مجله علمی و پزشکی

از کرونا چه خبر؟ – مجله رز

حدود چهار سال از شناسایی اولین موارد پاندمی قرن در کشورمان می‌گذرد و اکنون ماه‌هاست که کرونای سرکش به مدد اقدامات کنترلیِ انجام شده و همچنین ویژگی ذاتی خود ویروس، رام شده و روزهای آرامی را می‌گذراند.

به گزارش مجله رز، چندین ماه است که فراز و فرودهایی را در بروز موارد این بیماری و تحت تاثیر جهش‌های ویروس و سویه‌های جدید آن، چه در دنیا و چه در ایران شاهدیم؛ سویه‌هایی که هرچند مسری‌تر شده‌اند اما از شدت بیماری‌زایی آنها کاسته شده و علایم نسبتا خفیفی را بروز می‌دهند. در همین راستا هم تابستان امسال افزایشی از موارد این بیماری که اغلب به دلیل سویه‌های جدید آن بود را شاهد بودیم، اما اکنون به اذعان مسوولان وزارت بهداشت موارد بروز این بیماری پایین است و کمتر از دو درصد سرماخوردگی‌ها را تشکیل می‌دهد.

در همین راستا دکتر شهنام عرشی – رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به مجله رز می‌گوید: در حال حاضر موارد بروز این بیماری تقریبا در اغلب نقاط جهان پایین است؛ چراکه با سویه‌های مختلف در گردش، در تابستان همه‌گیری را در اکثر نقاط جهان داشتیم و همین موضوع یک ایمنی نسبی را نسبت به بیماری ایجاد کرد.

علایم خفیف سویه‌های جدید کرونا

وی نیز تاکید می‌کند که سویه‌های در گردش فعلی کووید۱۹، علایم خفیف‌تری ایجاد می‌کنند و بنابراین افراد با علایم سرماخوردگی خفیف یا به پزشک مراجعه نمی‌کنند یا اگر مراجعه کنند هم تست نمی‌دهند و طبیعتا در آمار بروز کرونا هم ثبت نمی‌شوند.

JN.۱ واگیردارتر از سویه‌های قبلی

در این میان البته مدتی است که سویه JN.۱ در کشورهای اروپایی و غربی شایع شده که گفته می‌شود بسیار واگیردارتر از سویه‌های قبلی است و به اذعان رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اکنون بیش از ۶۰ درصد موارد بروز این بیماری را تشکیل می‌دهد.

وی تاکید می‌کند که JN.۱ سویه‌ای است که گسترش سریعی دارد و البته در افرادی که در ماه‌های اخیر مبتلا شده‌اند، انتظار نداریم که مجددا و به این زودی به آن مبتلا شوند. در مجموع علایم این سویه خفیف بوده و مورد خاصی را ایجاد نمی‌کند.

دکتر حسین فرشیدی – معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز درباره سویه JN.۱ می‌گوید: در مناطقی مانند آمریکا این سویه مهم بوده چراکه بیماری‌زایی بالایی داشته است و حداقل ۸ مقاله درباره آن طی یکی – دو هفته گذشته چاپ شده‌ که حاکی از آن است که JN.۱از Xbb بسیار واگیردارتر است و آمار ابتلا را در آمریکا دو برابر کرده و سویه غالب آن منطقه شده‌ است.  البته مرگ و میر و بستری این سویه افزایشی نبوده است.

انواع و اقسام سویه‌های کرونا در کشور

JN.۱ به ایران رسیده است؟

او درباره اینکه آیا این سویه به ایران نیز رسیده است یا خیر، می‌گوید: سویه‌ها در یک نقطه ماندگار نیستند و ممکن است به ایران هم برسند، اما هنوز در کشورمان شناسایی نشده است.

دکتر عرشی – رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره رصد و دیده‌وری بیماری‌های تنفسی و از جمله کرونا در کشور به مجله رز می‌گوید: ماهانه صدها مورد سرماخوردگی را در سراسر کشور به صورت منظم در آزمایشگاه‌های مرجع آزمایش می‌کنیم و آمارهای مرتبط در سایت‌های مورد نظر سازمان بهداشت جهانی وارد می‌شود؛ کاری که همه کشورها انجام می‌دهند.

وی می‌افزاید: در مورد کرونا هم هر سویه‌ای که در کشورهای اروپایی باشد، بعد از چند هفته در سایر کشورهای اطراف هم شایع می‌شود. بنابراین قاعدتا در کشور ما نیز مانند سایر کشورها، در حال حاضر انواع و اقسام سویه‌های کرونا وجود دارد و این سویه را نیز ممکن است داشته باشیم، ولی از آنجا که تعداد موارد بروز بیماری در مجموع پایین است، این سویه هم طبیعتا ممکن است در آزمایشگاه‌های منطقه‌ای خود را نشان ندهد و شناسایی نشود.

جدیدترین آمارهای کرونا در ایران

در مجموع اکنون و با اعلام وزارت بهداشت، موارد بروز و مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور همچنان پایین است و اغلب مرگ‌ها نیز در بیماران زمینه‌ای و سالمندان گزارش می‌شود؛ به طوری که از یکشنبه هفته گذشته (۲۴ دی) تا شنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۲ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، جمعا۲۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۶۶ نفر از آنها هم بستری شدند.

همچنین طی بازه زمانی یک هفته‌ای مذکور، متاسفانه ۱۰ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.

در مجموع از ابتدای شناسایی این بیماری در کشور از ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ تا ۳۰ دی ماه امسال، جمعا ۷ میلیون و ۶۲۶ هزار و ۲۲ مبتلای به این بیماری شناسایی شده که متاسفانه در این میان ۱۴۶ هزار و ۷۷۷ نفر هم جان خود را از دست داده‌اند. همچنین تا کنون ۷ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۵۰۸ نفر از بیماران هم بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

به اذعان وزارت بهداشت، در حال حاضر حدود ۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند و تا کنون هم ۵۸ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۶۹۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

چند نفر و چند دوز واکسن زده‌اند؟

همچنین تا کنون ۶۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۷۸۷ نفر دُز اول واکسن کرونا، ۵۸ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۱۹ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۸۶۹ نفر هم دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا در کشور تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۶۷۵ دُز رسیده است.

وزارت بهداشت همچنین برای امسال توصیه داشت که گروه‌های پرخطر و سنین بالای ۶۰ سال یک دوز واکسن را تزریق کنند و در مجموع دستورالعمل کشوری واکسیناسیون کرونا همچنان به قوت خود باقی است.

در هر حال به اذعان مسوولان وزارت بهداشت، در حال حاضر آنفلوآنزا حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد موارد سرماخوردگی‌های سرپایی و کرونا هم کمتر از دو درصد بیماری‌های تنفسی را تشکیل می‌دهند و البته پیش بینی می‌شود که در بهمن ماه پیک و افزایش موارد آنفلوآنزا را به روال سال‌هال قبل در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا