کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

10 مواد شیمیایی کشنده و خطرناک برای انسان که باید بشناسید

امروز به هر کجا که نگاه کنید، می توانید مواد شیمیایی را ببینید. برخی از این مواد بسیار مهم هستند و برخی دیگر می توانند تهدید کننده زندگی باشند. وقتی از افراد خواسته می شود مواد سمی را نام ببرند، ممکن است به سیانور، آرسنیک یا موارد مشابه فکر کنند. در دنیا مواد شیمیایی کشنده زیادی وجود دارد که در این مقاله از شرکت ایمن گستر شیمی با برخی از خطرناک ترین مواد شیمیایی (سمی ترین مواد شیمیایی) آشنا می شویم که به عنوان سموم شیمیایی کشنده یا مواد شیمیایی کشنده برای انسان نیز شناخته می شوند.

سمی ترین مواد شیمیایی کشنده برای انسان در جهان

مواد شیمیایی آزمایشگاهی خطرناک زیادی در دنیا وجود دارد که کشنده نیز محسوب می شوند، این مواد حاوی ترکیباتی مانند آزیدوازید آزید، دی متیل کادمیوم و اسید فلورآنتیمونیک هستند که در مقادیر کم نیز منجر به مرگ می شوند.با ما همراه باشید تا با 10 مورد از خطرناک ترین مواد شیمیایی آشنا شوید.

  • باتراکوتوکسین

Batrachotoxin یک سم حیوانی بسیار خطرناک است و در لیست خطرناک ترین مواد شیمیایی جهان قرار دارد. این ماده غیر پپتیدی برای انسان بسیار کشنده است. معمولاً از دارت های سمی قورباغه های طلایی که بومی کلمبیا هستند آزاد می شود.جالب است بدانید که این قورباغه ها به تنهایی دارای این سم نیستند و این ماده از رژیم غذایی آنها سنتز می شود. این قورباغه ها با تغذیه از نوعی سوسک به نام میلرید این سم را تولید می کنند. دلیل این امر هنوز ناشناخته است،اما اعتقاد بر این است که سوسک ممکن است حاوی باتراکوتوکسین باشد.

این یک آلکالوئید استروئیدی بسیار قوی است. هنگامی که باتراکوتوکسین وارد بدن می شود،باعث دپلاریزاسیون عضلانی و اعصاب، فیبریلاسیون و نارسایی قلبی می شود. کشنده بودن BTX به دلیل اختلال در انتقال سیگنال های الکتریکی در بدن است. سمی ترین ماده شیمیایی در جهان باتراکوتوکسین است زیرا پادزهری وجود ندارد.

  • مایتوتوکسین

مایتوتوکسین با فرمول شیمیایی C164H256O68S2Na2 یک اتر چند حلقه ای مشتق شده از پلی اکتید است. دانشمندان این ماده را به عنوان بزرگترین ماده غیر پلیمری شناسایی کرده اند و همچنین یکی از خطرناک ترین مواد شیمیایی و کشنده ترین سم دریایی در جهان است. MTX دارای LD50 تقریباً یک مرتبه کمتر از باتراتوکسین است و ساختار بسیار پیچیده ای دارد.

این سم اغلب از خوردن برخی غذاهای دریایی (نوعی جلبک دریایی که از داینوفلاژلات ها، نوعی پلانکتون دریایی) تغذیه می کند، وارد بدن آبزیان و سپس انسان می شود.مایتوتوکسین یک کاردیوتوکسین است که جریان یون های کلسیم را در غشای میوکارد افزایش می دهد و در نتیجه باعث دپلاریزاسیون سلولی، آزاد شدن هورمون ها و انتقال دهنده های عصبی و تجزیه فسفوئینوزیتیدها می شود.

  • تری فلورید کلرین

تری فلورید کلرین به دلیل توانایی بالای خود در خوردگی شیشه شناخته شده است. یک ترکیب هالوژن بی رنگ، خورنده و بسیار واکنش پذیر که فقط در ظروف فلزی اصلاح شده با فلوراید قابل نگهداری است. این ماده عمدتاً به عنوان یک جزء در سوخت موشک استفاده می شود و در تماس با آب باعث واکنش شدید انفجاری می شود.

  • پتاسیم سیانید

سیانید پتاسیم یک ماده شیمیایی بسیار سمی و پرکاربرد است که می تواند در عرض چند دقیقه باعث مرگ شود. این ترکیب یکی از خطرناک ترین مواد شیمیایی در جهان محسوب می شود، زیرا می تواند در کمتر از ده دقیقه انسان را بکشد.

  • VX.5

 VX یا عامل X، یک عامل اعصاب تند و زننده است که به طور خاص در جنگ استفاده می شود. این توسط محققان نظامی بریتانیایی تولید شده است و در دوزهای کمتر از 10 میلی گرم می تواند کشنده باشد. این ماده یک ترکیب مصنوعی در گروه ارگانوفسفره است و در واقع یک تیوفسفات است. VX می تواند از طریق استنشاق یا جذب از طریق پوست وارد بدن شود و به راحتی در محیط تجزیه نمی شود. VX با ایجاد اختلال شدید در سیگنال دهی بین سیستم عصبی و عضلانی باعث فلج طولانی مدت تمام عضلات بدن از جمله دیافراگم و در نهایت مرگ بر اثر خفگی می شود.

  • سم بوتولینوم نوع A (بوتاکس)

دانشمندان توافق دارند که سم بوتولینوم که توسط باکتری بی هوازی کلستریدیوم بوتولینوم و برخی باکتری های مشابه تولید می شود، یکی از سمی ترین و خطرناک ترین مواد شیمیایی در جهان است. LD50 آن بسیار کم و بسیار سمی است تزریق 1.3 تا 2.1 نانوگرم در کیلوگرم برای مرگ کافی است. با تعمیم اثرات آن بر موش، مشخص شد که دوز 7 تا 10 گرمی داخل وریدی برای کشتن یک انسان 70 کیلوگرمی کافی است.

سم بوتولینوم یا سم بوتولینوم A یک ماده شیمیایی آرایشی بسیار رایج است که اتفاقا یکی از سمی ترین انواع سم بوتولینوم موجود در طبیعت است و می توان آن را کشنده ترین سم برای انسان دانست.

  1. ریسین

روغن کرچک قرن هاست که در صنعت داروسازی برای درمان یبوست از جمله موارد دیگر استخراج و استفاده می شود. کرچک از دانه های رسیده ای تولید می شود که پوسته خارجی (بدنه) آن جدا شده است. پوست روی دانه کرچک حاوی خطرناک ترین ماده شیمیایی جهان به نام ریسین است.

ریسین برای استخراج روغن و باقی ماندن در فیبر جامد از دانه های کرچک استخراج می شود. بنابراین، روغن کرچک حاوی ریسین نیست و توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده است.این ماده در جنگ های جهانی در سلاح های شیمیایی استفاده می شد. ریسین یک سم غذایی بسیار قوی و کشنده است که می تواند انسان را تنها با چند دانه (به اندازه نمک خوراکی) بکشد. در واقع، این یک گلیکوپروتئین است که در سنتز پروتئین در سلول ها اختلال ایجاد می کند و باعث مرگ سلولی می شود.

  • سارین

سارین یک عامل عصبی بسیار قوی است که می تواند قربانی را در عرض چند دقیقه بکشد. استنشاق می تواند باعث فلج شدن عضلات ریه و در نهایت مرگ بر اثر خفگی شود.این سم به طور گسترده توسط بسیاری از مقامات به عنوان یک سلاح بالقوه کشتار جمعی در نظر گرفته می شود.بنابراین، تولید و ذخیره آن توسط کنوانسیون تسلیحات شیمیایی 1993 کاملاً غیرقانونی اعلام شد.

  • استریکنین

استریکنین یک آلکالوئید جامد بسیار سمی، بی رنگ، تلخ و کریستالی است. این ماده از دانه های درخت nux vomica به دست می آید. در حالی که این سم غذایی کشنده معمولا برای از بین بردن آفات استفاده می شود،اما برای انسان بسیار کشنده است.این ماده از لحاظ تاریخی ترکیب مورد علاقه قاتلان بوده است و شایعه شده است که اسکندر مقدونی را کشته است.

  • نیکوتین

نیکوتین ترکیبی است که توسط گیاهان تولید می شود و با آفات مبارزه می کند. این ماده در واقع یک مکانیسم دفاعی است و به همین دلیل نیکوتین را قوی ترین و کشنده ترین سم غذایی در جهان می دانند. این ماده در دوزهای پایین اعتیاد آور و در دوزهای بالا کشنده است.به گفته موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی، 5 میلی گرم در هر متر مکعب نیکوتین می تواند بسیار کشنده باشد.

خطرناک ترین ماده شیمیایی

در این مقاله نگاهی به 10 مورد از خطرناک ترین مواد شیمیایی جهان انداخته ایم. در همین حال، سم باتراکوتوکسین رتبه اول را در بین سمی ترین گروه های شیمیایی در جهان دارد،زیرا پادزهر ندارد و کشنده ترین سم برای انسان محسوب می شود. جالب اینجاست که همه این ترکیبات به طور طبیعی در محیط وجود دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت ایمن گستر شیمی تماس حاصل نمایید.

 

منبع: imengostarshimi.com

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا