مجله علمی و پزشکی

پرسه‌زنی سگ رباتیک در بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذرات جهان/ عکس

به گزاش خبرگزاری مجله رز، سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای(سرن) از یک ربات چهار پا رونمایی کرده است که تحولی در بررسی و کاوش محیط‌های بی‌نظم و خطرناک ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش مجله رز، در یک گام مهم در جهت افزایش کاوش در تاسیسات پیچیده سرن، یک راه حل رباتیک پیشرفته که به نام سرن‌کوادبات(CERNquadbot) شناخته می‌شود، به تازگی اولین آزمایش محافظت در برابر تشعشع خود را در منطقه وسیع شمال آزمایشگاه به پایان رسانده است.

به نقل از آی‌ای، این ربات نوآورانه چهار پا، فصل جدیدی را در تلاش سرن برای یافتن همراهان رباتیک سازگار و چابک برای حرکت در محیط‌های چالش برانگیز نشان می‌دهد.

ربات سرن‌کوادبات که در ساختمان ۹۳۷، جایی که پیشرفته‌ترین ربات‌های سرن توسعه می‌یابد، قرار دارد به‌ عنوان گزینه‌ای امیدوارکننده دیده می‌شود. برخلاف مدل‌های قبلی که عمدتا چرخ‌دار بودند، این ربات دارای چهار پا است که ثبات و مانور بی‌نظیری در محیط‌های بی‌نظم و ناهموار ارائه می‌دهد.

کریس مک‌گریوی(Chris McGreavy)، مهندس رباتیک در گروه کنترل، الکترونیک و مکاترونیک(CEM) سرن، اهمیت این پیشرفت را توضیح می‌دهد و می‌گوید: مجموعه‌های بزرگی از سیم‌ها و لوله‌ها روی زمین وجود دارد که تکان می‌خورند و حرکت می‌کنند و این فضا برای چرخ‌های ربات‌ها و حتی انسان‌ها سخت و غیرقابل عبور است.

استقرار در محیط‌های پیچیده

این ربات مجهز به الگوریتم‌های کنترل پیشرفته است و برای نظارت بر شرایط محیطی و تشخیص سریع ناهنجاری‌هایی مانند نشت آب یا آتش آماده شده‌ است.

مک گریوی بر نقش حیاتی آنها تاکید می‌کند و می‌گوید: آنها می‌توانند نشت‌های آب یا آتش‌سوزی و سایر حوادث مانند آلارم‌های کاذب را به‌موقع شناسایی کنند که همگی می‌توانند به طور قابل توجهی بر عملکرد دستگاه‌ها در غارها و تونل‌ها تأثیر بگذارند.

پرسه‌زنی سگ رباتیک در بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذرات جهان/ عکس

اکوسیستم رباتیک مکمل

هر ربات به دقت در سرن طراحی شده است تا بتواند تکمیل کننده کار همتایان خود باشد و قابلیت‌های اکتشاف را بهینه کند.

در حالی که قطار بازرسی مونوریل(TIM) در نظارت بر فواصل وسیع در برخورد دهنده بزرگ هادرون(LHC) از بخش بالایی برتری دارد، سرن‌کوادبات وارد مناطق ناشناخته در سطح زیر خط پرتو می‌شود.

مک گریوی در مورد رابطه آنها توضیح می‌دهد و خاطرنشان می‌کند قطار بازرسی مونوریل برای نظارت بر فواصل زیاد از بالا استفاده می‌شوند و می‌تواند مسافت‌های طولانی را بدون شارژ مجدد طی کنند. آنها می‌توانند ربات‌های چهارپا را در مناطق محلی مستقر کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد مکان‌های خاصی به دست آورند که قطار بازرسی مونوریل نمی‌تواند آنها را دریافت کند.

گسترش افق‌های اکتشافی

سرن‌کوادبات با توانایی خود برای عبور از زمین‌های غیرقابل دسترس قبلی، عصر جدیدی از کاوش در تأسیسات سرن را رقم می‌زند. این ربات بر خلاف پیشینیان خود که به دلیل نحوه حرکت محدود شده بودند، از محدودیت‌های سنتی فراتر رفته و دسترسی بی‌سابقه‌ای به محیط‌های متنوع ارائه می‌دهد.

ادغام موفقیت‌آمیز سرن‌کوادبات در اکوسیستم رباتیک سرن نشان‌دهنده نقطه عطف قابل‌توجهی در پیگیری نوآوری و اکتشاف آزمایشگاه است. این ربات شگفت‌انگیز چهار پا با تطبیق‌پذیری و چابکی خود، نوید انقلابی در نحوه حرکت و تعامل ربات‌ها در محیط‌های منحصربه‌فرد سرن را می‌دهد. از آنجایی که محققان به پیش بردن مرزهای رباتیک ادامه می‌دهند، آینده هیجان‌انگیزی برای پیشرفت‌های بیشتر در اکتشاف و کشف در فیزیک ذرات مورد انتظار است.

227227

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مطالب پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا