در رابطه با طلاق از طرف مرد نیز این مسئله وجود دارد و مسائلی چالش برانگیز در آن مطرح خواهد بود که با داشتن یک وکیل متخصص در مسائل حقوقی، می‌تواند بسیار اثربخش باشد تا مرد بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه مد نظر خود برسد. از این رو به شما همراهان عزیز مجله حقوقی یعقوبی پیشنهاد می‌کنیم که با مشاورین و وکلای مجرب موسسه در ارتباط باشید، تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

زوجه در چه صورت میتواند درخواست طلاق کند ؟

در مواد “1199” ،”1129″ ،”1130″ قانون مدنی شرایطی که به موجب تحقق آن زن می تواند درخواست طلاق کند ذکر گشته است :

در ماده ی 1119 قانون مدنی چنین گفته شده است :

“طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا درمدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد.”

ممکن است در عقد نامه شروطی برای هر کدام از زوجین ذکر شده باشد که در صورت عدم رعایت آن ، میتوان اقدام به طلاق نمود. این قسمت از ماده چه طلاق از طرف زن باشد و چه مرد ، بر هر دو طرف صدق می کند. با این وجود مصادیق این شروط در قانون برای زوجه ذکر شده است و طلاق از طرف زن را مورد حمایت قرار می دهد. به موجب قانون مذکور زن میتواند شرط کند که اگر مرد در طولانی مدت غایب شود ، یا همسر دیگری اختیار کند یا هر رفتار سوئی علیه حیات و زندگانی زن انجام دهد ، این اختیار به زن داده می شود که درخواست جدایی داده و خود را مطلقه سازد. شایان ذکر است این ماده گرفتن طلاق را منوط به اثابت ادعا دانسته است . بدیهی است که اثبات ادعاهای فوق دشوار است و در صورتی که مدارک لازم موجود نباشد حکم طلاق صادر نمی شود.

یکی دیگر از مصادیقی که در این ماده ذکر شده است ، انفاق شوهر است. اما شایان ذکر است در هر حال به موجب ماده ی 1129 قانون مدنی اگر مرد نفقه ی همسر خود را نپردازد ، زن میتواند اقدام به گرفتن طلاق کند. در این ماده چنین نوشته شده است.

“در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او بدادن نفقه زن می‌ تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق مینماید ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه.”

لازم به ذکر است در صورتی که مرد از دادن نفقه خودداری کند زوجه ابتدا باید به طرح دادخواست بپردازد و اگر با وجود محکوم شدن مرد به دادن نفقه ، باز از دادن آن خودداری کند زن می تواند اقدام به گرفتن طلاق کند . واضح است که طلاق از طرف زن اگر از این طریق پیگیری شود مدت زمان زیادی صرف می کند.

و اما در ماده ی بعدی این قانون حمایت دیگری از زوجه برای گرفتن طلاق شده است. اگر شرایط مندرج در این ماده احراز شود طلاق از طرف زن می تواند صورت بگیرد. این ماده که در مورد عسر و حرج زوجه نوشته شده است بدین صورت است :

در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

در ادامه ی این قانون عسر و حرج توضیح داده می شود و شرایطی که به موجب آن طلاق از طرف زن به نتیجه می رسید نیز ذکر شده است .

تبصره (۱۳۸۱/۴/۲۹) – عسر و حرج موضوع این ماده عبارت است از به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد و موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه صالح از مصادیق عسر و حرج محسوب می‌گردد :

  1. ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه .
  2. اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلا وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است .
  3. محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر.
  4. ضرب و شتم یا هرگونه سوءرفتار مستمر زوج که عرفاً با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.
  5. ابتلای زوج به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه‌ی صعب‌العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید.

موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

  •  نکته : در تمامی موارد فوق در صورتی حکم صادر می شود که مدارک لازم و معتبر به دادگاه ارائه شود . در صورتی که ادعای مبنی بر احراز شدن موارد فوق برای دادگاه اثبات نشود حکم طلاق صادر نمی شود.
  • مواردی که موجب عسر و حرج می شود صرفا محدود به تبصره ی ماده ی فوق نمی باشد. نکته ای که در پایان ماده ی 1130 قانون مدنی ذکر شده است به این مورد اشاره دارد که در هر مورد یا اتفاق دیگر که موجب عسر و حرج زن بشود و برای دادگاه نیز قانع کننده باشد ، طلاق از طرف زن را به نتیجه می رساند.

معایب و مزایا طلاق از طرف زن

اگر طلاق از طرف زن صورت بگیرد هم میتواند مزایایی به همراه داشته باشد و هم معایبی. در وهله ی اول اگر طلاق از طرف زن مطرح شود و در دادگاه به نتیجه برسد ، مرد ملزم می شود تا تمامی حقوق زن را به او بپردازد و طلاق مانعی برای گرفتن حقوق زن اعم از مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت نمی شود. این در حالی است که اگر طلاق از طرف زن نباشد و به صورت توافقی صورت بگیرد ، بخشش مهریه یا نفقه ی ایام زوجیت امری رایج محسوب می شود. معمولا در طلاق توافقی مرد رضایت میدهد در ازای بخشش مهریه به صورت توافقی همسر خود را طلاق دهد. گاهی در طلاق نیز صورت می گیرد.

در مورد معایب طلاق از طرف زن می توان به وقت گیر بودن و نسبتا دشوار بودن آن اشاره کرد. علاوه بر آن دلایلی که برای طلاق مطرح می شود هم باید محکمه پسند باشد و هم باید با مدارک معتبر اثبات گردد ،که این موارد روند گرفتن طلاق را پیچیده و طولانی می کند.

زمان اقدام تا انجام طلاق غیر توافقی مخصوصا از طرف زن طولانی می باشد . به همین منظور اگر به دنبال سریع ترین راه برای طلاق می باشید ، توافق با همسر بهترین گزینه می باشد.

شایان ذکر در صورتی که طلاق از طرف زن و غیر توافقی باشد حضور وکیل می تواند بسیار کار ساز باشد. از انجا که وکیل طلاق به تمامی شرایط و مواد قانونی آگاهی کامل دارد و پرونده های مشابه را نیز مشاهده کرده است میتواند روند صدور حکم طلاق را تسهیل کند. علاوه بر آن وکیل طلاق متن درخواست طلاق از طرف زن را با دقت نظر تنظیم می کند و به بیان اظهارات منطقی و اثبات ادعاهای شما نیز کمک شایانی می کند.

اگر قصد گرفتن طلاق به صورت غیر توافقی دارید اتخاذ یک وکیل طلاق به شما پیشنهاد می شود که از طریق سایت آوای وکیل میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا