مجله حوادث

مهم‌ترین دلایل وقوع تصادفات نوروزی در پایتخت چیست؟

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ مهم‌ترین تصادفات نوروزی سال گذشته در پایتخت را تشریح کرد و از رانندگان خواست که با رعایت این نکات از وقوع حوادث رانندگی در نوروز امسال جلوگیری کنند.

سرهنگ رابعه جوانبخت در گفت‌وگو با مجله رز گفت: جنس تصادفاتی که طی ایام نوروز در پایتخت رخ می‌دهد با جنس تصادفات روزهای دیگر متفاوت است‌. در نوروز از آنجایی که خیابان های شهر بسیار خلوت می‌شود رانندگانی که همیشه در ترافیک‌های پرحجم پایتخت رانندگی می‌کنند، فضایی وسوسه انگیز پیدا کرده و به دنبال این هستند که از خلوتی معابر استفاده کرده و با سرعت رانندگی کنند.

وی افزود: به همین دلیل تصادفات نوروز ناشی از سرعت بالا و واژگونی خودروهاست. حوادثی را راننده در آن متاسفانه نمی‌توانند خودرو را کنترل کنند و با مانع‌های مختلف مانند اشیاء ثابت، اشیا یا مبلمان شهری و …برخورد می‌کنند و همین موضوع باعث واژگونی خودرو می‌شود. همچنین عامل بیش از نیمی از تصادفات منجر به فوت سال گذشته، عدم توجه به جلو است. ۵۰ درصد عدم توجه به جلو به این معناست که ما با دسته‌ای از رانندگان مواجه هستیم که در بحث خطاهای انسانی مشکلات بیشتری دارند. یعنی این افراد خواب‌آلود و خسته هستند که یا از سفر بازگشته‌اند یا از مهمانی‌های دیرهنگام در شب در حال بازگشتند که همین باعث می‌شود خستگی و خواب آلودگی از از عوامل بعدی تصادفات نوروز باشد.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران درباره دومین علت تصادفات که عدم توانایی خودرو در سرعت است، گفت: متاسفانه در این تصادفات شاهد هستیم که تصادفات و برخورد به یک باره اتفاق افتاده و راننده نتوانسته عکس‌العملی از خود نشان دهد و هیچ خط ترمزی در بررسی‌های صحنه دیده نمی‌شود، هیچ بوقی یا چراغی زده نشده و به یک باره برخورد صورت گرفته است که یعنی افراد خواب بوده اند.

جوانبخت با اشاره به سومین علت تصادفات نوروز گفت: برخی مسافران چون با شهر آشنایی ندارند و مسیرها را بلد نیستند، خروجی بزرگراه ها را رد می کنند و برای اصلاح مسیر دنده عقب می گیرند که این حرکت بسیارخطرناک است و علت بیشتر تصادفات در نوروز است.افرادی که بیشتر این خطا را مرتکب می شوند خودروهای با پلاک های استان های دیگر هستند که به عنوان پلیس توصیه می‌کنم از برنامه های مسیریاب استفاده کنند و از افراد دیگر برای خواندن برنامه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه رانندگانی که برخی مواد مخدر و محرک مانند گل مصرف کنند در فضای واقعی رانندگی نمی‌کنند، گفت:‌این‌ها در فضایی که زائیده ذهن خود است، مشغول رانندگی هستند. متاسفانه شاهد هستیم که برخی رانندگان مواد مخدر یا نوشابه های الکی مصرف می‌کنند.همچنین مخدر گل نیز که تبلیغ می شود تاثیر بدی ندارد ثابت شده است که روی دقت و تمرکز راننده  تاثیر بدی می‌گذارد و باعث می شود راننده به جای تصویر واقعی، تصویر توهمی مشاهده کند که باعث به وجود آمدن تصادفات بسیار خطرناک و مرگ آور می شود زیرا راننده تصویر واقعی را مشاهده نمی‌کند و اندازه‌ها و محاسبات ایجاد شده در ذهن راننده درست نیست.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: طبیعتا در این شرایط رانندگی اصلا درست نیست و بسیار خطا وجود دارد بنابراین از والدین درخواست می کنیم روی رفتار فرزندان خود نظارت بیشتری داشته باشند. از آنجایی که سن مصرف این مواد پایین است، روی رفتار فرزندان خود نظارت بیشتری داشته باشند.همچنین به نوجوانان و جوانان توصیه می‌کنم از مصرف این مواد در تمام شرایط و علی الخصوص در زمان رانندگی جدا خودداری کنند زیرا این امر اولا جرم است و دوما بسیار برای خودشان و دیگران می تواند حادثه آفرین و خطرناک باشد.

جوانبخت درباره ساعت تصادفات در نوروز گفت: معمولا تصادفات در نوروز بین ساعت ۱۲ تا ۵ صبح رخ می دهد که نشان دهنده این است که افراد در مهمانی های مختلف شرکت کرده و با خستگی پشت فرمان می‌نشینند تا به منزل بازگرندند.بنابراین از افراد درخواست می‌کنیم در این شرایط رانندگی را به فرد دیگری بسپارند یا زودتر به خانه بازگردند.همچنین از خوردن غذاهای چرب و سنگین خودداری کنند زیرا هضم این غذاها روی عملکرد مغر تاثیرگذار است.

وی افزود: رانندگی یک رفتار پیچیده است و نیازمند آن است که از همه حواس خود برای آن استفاده کنیم. همچنین نیاز است تمام عملکرد ذهنی با نهایت دقت انجام شود تا شاهد کمترین میزان وقوع تصادفات باشیم.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ معتقد است که تصادف یک اتفاق نیست و یک انتخاب است‌ زیرا تصمیماتی که یک راننده قبل، هنگام و بعد از رانندگی اتخاذ می‌کند بسیار مهم است و گاهی یک راننده با یک تصمیم اشتباه، باعث تصادفی می‌شود که هم برای خودش و هم برای دیگران غیرقابل جبران باشد.بنابراین این بار که تصممی گرفتید خلاف جهت حرکت کنید لطفا یک بار دیگر در باره این تصمیم فکرکنید.

جوانبخت گفت:در سال ۱۴۰۲، حدود نیمی از متوفیان تصادفات، راکبان موتورسیکلت ها بوده اند بنابراین به رانندگان توصیه می‌کنم بیشتر مراقب این افراد باشند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

بخش مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی نقل و انتقال داستان‌های پنهان در پشت پرده رویدادها هستم. با استفاده از زبانی شیوا و جذاب، به توصیف و تفسیر وقایع می‌پردازم تا خوانندگان را به دنیای پنهان و پر هیجان حوادث کشانده و آنها را با آثار و پیامدهای آنها آشنا سازم.
دکمه بازگشت به بالا