اقتصادی

خطر ورود «ریزپلاستیک ها» به مجاری تنفسی

بررسی‌های جدید دانشمندان نشان می‌دهد میکروپلاستیک‌ها یا همان «ریزپلاستیک ها» می‌توانند از طریق مجرای تنفسی وارد بدن شوند و سلامتی انسان را به خطر بیاندازند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ میکروپلاستیک‌ها (ریزپلاستیک ها) ذرات کوچک و اغلب سمی هستند که محصول تجزیه پلاستیک یا محصولات مصرفی مثل لاستیک‌های فرسوده هستند. نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره اثرات این مواد روی سلامت سیستم تنفسی وجود دارد، چون هم اکنون این ذرات در مجاری تنفسی افراد مشاهده می‌شود.

بسیاری از مطالعات نشان داده است که ریزپلاستیک‌ها چطور از طریق غذا یا آب وارد بدن ما می‌شوند؟ با این وجود محققان می‌گویند ریزپلاستیک‌ها حتی به اندازه‌ای کوچک هستند که می‌توانند وارد نایژک‌ها شوند و در بخش‌های مختلف راه‌های هوایی محبوس شوند. برخی اعداد و ارقام نشان می‌دهد انسان‌ها ممکن است در طول یک هفته، به اندازه پلاستیک موجود در یک کارت اعتباری، پلاستیک استنشاق کنند. کارشناسان می‌گویند میزان ریزپلاستیک‌ها در سراسر جهان رو به افزایش است. آن‌ها همچنان کار می‌کنند تا پی ببرند که تاثیر کامل این موضوع چقدراست؟
دکتر کریس کارلستن مدیر کلینیک تنفسی : وقتی ما هوا را استنشاق می‌کنیم البته که فقط یک چیز را استنشاق نمی‌کنیم بلکه ترکیبی از چیز‌ها را استنشاق می‌کنیم. ما معتقدیم که ذرات پلاستیک با سایر ذرات شامل ذرات آلاینده‌های ترافیکی می‌تواند ترکیبی باشند که برای مجاری تنفسی و ریه سمی‌تر هستند.
کارشناسان می‌گویند استفاده از فیلتر‌های هپا (HEPA) – نوعی فیلتر فشرده هوایی- دراتاق خواب، می‌تواند کمک کند. دانشمندان امیدوارند پی بردن به این که ریزپلاستیک‌ها چطور راهشان را به بدن انسان باز می‌کنند و یافتن ترکیب واقعی این ذرات ریز، به درمان‌ها در آینده کمک کند.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا