کسب و کار محلیمجله اجتماعی

در مشاوره طلاق توافقی چه بگوییم؟

بررسی انواع طلاق + بهترین روش های طلاق توافقی

به نقل از سایت وکیل دادگستری هوداد بر طبق قانون مدنی طلاق می تواند بائن یا رجعی باشد. در طلاق رجعی امکان رجوع مرد وجود دارد اما در طلاق بائن مرد نمی‌تواند به زوجه رجوع کند. طلاق رجعی طلاق از طرف زوج است. طلاق خلع یا همان طلاق از طرف زوجه و طلاق مبارات یا همان طلاق توافقی، هر دو نوعی از طلاق بائن هستند.

طلاق ممکن است توافقی، از طرف زوج و یا از طرف زوجه باشد. در طلاق توافقی طرفین در مورد همه مسائل جانبی توافق می‌کنند و طلاق می‌گیرند. به طور کلی مرد همیشه این حق را دارد که زوجه را طلاق دهد اما زن باید دلیلی برای طلاق داشته باشد. زوجه درصورتی که زوج شروط دوازده گانه ضمن عقد را امضا کرده باشد  و یکی از این شروط محقق شده باشد می‌تواند از همسر خود طلاق بگیرد. علاوه بر این ممکن است مرد به زن  وکالت در طلاق داده باشد. در چنین حالتی زن می‌تواند هر زمان که خواست طلاق بگیرد.

اگر مرد بخواهد زن خود را طلاق دهد باید حقوق او را مانند: مهریه، نفقه و اجرت المثل بدهد. اما در صورتیکه زن تمکین نکند و یا منزل مشترک خود را ترک کند به هنگام طلاق تنها حقی که به او تعلق می‌گیرد، مهریه است. علاوه بر این، در صورتیکه به هنگام طلاق زوجه باردار باشد، باید در مورد نفقه و شرایط نگهداری آن تصمیم گیری شود. در این مقاله تلاش می کنیم شرایط طلاق توافقی و مراحل آن را به منظور سهولت کار و آشنایی هرچه بیشتر هموطنان عزیز، خدمت شما تقدیم کنیم. در پایان هم تلاش می کنیم به سوالات مختلفی که در رابطه با توافقی مطرح شده است پاسخ دهیم.

مراحل مشاوره طلاق توافقی

بر طبق قانون جدید برای طلاق توافقی زوجین باید در سامانه تصمیم سازمان بهزیستی ثبت نام کنند. پس از آن با تعیین زمان و مکان مشاوره به مراکز غربالگری رفته و گواهی مورد نیاز را دریافت کنند و در نهایت برای ارجاع دادخواست به دادگاه خانواده اقدام کنند.

زوجین برای انجام مشاوره طلاق توافقی می‌توانند پس از گرفتن وقت و مراجعه به دفتر مشاور، اطلاعات و جزئیات زندگی مشترک خود را با او در میان بگذارند. این کار کمک می‌کند تا زوجین درک درستی از مشکلاتشان داشته باشند و با آگاهی کامل برای آینده تصمیم بگیرند. علاوه بر این نباید از اهمیت مشاوره‌ طلاق توافقی نیز غافل شد. بهتر است برای کاهش فشار روحی ناشی از طلاق و تسریع روند حل اختلافات از یک مشاوره حقوقی طلاق با تجربه و با اخلاق کمک بگیرید.

اهمیت و مزایای مشاوره طلاق

امروزه آمار طلاق رو به افزایش است. طلاق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. برای مثال ممکن است زوجین در روابط جنسی و زناشویی دچار مشکل باشند و یا درگیر مسائلی مانند خیانت، مشکلات مالی و یا عدم تفاهم باشند. رجوع به مشاور می‌تواند میزان طلاق را کاهش دهد و به افراد در حل مشکلاتشان کمک کند.

از سوی دیگر حتی اگر راهی جز طلاق وجود نداشته باشد، راهنمایی‌های یک مشاور خوب به زوجین کمک می‌کند تا به درستی و به نحوی از این مسیر عبور کنند که ضربه‌های روحی و پیامدهای منفی ناشی از آن کاهش یابد. در مجموع برای اینکه طرفین درک درستی از نیازها و حقوق یکدیگر داشته باشند به مشاوره نیاز دارند. مشاوره طلاق توافقی این امکان را فراهم می‌کند که زوجین با مراحل و شرایط طلاق آشنا شوند و بتوانند تصور درستی از آینده خود داشته باشند. علاوه بر این مشاوره حقوقی طلاق امر بسیار مهمی است زیرا از تضییع حق طرفین جلوگیری می‌کند و در همین راستا از اتلاف وقت و انرژی و یا ورود ضررهای مالی هم پیشگیری می‌شود.

وظایف مشاور طلاق توافقی

مشاور طلاق موظف است با طرح سوالات دقیق و بررسی کامل شرایط زوجین به آن‌ها در حل اختلافاتشان کمک کند و اگر شرایط مهیا بود زمینه سازش را فراهم سازد. در غیر اینصورت و در موقعیتی که امکان سازش وجود ندارد مشاور موظف است به طرفین کمک کند تا در آرامش و با کمترین آسیب‌ها چه روحی و چه مادی از یکدیگر جدا شوند. مشاور حقوقی موظف به بررسی جزییات و موقعیت طرفین است و با طرح سوالات مناسب و جمع آوری اطلاعات کافی به فرد کمک می‌کند تا به درستی تصمیم بگیرد و با توجه به قواعد حقوقی و قانون خانواده او را راهنمایی می‌کند.

مشاوره طلاق برای کودکان

طلاق والدین آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به کودکان وارد می‌سازد. در همین راستا توصیه می‌شود که هم والدین و هم فرزندان آن‌ها به یک مشاور مراجعه کنند تا با راهنمایی و کمک او به خوبی از این مرحله از زندگی عبور کنند. مشاور به کودک کمک می‌کند تا ساده‌تر با جدایی والدین  کنار بیاید و در عین حال کمتر آسیب ببیند. علاوه بر این مشاور به افزایش آگاهی والدین در مورد تاثیر روحی و روانی طلاق بر فرزندان کمک می‌کند.

سوالات مشاور طلاق

در جلسه مشاوره طلاق، مشاور سعی میکند سوالات کلیدی و اساسی بپرسد و بررسی کند که تا چه اندازه تصمیم به طلاق منطقی و موجه است و آیا امکان سازش مجدد وجود دارد یا خیر. در جلسه مشاوره مشخص می‌شود که دلایل اصلی طرفین برای تصمیم به طلاق چیست و آیا این دلایل منطقی اند یا خیر. علاوه بر این درخصوص علاقه طرفین به هم و احساسی که نسبت به یکدیگر دارند نیز سوال می‌شود. در برخی موارد طرفین به هم علاقه‌مند هستند اما به دلیل مشکلات جانبی مانند مسائل مالی یا دخالت خانواده‌ها تصمیم به طلاق می‌گیرند.

در جلسه مشاوره طلاق توافقی باید از زوجین پرسیده شود که آیا به تبعات تصمیم خود فکر کرده‌اند یا نه. علاوه بر این مشاور باید مشکلات بعد از طلاق را به آن‌ها گوشزد کند. مشاور باید از طرفین بپرسد که چرا تصمیم به طلاق دارند؟ چه تصوری از زندگی آینده خود دارند؟ آیا در مورد مسائل موجود توافق کرده‌اند؟ و سایر سوالات مشابه دیگر.

وکیل برای طلاق توافقی

طلاق یکی از مسائل پیچیده و خاص حقوقی است که علاوه بر مشکلات روحی و فشار ذهنی، به صرف هزینه و زمان نیاز دارد و ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به افراد وارد سازد. یک وکیل با تجربه به طرفین کمک می‌کند تا برای هر قدمی که در این مسیر بر می‌دارند به خوبی فکر کنند. همراهی یک وکیل در روند طلاق در احقاق حقوق طرفین موثر است و روند طلاق را تسریع می‌کند. علاوه بر این حضور یک وکیل آگاه و مسلط به قوانین و یک مشاوره طلاق توافقی می تواند به کاهش هزینه های طلاق کمک کند و از ورود ضررهای مادی جلوگیری کند

پس چه تفاوتی بین طلاق توافقی با سایر طلاق ها وجود دارد؟

پاسخ این است که توافق زوجین صرفاً برای مراجعه به دادگاه است و در واقع در این طلاق طرفین توافق می کنند برای صدور حکم طلاق به دادگاه مراجعه کنند و همانطور که می دانیم صیغه طلاق هم در دادگاه جاری نمی شود. بلکه دادگاه با احراز مبادرت به صدور حکم در این زمینه می کند. به عبارتی طلاق در دفتر اسناد رسمی و به اراده مرد واقع می شود و این موضوع که طرفین با توافق به دادگاه مراجعه می کنند و دادگاه  هم حکم طلاق را صادر کند، ماهیت طلاق را که به اراده مرد واقع می شود که اصطلاحا به آن ایقاع گفته می شود را تغییر نمی دهد.

به عبارتی در طلاق توافقی زوجین به اختیار خود فقط برای مراجعه به دادگاه توافق می کنند، ولی این موضوع باعث تغییر ماهیت طلاق نمی شود که در دفتر خانه انجام می شود. پس از ثبت دادخواست و پرداخت هزینه آن که چیزی در حدود ۱۳۰ هزار تومان می شود وقت رسیدگی توسط دادگاه به زوجین ابلاغ می شود. اصولا اوقات رسیدگی برای طلاق توافقی خیلی طولانی نیست و حداکثر یک ماه از زمان ابلاغ می باشد.

طلاق توافقی چند جلسه دادگاه دارد؟

اصولاً طلاق توافقی بیشتر از یک جلسه دادگاه را به خود اختصاص نمی دهد، مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد که جلسه تجدید شود، ولی در شرایط طبیعی با یک جلسه موضوع فیصله پیدا می کند و در روز جلسه رسیدگی هم با توجه به این که دستور جلسه دادگاه «طلاق توافقی» تعیین شده و این موضوع هم از نظر حقوقی پیچیدگی خاصی ندارد، رسیدگی طولانی نخواهد بود. به همین دلیل، قاضی دادگاه به سرعت توافقات طرفین را در صورت جلسه قید می کند و زوجین هم آن را امضاء کرده و از دادگاه خارج می شوند.

چه راهی وجود دارد تا زمان طلاق توافقی را کوتاه کنیم؟

واقعیت این است که پروسه طلاق توافقی همان چیزی است که در بالا به آن اشاره شد. اما به طریق دیگری می توان زمان رسیدگی و نهایتا صدور رای به طلاق را خیلی کوتاه کرد. من خودم همیشه از این روش استفاده می کنم و امیدوارم راه کاری که ارائه می کنم برای شما مفید باشه. به نظرم وقتی طرفین توافق دارند که از  یکدیگر جدا بشن میشه به روش بهتری عمل کرد.

به این صورت که به جای این که در دادخواست عنوان طلاق توافقی را انتخاب کنند، عوان خواسته را صدور گواهی عدم سازش قید کنند که در این دعوا زوج باید به عنوان خواهان دعوا را به طرفیت زوجه طرح کند. به محض این که دادخواست به شعبه دادگاه حقوقی ارجاع شد می توان به رئیس شعبه مراجعه نمود و از ایشان درخواست کرد به صورت خارج از نوبت وقت نزدیکی را تعیین نمایند و طرفین در آن جلسه حاضر شوند.

نکته بسیار مهم این است که در این جلسه دو طرف باید در تمام زمینه ها اختلافات خود را حل و فصل کرده باشند و قاضی دادگاه صرفا براساس توافق آنها (که قبلا انجام شده) رای به گواهی عدم امکان سازش صادر کند. در این حالت معمولا صدور رای توسط دادگاه در حدود ۱۰ روز بیشتر زمان نمی برد و وقتی زوج و زوجه در جلسه دادرسی حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی خود را هم اسقاط کنند این رای به محض صدور قطعی است و میتوان به دفتر طلاق مراجعه کرد و صیغه طلاق را جاری نمود.

نکته مهم این که این گواهی سه ماه بیشتر اعتبار ندارد و اگر زمان آن منقضی شود مجددا باید اقدامات بالا را انجام داد و مجددا گواهی عدم امکان سازش دریافت نمود. پس اگر خواسته ما از دادگاه «صدور گواهی عدم امکان سازش باشد» دیگر نیازی به مراجعه به مراکز مشاوره نیست.

طلاق توافقی بدون دادگاه

سوالی که زیاد پرسیده می شود این است که برای ثبت طلاق توافقی آیا حتما باید به دادگاه مراجعه کنیم؟ در واقع سوال این است که آیا راه میان بُری وجود ندارد که ما بدون حضور در دادگاه بتوانیم مثلاً طلاق توافقی را در دفتر خانه ثبت کنیم و به دادگاه نرویم؟

آیا برای صدور رای طلاق توافقی نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی وجود دارد؟

اصولاً برای صدور رای طلاق توافقی در دادگاه نیازی به مراجعه به پزشکی قانونی نیست. اما در بسیاری از موارد طلاق توافقی در دوره رخ می دهد که زوجه هنوز است و می خواهد باکره بودن او در رأی دادگاه نیز منعکس شود. در این موارد خود زوجه باید از دادگاه بخواهد که نامه ای به پزشکی قانونی ارسال شود و وضیعت او را از جهت دوشیزگی و حفظ در دوره زندگی مشترک اعلام نماید.

در حال حاضر خوشبختانه نامه ها از دادگاه به صورت کارتابلی به اداره پزشکی قانونی ارسال می شود و کافی است زوجه به پزشکی قانونی مراجعه نماید و هزینه معاینه را پرداخت کند تا معاینات لازم انجام شود و پاسخ معاینه هم از طریق سیستم کارتابل به دادگاه ارسال می شود.

آیا در طلاق توافقی مهریه تعلق می گیرد؟

باید بدانیم که در طلاق توافقی دادگاه تنها به موضوع طلاق توافقی رسیدگی می کند و موضوعات دیگر خانوادگی از جمله مهریه و و … ارتباطی به دعوای طلاق توافقی ندارند. چرا که این موضوعات هر کدام دعوای مستقلی محسوب می شوند و برای پیگیری آنها باید دادخواست مستقلی هم تقدیم دادگاه شود و اگر پرونده توسط وکیل به جریان افتاده است وکیل مزبور برای هر دعوا و دادخواست، مستحق حق الوکاله جداگانه ای خواهد بود.

اما اصولاً چون طرفین در هنگام توافق و پیش از مراجعه به دادگاه به تمام موضوعات خود از قبیل و سایر امور مالی مثل اجرت المثل و… پرداخته اند و به نتیجه هم رسیده اند و این توافقات در جلسه مشاوره هم منعکس شده است، دادگاه بر اساس همان توافقات مبادرت به صدور رای می کند. اما اگر فرض کنیم که طرفین به طور مطلق در مورد سکوت کرده باشند و دادگاه هم بدون توجه به این موضوع رای طلاق توافقی را صادر کند و نهایتا هم صیغه طلاق در دفتر خانه جاری شود، این حق برای زوجه باقی است که نسبت به مطالبه مهریه و سایر حقوق خانوادگی خود از طریق دادگاه اقدام نماید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به ویکی پدیا دانشنامه ازاد مراجعه فرمایید.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا