مجله علمی و پزشکی

ارتباط «تجربیات نامطلوب اوایل زندگی» با مشکلات پزشکی مادام‌العمر

برای اولین‌ بار، متخصصان دانشگاه کالیفرنیا در «سان‌فرانسیسکو» تجربیات نامطلوب در اوایل زندگی را با مشکلات پزشکی مادام‌العمر مرتبط دانسته‌اند.

به‌ گزارش مجله رز به نقل از نشریه تخصصی «مدیکال‌ اکسپرس»، تجارب نامطلوب دوران کودکی تا اعماق دوران پیری به‌ویژه برای کسانی‌ که خشونت را تجربه کرده‌اند، تأثیر می‌گذارد و شامل آسیب‌های جسمی و روانی است.

همچنین متخصصان دریافتند بزرگسالانی که سابقه تجربه‌های استرس‌زا یا آسیب‌زا در دوران کودکی داشتند، احتمال بیشتری دارد که در سال‌های پایانی زندگی خود، هم اختلالات جسمی و هم اختلالات روانی و شناختی را تجربه کنند.

متخصصان اذعان کردند که تجارب استرس‌زا در دوران کودکی می‌تواند شامل آزار روانی و جسمی، خشونت در جامعه یا مدرسه، تجربه خشونت خانگی، از دست‌دادن ناگهانی یکی از اعضای خانواده، تجربه پناهندگی یا جنگ، بیماری شدید، استرس مالی خانواده یا طلاق والدین باشد.

به گزارش دویچه وله، این مطالعه که دو اوت سال جاری میلادی (۲۰۲۳) در ژورنال «General Internal Medicine» منتشر شد، نشان داد کسانی‌ که در دوران کودکی خشونت را تجربه کرده‌اند، در سنین ۶۰، ۷۰، ۸۰ یا بالاتر، ۴۰ درصد بیشتر در معرض اختلالات حرکتی قرار دارند و ۸۰ درصد بیشتر احتمال دارد که در فعالیت‌های روزانه دچار مشکلات جدی شوند. این افراد، ۴۰ درصد بیشتر احتمال داشت که در نهایت دچار اختلال شناختی مانند زوال عقل شوند.

مطالعه جدید نزدیک به ۳۴۰۰ شرکت‌کننده را مورد بررسی قرار داد که بیشتر از نیمی از آنها زن بودند و بالای ۵۰ سال سن داشتند. تقریباً ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان حداقل یک تروما را در سنین شش تا ۱۶ سالگی تجربه کرده بودند.

به‌ گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، احساس ناامنی در دوران کودکی با مشکلات مزمن سلامت جسمی و روانی از جمله بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت، بیماری‌های خودایمنی و افسردگی مرتبط است.

در همین حال به‌ گفته متخصصان، پرداختن به ترومای دوران کودکی در مراحل اولیه ممکن است کیفیت زندگی افراد مسن را بهبود بخشد و بار مشکلات سلامتی را در سال‌های بعد کاهش دهد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا