مجله علمی و پزشکی

مهمترین درد‌های گردنی را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علیرضا زالی در برنامه طبیب صبح روز دوشنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱، ضعف عضلات گردن، نشست‌های طولانی، استفاده از کامپیوتر، تبلت و موبایل را از دلایل بروز این درد‌ها عنوان کرد که به دلیل کم تحرکی و عدم ورزش‌های مناسب، عضلات ضعیف شده و باعث تغییراتی در قوس گردن و درنتیجه بروز درد‌های گردن می‌شود.

رییس دانشگاه با بیان این که در گذشته بیشترین شیوع درد‌های گردنی در گروه سنی ۲۵ تا ۵۰ سال مشاهده می‌شد خاطرنشان کرد: امروزه به دلیل استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیک مثل تبلت و موبایل شاهد افزایش شیوع درد‌های گردنی در کودکان و نوجوانان هستیم.

به گفته دکتر زالی سر انسان بین چهار تا شش کیلو وزن دارد که درصورتی که ۱۵ درجه خم شود حدود ۱۲ کیلوگرم فشار مضاعف به گردن و ستون فقرات وارد می‌شود و اگر ۶۰ درجه خم شود این فشار به ۲۷ کیلوگرم افزایش می‌یابد.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب شایعترین علت درد گردن را فشار بیش از حد و کشش به گردن عنوان کرد و با اشاره به اجزای مختلف گردن نظیر عضلات و لیگمان‌ها و دیسک‌ها و مهره‌ها گفت: با توجه به این که مهره‌های گردن بسیار پرنوسان و پرتحرک هستند جای مناسبی برای بروز آرتروز و درد‌های گردنی هستند.

وی درخصوص رگ به رگ شدگی گردن یا sprain گفت: هرجا که عضله یا رباط کشیده شود و این کشش بیش از حد توان و تاب آوری آن عضله یا رباط باشد اصطلاحا می‌گوییم که دچاررگ به رگ شدگی شده است.

دکتر زالی افزود: اگر این موضوع در فردی مکرر رخ دهد به معنای ضعیف بودن عضلات و رباط‌های و عدم رعایت بهداشت مناسب گردن است.

مهمترین درد‌های گردنی:

دکتر زالی با اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد درد‌های گردنی درد‌های معمولی است که باعث نگرانی نیستند به بیان مهمترین درد‌های گردنی پرداخت که عبارتند از:

درد‌های گردنی که بیش از سه هفته طول بکشد

درد‌های گردنی که به مرور زمان شدت آن‌ها افزایش یابد

درد‌های گردنی که همراه با سردرد شدید و تب باشد

درد‌های گردنی که با خم شدن سر به سمت جلو افزایش می‌یابد به ویژه اگر همراه با تب باشد

درد‌های گردنی که همراه با انتشار به دست باشد

درد‌های گردنی که همراه با بی حسی، گزگز، مورمور شدن و ضعف در اندام‌های فوقانی باشد

درد‌های گردنی که همراه با عدم تعادل باشد

این متخصص جراحی مغز و اعصاب در ادامه به بیان توضیحاتی درخصوص روش‌های درمان و جراحی برای درمان درد‌های گردنی پرداخت.

این استاد دانشگاه نشستن طولانی مدت، عدم رعایت ارگونومی مناسب در محل کار، خم شدن طولانی مدت سر، عضلات ضعیف و سابقه خانوادگی را از جمله عوامل خطر در بروز دیسک گردن و درد‌های گردنی برشمرد و یادآور شد که این افراد بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات گردنی و درد‌های مربوط به آن قرار دارند.

اهمیت تقویت عضلات در کاهش بروز درد‌های گردنی

دکتر زالی در ادامه سخنان خود تقویت عضلات گردنی را در درمان درد‌های مزمن گردنی بسیار مهم و ضروری برشمرد.

وی با تاکید بر نقش تقویت عضلات در کاهش و پیشگیری از درد‌های مزمن گردن گفت: افرادی که عضلات قوی، مستحکم و با صلابت دارند کمتر دچار آرتروز، دیسک گردن و درد‌های گردنی می‌شوند و در صورت بروز آن‌ها کمترنیاز به جراحی پیدا کنند.

این جراح مغز و اعصاب با اشاره به اهمیت ورزش‌های گردن در درمان درد‌های گردنی خاطرنشان کرد که ورزش‌های مناسب با توجه به شرایط و ضعف عضلات بیمار توسط متخصص فیزیوتراپ تجویز می‌شود و می‌تواند باعث تقویت عضلات و رباط‌ها و لیگمان‌های گردن و کاهش بسیاری از درد‌ها شود.

دکتر زالی تاکید کرد که این ورزش‌ها باید توسط متخصص فیزیوتراپی تجویز شود و در غیر این صورت ممکن است که باعث وارد شدن فشار بیش از حد به بیمار و آسیب شود.

وی با اشاره به درد‌های گردنی ثانویه گفت: منشا برخی از درد‌های گردنی ممکن است در محل دیگری باشد که با توجه به علایم بیمار توسط متخصص تشخیص داده می‌شود.

دکتر زالی درد‌های منتشره به دست را مهم برشمرد و یادآور شد که پزشک از طریق علایم و درد می‌تواند منشا این درد‌ها و علت آن را تشخیص دهد و نقشه جغرافیایی اختلالات حسی در فرد را پیدا کرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که درد‌های مربوط به نواحی و قسمت‌های مختلف کف دست و لاغر شدن عضلات این ناحیه نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا ممکن است علایم پیشرفت کند.

دکتر زالی در خاتمه خاطرنشان کرد: معمولا اگر درد‌های گردنی کمتر از سه هفته طول بکشد نیاز به اقدامات تشخیصی خاصی ندارد. اما اگر درد گردن همراه با علایمی نظیر بی حسی، گزگز، اختلال در راه رفتن، عدم تعادل باشد یا بیش از سه هفته طول کشیده باشد پزشک از اقدامات تشخیصی نظیر MRI و نوار عصب عضله برای پیگیری بیشتر و استفاده می‌کند.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا