مجله هنر و فرهنگ

بانوی ستاره‌شناس ایرانی ۲ سیاره فراخورشیدی کشف کرد

بانوی ستاره‌شناس ایرانی ۲ سیاره فراخورشیدی کشف کرد

ستاره‌شناسان در اکتشافی نادر ۲ سیاره فراخورشیدی کوچک و سرد پیدا کردند که اکتشاف آن‌ها می‌تواند اطلاعاتی از چگونگی شکل‌گیری زمین ارائه بدهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینس‌دیلی، ستاره‌شناسان در اکتشافی نادر دو سیاره فراخورشیدی کوچک و سرد پیدا کردند که اکتشاف آن‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا در مورد چگونگی شکل‌گیری سیاره خودمان، زمین، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

سیاره‌ای که ستاره‌شناسان پیدا کردند، کوچک‌تر و سبک‌تر از نپتون و اورانوس است و مداری ۱۴۶ روزه به دور ستاره میزبان خود دارد و یک سیاره همراه دارد که جرم آن صد برابر از ژوپیتر بیشتر است. این یکی از اکتشافات نادر است، زیرا شناسایی سیاراتی از این دست دشوار است و تا به امروز فقط تعداد کمی از آن‌ها پیدا شده است.

ندا حیدری، محقق ایرانی از مؤسسه اخترفیزیک پاریس (IAP) و توماس ویلسون (Thomas Wilson)، محقق ارشد دانشگاه وارویک (Warwick)، رهبری تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های ماهواره‌ای را در این اکتشاف بر عهده داشتند.

این سیاره کوچک و سرد «HD۸۸۹۸۶b» نام دارد و طول آن از بیشتر سیاراتی که تاکنون کشف کرده‌اند طولانی‌تر است؛ و دانشمندان جرم آن را تقریباً ۱۷ برابر جرم زمین تخمین می‌زنند. این سیاره با استفاده از یک طیف‌نگار با دقت بالا به نام «سوفی» (SOPHIE) شناسایی شد که طول موج‌های نور سیارات فراخورشیدی را تجزیه و تحلیل می‌کند.

یافته‌های علمی این مطالعه بر مشاهدات و داده‌های ماهواره «گایا» (Gaia) متعلق به آژانس فضایی اروپا و تلسکوپ «کک» (Keck) در هاوایی تکیه دارد که در مدت ۲۵ سال جمع‌آوری شده‌اند.

یافتن سیاره‌هایی که شبیه زمین هستند می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما این کشف مهم است، زیرا شکل‌گیری و تکامل سیاراتی مانند زمین را روشن می‌کند.

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا