مجله هنر و فرهنگ

طرح تلافی‌جویانه جمهوری‌خواهان برای رد صلاحیت بایدن در سه ایالت

طرح تلافی‌جویانه جمهوری‌خواهان برای رد صلاحیت بایدن در سه ایالت

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه سه ایالت آمریکا از برنامه خود برای کنار گذاشتن جو بایدن از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در این سه ایالت خبر دادند.

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، آرون برنستاین، قانون‌گذار جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان ایالت پنسیلوانیا، کوری مک‌گار، قانون‌گذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالت آریزونا و چارلیس بیرد، قانون‌گذار جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالت جورجیا در یک بیانیه مشترک برنامه خود را برای حذف نام جو بایدن از رقابت انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ در این سه ایالت اعلام کردند.

به نوشته پایگاه آمریکایی نیوزویک، این اقدام بعدازآن صورت می‌گیرد که اخیراً دادگاه عالی ایالت کلرادو بارأی چهار به سه تصمیم گرفت صلاحت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که هم‌اکنون بر طبق نظرسنجی‌ها در رقابت مقدماتی جمهوری‌خواهان برتری قاطعی دارد برای شرکت در رقابت انتخابات مقدماتی در این ایالت را رد کند.

این حکم علیه ترامپ با استناد به متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا صادر شد؛ متممی که بر مبنای آن مقام‌هایی که یک‌بار سوگند به قانون اساسی خورده باشند و بعداً در شورش دست داشته باشند، از مناصب دولتی در آینده منع می‌شوند.

قضات این دادگاه اعلام کردند که ازنظر آن‌ها دونالد ترامپ در شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره آمریکا دخیل بوده و به همین دلیل نمی‌تواند بار دیگر به مناصب دولتی برسد.

ترامپ از سوی دیگر با چند فقره اتهام کیفری فدرال در شهر واشنگتن دی. سی به خاطر نقشش در آشوب ششم ژانویه ۲۰۲۱ در کنگره مواجه شده است. در آن روز گروه اوباش طرفدار ترامپ در ضمن برگزاری جلسه‌ای در ساختمان کنگره آمریکا برای تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به این ساختمان حمله کردند. این آشوب بعدازآن رخ داد که ترامپ بر طبق یک سری ادعاهای بی‌اساس اعلام کرد که آرای انتخاباتی او را با اجرای تقلب گسترده در این انتخابات دزدیده‌اند.

ترامپ در دادگاه واشنگتن دی. سی از بابت اتهاماتش در ارتباط با شورش ششم ژانویه ۲۰۲۱ اظهار بی‌گناهی کرده و این پرونده را دارای انگیزه‌های سیاسی دانست.

سه قانون‌گذار جمهوری‌خواه مذکور روز پنجشنبه استدلال کردند اگر رقبای دموکرات آن‌ها می‌توانند صلاحیت ترامپ را برای ورود به رقابت انتخاباتی در یک ایالت رد کنند پس، جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و رقیب احتمالی ترامپ در سال ۲۰۲۴ را نیز می‌توان به همین طریق از شرکت در انتخابات رد صلاحیت کرد.

این قانون‌گذاران در بیانیه‌ای مطبوعاتی که به دست نشریه نیوزویک رسید نوشتند: «امروز ما نیروهایمان را به هم ملحق کرده و لایحه‌ای را برای حذف نام جو بایدن از رقابت انتخاباتی در جورجیا، آریزونا و پنسیلوانا معرفی می‌کنیم.»

در این بیانیه مطبوعاتی نوشته شد: «اقدام پوچ قضات رادیکال دموکرات در حذف کردن دونالد ترامپ از انتخابات در ایالت کلرادو لکه ننگی بر نظام سیاسی آمریکا تا چندین دهه خواهد بود. طبق تفسیر خود آن‌ها از قانون،‌ جو بایدن هم صد در صد فاقد صلاحیت برای نامزد شدن برای مناصب سیاسی است.»

آن‌ها توضیح دادند: «توجیه دیوانه‌وار دموکرات‌ها برای حذف کردن نام ترامپ را به‌آسانی می‌توان در قبال جو بایدن نیز به خاطر شورش او در مرز جنوبی آمریکا و معاملات تجاری خانوادگی مفسدانه او با چین اعمال کرد.»

بایدن پیش‌ازاین از بابت هجوم گسترده مهاجران به مرز ایالات‌متحده و مکزیک برای ورود غیرقانونی به آمریکا موردانتقاد قرارگرفته است. جمهوری‌خواهان خواستار سخت‌گیرانه‌تر کردن سیاست‌های حوزه مهاجرت به‌منظور افزایش امنیت مرزها و مهار کردن تعداد مهاجران غیرقانونی که به سمت ایالات‌متحده سرازیر می‌شوند، هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین هدف یک تحقیقات استیضاح به اجرا درآمده از سوی کمیته نظارتی مجلس نمایندگان که تحت رهبری جمهوری‌خواهان است قرارگرفته است. اتهام مطرح‌شده علیه بایدن شامل دست داشتن در معاملات تجاری خارجی پسرش هانتر بایدن و بهره‌مندی از آن‌ها است. کاخ سفید بارها دست داشتن بایدن در معاملات پسرش را تکذیب کرده و خود رئیس‌جمهور آمریکا این تحقیقات را یک «دسیسه سیاسی بی‌پایه و اساس» خوانده است.

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه مذکور در بیانیه مطبوعاتی خود نتیجه‌گیری کردند: «رادیکال‌ها در ایالت کلرادو بازی را تغییر دادند و ما قرار نیست درحالی‌که آن‌ها جمهوری ما را نابود می‌کنند ساکت بنشینیم. صراحتاً هدف ما نشان دادن پوچی تصمیم اخیر در ایالت کلرادو و اجازه دادن به شرکت همه نامزدها در رقابت انتخابات در همه ایالت‌ها است. ما برای انجام این کار باید در مقام جمهوری‌خواه در برابر کمونیست‌هایی که در حال حاضر کشور بزرگ ما را اداره می‌کنند، مقابله کنیم.»

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا