مجله علمی و پزشکی

اهمیت گسترش «آندوسکوپی‌های درمانی»/ توصیه به سنین بالای ۴۵ سال و افراد پرخطر

دبیر انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران با اشاره به نقش اقدامات تشخیصی نوین در پیشگیری از افزایش شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش، گفت: توصیه می‌کنیم افراد از سن ۴۵ سال به بالا، خصوصا اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان‌ روده بزرگ یا علائمی مانند کم‌خونی دارند، کولونوسکوپی انجام دهند تا در مراحل اول، بیماری تشخیص داده شده و با روش کم تهاجمی درمان شود.

دکتر سید امیرپاشا طبائیان – معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با مجله رز، با اشاره به اینکه آندوسکوپی در حال حاضر از نظر تشخیصی و درمانی پیشرفت‌های بسیاری داشته است، گفت: مطابق استانداردهای جهانی، آنچه که در بُعد آندوسکوپی‌های تشخیصی در جهان انجام می‌شود را متخصصان ایران هم انجام می‌دهند و از نظر پزشکی ما جزو کشورهایی هستیم که با دانش روز دنیا آشنا هستیم و همگام با آن پیش می‌رویم.

وی با تاکید بر اینکه آندوسکوپی‌های درمانی علم جدیدتری است، اظهار کرد: هدف انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران ایجاد گستردگی انجام این روند درمانی در سراسر ایران است که همه مردم بتوانند از این اقدامات استفاده کنند. قطعا وقتی بتوان درمانی را با آندوسکوپی‌ انجام داد که بیمار از یک جراحی بزرگ نجات پیدا کند، هم عوارض بیمار و هم بار مالی که به بیمار و نظام سلامت وارد می‌شود، کاهش می‌یابد.

معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ، ادامه داد: در حال حاضر علم به این سمت می‌رود که تا حد امکان اقدامات درمانی کم تهاجمی‌تر انجام دهیم. زمانی برای جراحی کیسه صفرا لازم بود که شکم فرد باز شود اما اکنون با لاپاروسکوپی می‌توان این اقدام درمانی را انجام داد که یک پیشرفت است. در بحث آندوسکوپی‌ هم باید به این سمت حرکت کنیم؛ به عنوان مثال پیش از این اگر یک پولیپ بزرگ ضایعه پیش‌سرطانی روده بزرگ در فرد روئیت می‌شد، لازم بود که بیمار را به جراح معرفی کنیم اما خوشبختانه اکنون با آندوسکوپی‌ می‌توان ضایعات سرطانی را برداشت.

او با تاکید بر اینکه انجام اقدامات درمانی پیشرفته آندوسکوپی‌ و کولونوسکوپی درمانی در مطب‌ها قابل انجام نیست، اظهار کرد: البته با تدبیر وزارت بهداشت در این دوره، ممنوعیت انجام کولونوسکوپیِ تشخیصی در مطب برداشته شد و گستردگی خدمات تشخیصی در مطب‌ها امکان پذیر شد. سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری است و می‌توان با غربالگری آن را سریع‌تر شناسایی کرد؛ از این رو هرچه دسترسی افراد بیشتر باشد، شمول غربالگری هم بیشتر می‌شود.

به گفته دبیر انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران، انجام اقدامات درمانی پیشرفته نیاز به مراکز درمانی دارد و در مطب‌ها نمی‌توان اقدام درمانی پیشرفته انجام داد.

وی درخصوص وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات آندوسکوپی‌ و کولونوسکوپی، ‌ توضیح داد: تعرفه‌ها بسیار کم است و معادل اقداماتی که متخصصان کشورمان انجام می‌دهند در سایر کشورها چند هزار دلار دریافت می‌کنند؛ یعنی هم خدمت ارزان است و هم پوشش بیمه‌ای دارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه در زمینه تجهیزات مصرفی برای انجام آندوسکوپی‌ و کولونوسکوپی دچار مشکل نیستیم، ‌ اظهار کرد: برخی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی هم اقدام به تولید تجهیزات مصرفی مورد نیاز کرده‌اند و از واردات برخی اقلام بی‌نیاز شده‌ایم.

وی در خاتمه بیان کرد: اکنون توصیه می‌کنیم افراد از سن ۴۵ سال به بالا خصوصا اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان‌ روده بزرگ یا علائمی مانند کم‌خونی داشته باشند کولونوسکوپی انجام دهند زیرا وقتی در مراحل اول، بیماری تشخیص داده شود به راحتی با روش کم تهاجمی درمان می‌شود و بار مالی کمتری هم به نظام سلامت وارد می‌کند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا