مجله هنر و فرهنگ

از ثبت بافت تاریخی شیراز تا توقف سریال فخیم‌زاده

ثبت بافت تاریخی شیراز، هشدار درباره ساخت یک کاروانسرا در کرمان، یک فیلم جدید از حمید بهرامیان، آخرین وضعیت اکران یک فیلم توقیفی، توقف سریال بازپرس، دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر و یک کشف در غزه گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری دوم مردادماه بود.

به گزارش مجله رز، دوشنبه دوم مردادماه محدوده بافت تاریخی شهر شیراز سرانجام پس از دهه‌ها پیگیری فعالان و دوستداران میراث فرهنگی، با تشکیل شورای ثبت آثار تاریخی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد.

جزئیات بیشتر درباره «ثبت ملی بافت تاریخی شیراز»

کاروانسرای طلا قربانی می‌گیرد؟

همچنین مدیر انجمن دیده‌بان میراث فرهنگی کرمان درباره ساخت کاروانسرای طلا و جواهر در مجاورت یک مسجد هزارساله و حمام قاجاری در کرمان هشدار داد و رها کردن و تخریب شدن دیگر کاروانسراهای تاریخی را زیر سوال برد.

یک فیلم جدید از حمید بهرامیان

حمید بهرامیان ـ کارگردان فیلم «ملاقات با جادوگر» که هنوز آن را اکران نکرده، در حال ساخت فیلم جدیدی با نام «به خاطر یک کیف دلار» است. با انتخاب عوامل و بازیگران، به زودی ساخت این فیلم آغاز می‌شود.

آخرین وضعیت اکران «قصیده گاو سفید» به روایت تهیه‌کننده

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ فیلم «قصیده گاو سفید» در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد ولی بعد همزمان با شیوع کرونا، روند صدور پروانه نمایش این فیلم با مشکلاتی مواجه شد. حالا تهیه‌کننده این فیلم سینمایی اعلام آمادگی کرده که برای حل مشکل نمایش این فیلم آماده مذاکره است.

در ادامه، خانه سینما در پیامی توهین به قرآن کریم و مقدسات مسلمانان جهان را محکوم کرد و فراخوان و پوستر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی که به دبیری کمال تبریزی و ریاست مهدی حیدری آبان‌ماه ۱۴۰۲ در تبریز برگزار خواهد شد، منتشر شد.

«شهر خاموش» در فرانسه 

همچنین «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق از ۱۱ مرداد در سینماهای فرانسه اکران عمومی می‌شود. در فیلم «شهر خاموش» به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی رضا محقق، بازیگرانی چون باران کوثری، علی باقری، بابک کریمی، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم و حبیب شراهی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم‌های جاده‌ای الهام‌بخش پوستر ونیز 

پوستر هشتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز با تصویری الهام‌گرفته از فیلم‌های جاده‌ای منتشر شد. امسال هشتادمین دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان از ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) برگزار می‌شود.

احمدرضا درویش؛ حکایت «صبر زیاد» و نگرانی‌هایش

گیشه داغ تابستان با «باربی» و «اوپنهایمر»

مجلس تعزیه‌خوانی مقابل خانه هنرمندان 

در خبر دیگری هم اعلام شد که مجلس تعزیه‌خوانی به مدت چهار شب از سوم تا ششم مردادماه از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۳۰ در مقابل خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

سحرگاهی که خواب هنرمندان آشفته شد!

سوگواری باید آگاهی‌بخش هم باشد

حضور کاردار سفارت ژاپن در مرکز گسترش

افزون بر این‌ها، دیدار کاردار سفارت ژاپن با مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، اضافه شدن یک بخش به جشنواره آیینی سنتی و ساخت فیلم کوتاه «هوملس» از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

تصور نمی‌کردند در عزاداری‌ها بتوان برنامه موسیقایی پخش کرد

گفت‌وگویی هم با محمدرضا محبی ـ تهیه‌کننده، کارگردان و مجری «نسیم آوا» ـ داشتیم که برنامه‌اش این شب‌ها حال و هوای محرمی به خود گرفته است. او تاکید کرد:  برنامه‌های موسیقی‌محور قطعا می‌توانند در مناسبتی چون محرم تاثیرگذار باشند و به نوبه خود در این راه قدم بردارند.

چرا «بازپرس» متوقف می‌شود؟

در ادامه تلویزیون اعلام کرد به دلیل تقارن با ایام سوگواری پخش سریال «بازپرس» با بازی مهدی فخیم‌زاده به بعد از عاشورا و تاسوعای حسینی موکول می‌شود. به گفته سازندگان دلیل پخش نشدن این سریال به دلیل برخی صحنه‌های شادی است که پخش آن‌ها با این ایام تناسبی ندارد.

بیانیه اهالی موسیقی درباره هتک حرمت قرآن و «راز فریاد» راغب در محرم

در حوزه موسیقی نیز جمعی از اصحاب موسیقی ضمن اعلام انزجار خود از هتک‌ حرمت قرآن، بیانیه‌ای منتشر و این اقدام را محکوم کردند.

همچنین نماهنگ «راز فریاد» با صدای مصطفی راغب و با حال و هوای روزهای محرم تولید شد. این خواننده اخیرا تیتراژ سریال «عشق کوفی» را هم برای محرم خوانده است.

از ۱۱ کانتینر ساز توقیفی چه خبر؟

پاییز سال ۱۴۰۰ بود که خبر رسید، ترخیص ۱۱ کانتینر ساز در گمرک متوقف شده است. پرونده واردات آلات موسیقی در آن سال بسیار جریان‌ساز شد و رییس گمرک ایران اعلام کرد که ساز جزء کالاهایی است که واردات آن ممنوع اعلام شده است. سرنوشت واردات ساز به ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام است. گزارش مجله رز را در این‌باره این‌جا بخوانید.

دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر و یک کشف در غزه

همچنین جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر در این روز با نقاشی حسن روح‌الامین رونمایی شد و در نهایت این‌که باستان‌شناسان دست‌کم ۱۲۵ مقبره را در گورستان رومی واقع در غزه کشف کردند.

پیشنهادهایی برای خواندن:

مراسم آذربایجانی‌ها برای محرم چگونه است؟

نویسنده‌ای که از کربلا زیاد نوشته است

بشنوید/ صدای «زینب زینب» که افلاک را به لرزه در آورد!

بشنوید/ وقتی سراج از «از یک دل و یک یار» خواند

خواب خوب؛ شبی ۴۰ میلیون

حفارها به کاهدان زدند؟

انتهای پیام 

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا