مجله هنر و فرهنگ

«بایدن» به «اردوغان» پیشنهاد معامله داد

به بهانه پیام تبریک ریاست جمهوری؛

پیام تبریک رئیس جمهور آمریکا به مناسبت احیای دوره زمامداری همتای ترکیه ای، به طور ضمنی با پیشنهاد معامله‌ای پرسود برای هر دو طرف همراه بود: موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو به ازای تحویل گرفتن جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده می‌گوید که «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای در تماس تلفنی که با وی داشته، بر تمایل آنکارا به خرید جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی تاکید کرده است.

در مقابل، واشنگتن هم تقاضای خود مبنی بر موافقت آنکارا با پیوستن سوئد به ناتو را تکرار کرده است.

 به طور مشخص بایدن در این خصوص گفت: با اردوغان صحبت کردم. به اردوغان (بابت پیروزی در انتخابات)‌ تبریک گفتم. او همچنان خواستار کار روی گزینه اف-۱۶ است. به او گفتم ما هم یک توافق با سوئد می‌خواهیم، پس بیا این این کار را انجام دهیم. بعد برمی گردیم و با هم صحبت می‌کنیم.

تماس تلفنی از سوی بایدن و به بهانه عرض تبریک به مناسبت پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری برقرار شد، پیروزی که برای سومین دور متوالی وی را بر مسند قدرت می‌نشاند.

از لحن صحبت بایدن این طور برمی آید که وی معامله اف ۱۶ با ترکیه را به موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو گره زده است.

پیش از ورود به فصل انتخاباتی ترکیه، اردوغان با پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موافقت کرد، ولی به بهانه حمایت استکهلم از «پ ک ک» گروهک کرد مخالف دولت آنکارا، سد راه عضویت سوئد در این پیمان شد.

ناگفته نماند که ورود یک عضو جدید به ناتو مستلزم موافقت همه اعضای فعلی ازجمله ترکیه است. 

آمریکا انتظار دارد که با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو،‌ بیش از پیش نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی را در مرزهای روسیه مستقر و آرامش مسکو را مختل کند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا