مجله هنر و فرهنگ

وحشتناک‌ترین و خطرناک‌ترین اختراعات بشر را در این مستند بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

این ۶ مستند پیشنهادی همشهری آنلاین نه فقط برای دوستداران و علاقه‌مندان جدی مستند جذاب است، بلکه کسانی هم که تماشاگر پروپاقرص مستند نیستند آن‌ها را بسیار جذاب و سرگرم‌کننده خواهند یافت.

تام کروز: آخرین ستاره سینما

کارگردان: تام اودل

IMDb: ۶/۱۰

محصول: اپل تی‌وی

تام کروز سال‌هاست که صحنه‌های بدلکاری فیلم‌هایش را شخصا انجام می‌دهد و با به خطر انداختن جانش میلیون‌ها تماشاگر را در سرتاسر جهان سرگرم می‌کند. او بازیگری است که برای چند دهه فیلم‌هایی دیدنی و پر از شور و هیجان تولید کرده و هنوز با وجود بالا رفتن سنش یکی از ستاره‌های مهم سینمای اکشن محسوب می‌شود. در جهانی که قهرمانانش دیگر شبیه تام کروز نیستند و لباس‌های چسبان و لاتکسی تن می‌کنند و قدرت‌های ماورای طبیعی دارند، تام کروز آخرین قهرمان سینمای اکشن است. در این مستند با دوستان و همکاران تام کروز درباره این بازیگر استثنایی تاریخ سینما صحبت و به جنبه‌های مختلف کار او پرداخته شده است.

عجایب پلید

کارگردان: لیندون هنلی هنراهان

IMDb: ۷.۵/۱۰

محصول: هیستوری

اختراعات بشری همیشه ناشی از نیاز بوده، اما این نیاز همواره از نیتی خوب و سلامت ریشه نمی‌گرفته است. برخی از اختراعات بشری کاربرد‌هایی ترسناک و دردناک داشته‌اند و باعث شده‌اند که جان و سلامت آدم‌های زیادی در سرتاسر تاریخ به خطر بیفتد. این مستند نگاهی به مهندسی و ساخت برخی از وحشتناک‌ترین و خطرناک‌ترین اختراعات بشر دارد که از آن‌ها برای شکنجه، سلاح‌های جنگی، ابزار‌های جاسوسی و انجام بازی‌های مرگبار استفاده شده است. در این مجموعه مستند ۸ قسمتی با ترسناک‌ترین خیال‌های انسان که شکل واقعیت به خود گرفته آشنا می‌شوید.

گمشده: پرونده لوسی بلکمن

کارگردان: هیو یاماموتو

IMDb: ۶.۴/۱۰

محصول: نتفلیکس

هر پرونده ناپدیدشدنی پر از پرسش‌هایی است که ممکن است تا سال‌ها جواب درخوری پیدا نکنند و شاید حتی هرگز به درستی مشخص نشود در جریان ناپدیدن شدن فردی چه اتفاقاتی رخ داده است. این مستند هم مثل اغلب مستند‌هایی که نتفلیکس در این سال‌ها تولید کرده موضوعی جنایی و معمایی را برای کار برگزیده است که عموما برای مخاطبان غیرحرفه‌ای سینمای مستند هم جذاب است. این مستند روایت داستان دلخراش و عجیب قتل توریست بریتانیایی لوسی بلکمن است که در ابتدا در توکیو ناپدید می‌شود و تحقیقات پیچیده‌ای برای حل پرونده او آغاز می‌شود. تماشاگر با روند تحقیقات جلو می‌رود و از دیدن حقایق افشاشده شگفت‌زده و غمگین می‌شود.

استن لی

کارگردان: دیوید گلب

IMDb: ۶.۹/۱۰

محصول: دیزنی پلاس

پشت هر ابرقهرمان دست‌نیافتنی و بزرگی که با نیرو‌های اعجاب‌انگیزش به جنگ شریران و دشمنان مردم می‌رود و در این مسیر به شناخت بهتری از خودش می‌رسد و در واقع قدرت‌هایش وسیله‌ای برای خودشناسی او هستند، پیرمردی خوش‌خنده و بامزه قرار دارد که در دنیای وسیع و بی‌کران خیالاتش خالق و آفریننده او بوده است. استن لی که پدر و خالق بسیاری از ابرقهرمانان است، مخصوصا آن‌هایی که در جهان سینمایی مارول (mcu) حضور دارند، زندگی و حرفه جذابی داشت که در این مستند به آن پرداخته شده است. این مستند از تصاویر آرشیوی جذابی برای روایت زندگی مردی که زمانه‌اش را دگرگون کرد استفاده کرده است.

آتشفشان: نجات از واکاری

کارگردان: روری کندی

IMDb: ۷.۴/۱۰

محصول: نتفلیکس

مرگ با حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله دردناک، اما عادی است. به فهرست مرگ‌هایی که در طول سال در سرتاسر جهان رخ می‌دهد نگاهی بیندازید و ببینید که چقدر حادثه در همین دنیای مدرن و امن‌وامان در کمین ماست و روحمان هم خبر ندارد که ممکن است به چه طریق نامعمولی کلک‌مان کنده و راهی دیار باقی شویم. هرچقدر هم این فهرست را بالا و پایین کنید، بعید است که مرگ با فوران آتشفشان در آن نقش مهمی در مرگ ما انسان‌ها داشته باشد. اما همه‌چیز همان‌طور که به نظر می‌رسد نیست. این مستند فوران آتشفشان جزیره واکاری در سال ۲۰۱۹ و جان باختن بیست‌ودو نفر در این حادثه ناگوار طبیعی را به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد.

بانوی سکوت: قتل‌های ماتاوی ایهیتاس

کارگردان: ماریا خوزه کوئه‌واس

IMDb: ۶.۴/۱۰

محصول: نتفلیکس

قتل‌ها و قاتلان سریالی موضوعی جذاب برای مستندسازی و روزنامه‌نگاری، اما در عین حال انعکاس ترس و وحشت جامعه از تکرار این وقایع هستند. تماشاگر این مستند‌ها تمام مدت از خودش سوال می‌کند چطور می‌شد از این اتفاقات جلوگیری کرد؟ شاید اگر قربانیان بیشتر مراقب می‌بودند یا اگر قاتل ذره‌ای محبت و عطوفت انسانی در وجودش داشت، هرگز این وقایع رخ نمی‌داد. اما مسئله به این سادگی‌ها نیست. بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، موجی از قتل زنان سالخورده در مکزیک به راه افتاد و همه را سخت وحشت‌زده کرد. این اتفاق باعث شد تا تحقیقات گسترده‌ای آغاز شود و در نهایت فردی که تصور می‌شد در این قتل‌ها دست داشته دستگیر شد.

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا