مجله عمومی

تاریخچه گنبد طلای حرم علی‌ابن‌موسی الرضا(ع)

طبق کتاب های تاریخ ، اولین گنبد بالای سنگ های مرمر به وفور امام رضا (ع) توسط سلطان سنجر سلجوقی (552 – 511 هجری قمری) و تلاش های وی برای وزیر ، شرف الدین قمی ساخته شد. در آن زمان ، کاشی تزئین شده بود. گنبد یکی از اصلی است که هم اکنون می توانید ببینید که سنگهای مرمر به فراوانی و مقرنسها به سطح مقعر قابل مشاهده است. داخل حرم مطهر حدود سالها پیش قدمت دارد.
سلطنت طهماسب صفوی شاه پس از کاشی کاری جمع آوری گنبد آجر ، آجر طلا بر روی تکیه قبلی ساخته شده است. امروزه همین امر در گنبد خارجی نیز دیده می شود. در طی جنبش ازبکستان ، در پرتو آجرهای طلایی در زباله های نیمکره.

در سال 1009 هجری قمری ، تاجران عباس صفوی مشهد ، از روزی که در اصفهان ماندگار با پای پیاده سفر می کردند ، گنبد مطهر آن را با کمی آجر طلایی پوشانده است. زمینه از نظر خاص ، باید به عنوان عنوان باشد آیا در نیمکره نور موارد فوق را دارد ، این در سال 1116 است ، و در سال 1010 هجری قمری آغاز شده است ، هجری قمری متناهی است. آن نامه گنبد ، آنچه مورد نیاز است یک خوشنویس معروف ایرانی علیرضا عباسی و یک قلم طلا در زمینه فیروزه است ، خط سوم به شرح زیر است:

به نام خدا و اینکه لطیف ترین آن است. یکی از موفقیتهای بزرگ حق تعالی. مهمتر از همه ، برای بقیه ، حامی و پادشاهان عرب و پارس است ، سپس استاد یک نوع نبوی خالص و تمام ظروف زیبایی شما ، یک خانواده بسیار عالی متولد شد ، زمین ، گرد و غبار از پای این جهان ، از خادمان گروه یادبود شیطان مورد حمله قرار گرفت ، او از بازماندگان تعلیم مقدس و معصوم نیاکان ما بود ، امپراطور ترکان بن ابومظفر شاه ، عباس آل ال- الموسوی صفوی بهادرخان. تصمیم گرفت که سلطنت اصفهان با پای پیاده از مقدس مقدس و با افتخار این پرافتخار سال ، به اتمام برسد و سال مالی ما را امن و شانزده سال را به پایان رساند.
بنابراین ، قلمرو همان ساختمان ، که در حال حاضر چهارصد سال است ، نمی تواند باشد.

In MLXXXIV AH, in regno Artarxersis regis poterat impellere ad mercatorum Safavid secutus est terrae motus et volubilitas capitis frangatur sanctum suum aureum numerum et mensuram laterum remota sunt. Firmamentum esse iussit narrare refecta titulo accedit. Nunc in hac forma rotunda circa sanctum spinis quatuor. و پس از آن که این کتیبه:

این زیباست ، و توسط صاحب حقوقی برجسته ادبی و نویسنده عصر صفوی ، مرحوم آقا حسین خوانساری (م) ، که زمان زیادی برای نوشتن متون ادبی داشت ، نوشته شده است.
در سال 1353 دو طرف محدب طلای شمسی که با آجرهای طلایی شفافیت و زیبایی فصل خود را از دست داده بودند ، دوباره در آبخانه رضوی آستانه عبدالعظیم ولیانوس با آب خالص برای روش آبکاری طلا از پارچه آغشته به آب قرار داده و صندلی را به اطراف می چرخانند تا ضخیم شود لایه 2 میکرون (لازم به ذکر است که مربوط به میلی متر هزار میکرون است) ، و در عوض نصب شده است. او به ما دستور می دهد کسانی که در کناره های والیانو شماره گذاری شده اند مکان های خود را از طلا از هر نوع لایه آجر گرفته شده و گاهی اوقات به منظور رسیدن به کنار کمان ، طلا گرفته اند. کار مرحوم ابراهیم زرگرباشی عامل اصلی خود را دارد گنبد مقدس امیرالمومنین در نجف اشرف ، در سال 9 هجری ، که به منظور تجارت نادر افشار انجام می شود ، توسط تمام آجرهای شمارش شده علاوه بر برخی از استادان و تنظیم طرفین آنها این بار را تعیین کردند که کمک زیادی به پیش بینی موارد به جای هر دو اتاق کناری کرد.
لازم به ذکر است ناحیه مقدس امام رضا (و) متراژ 2 متر مربع ، که از دو قسمت ساقه و سقف تشکیل شده است. طاق سقف که با ده هزار و سیصد هزار ضلع تزئین شده است.

اندازه گنبدی که اکنون دنبال می شود:
ارتفاع ساختمان از کف تا سقف در گنبد داخلی 18،8 متر است
گنبد طلای معبد از کف تا سقف ارتفاع 20/31 متر بیرونی
عمق طلا تا انتهای نیمکره نور 16.40 متر است
دامن 50/3 فوت بلند برای پشتیبانی
10/42 متر فیلم در فضای باز

تاریخچه حرم گنبد طلای موسی بن الرضا ، تشنگی (ع)

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا