مجله هنر و فرهنگ

صعود دانشجویان شهرکردی به بلندترین قله استان خوزستان

علی همتیان‌دهکردی، مدیر تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در شهرکرد از موفق آمیز تیم کوهنوردی این دانشگاه به بلندترین قله استان خوزستان (کینو به ارتفاع 3 هزار 71 متر) خبر داد و گفت: دوردست‌ترین قلل رشته‌کوه زاگرس و منطقه زردکوه بوده و سرسخت و زیبا با طبیعتی بکر جزء طرح ملی سیمرغ کوهنوردی می‌شود و می‌شود به آن بسیار مشکل و نیاز به تجربه زیاد و جسمانی بالا است.

وی افزود: کوهستان کینو مرز بین استان چهارمحال اری و خوزستان و دارای آب و هوایی شبیه زردکوه است؛ نابراین نباید فصل را مانند قله استان خوزستان و مسجدسلیمان، اشتباه گرفت. از اواسط آبان تا اوایل خرداد به این قله در شرایط بسیار سخت امکان پذیر است. ریاچه می‌شود که از آب برف پرمی‌شود در ای مین کوه قرار دارد. له کینو محل ییلاق همه عشایر امدار استانهای همجوار خود و در بیشتر اوقات سال، پوشیده از برف است. این وه با توجه به موقعیت ویژه ود، وستی و رفاقت ایردامدار لُر زبان در بازفت از چهارمحال و بختیاری، از رادیکنا از استادیکنا از رستادیکنا از استان و استاننا از رستاستنا نوز استاننا.

مدیر تربیتبدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد عنوان کرد: کوه کینو یا همان کوه مُنار دارای قلل چندگانه است و دره‌های زیبای آن برفچال‌های زیبایی را تشکیل می‌دهد روی خط الرس طویل این کوه چاله‌های پربرف جلوه‌های خاصی دارد و چال معروف (گرگ کش) دریاچه کوچک و ای را وجود دارد که چشم هر ننده‌ای را خیره می‌کند. این وه از جنوب غربی به طرف روستای شیمبار (شیرین بهار) و از شمال شرقی به طرف منطقه لبد منطبق است.

متیان دهکردی گفت: رختان بلوط، ارژن، کیکم، شن لالیم، الف، لخونگ، نه، ستن، دره، وحشی، گردو، انجیر، عناب، زالنو نبق، والک و همچنین لاله‌های واژگون ازجمله پوشش گیاهی این منطقه است. :

انتهای ام/4121/4062/

نمایش بیشتر

دکمه بازگشت به بالا