مجله ورزشی

استقبال از خاطرات دانشمندان ایرانی

چاپ دوازدهم کتاب «داستان رویان»؛ روایتی از تأسیس و شکوفایی پژوهشگاه رویان با محوریت دکتر سعید کاظمی آشتیانی و چاپ دهم کتاب «سلول‌های بهاری» پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران، از سوی انتشارات «راه یار» بازنشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، چاپ دوازدهم کتاب «داستان رویان»؛ روایتی از تأسیس و شکوفایی پژوهشگاه رویان با محوریت دکتر سعید کاظمی آشتیانی و چاپ دهم کتاب «سلول‌های بهاری»؛ زندگی‌نامه دکتر حسین بهاروند، پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران، از سوی انتشارات «راه یار» منتشر و روانه بازار نشر شد.

کتاب «داستان رویان» به قلم محمدعلی زمانیان، روایتی است از فعالیت‌های مرحوم سعید کاظمی آشتیانی در راه تأسیس، تثبیت و پیشرفت پژوهشگاه رویان و خاطرات ناب و منتشرنشده‌ای از روند شکل‌گیری پژوهشگاهی را روایت می‌کند که برای اولین‌بار در ایران، موفق به درمان ناباروری و سلول درمانی و شبیه‌سازی شد.

بعد از درگذشت دکتر سعید کاظمی آشتیانی در ۱۴ دی ماه ۱۳۸۴ رهبر انقلاب در پیام تسلیتی، ایشان را «دانشمند مؤمن و جهادگر»، «شخصیت ارزشمند»، «کانون امید و ابتکار و نوآوری»، «از فرزندان صالح انقلاب» و «از رویش‌های مبارکی که آینده درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند»، توصیف کردند و «فقدان این عنصر خدوم و باارزش» را «ضایعه‌ای دردناک» خواندند. رهبر معظم انقلاب چندی پیش هم در دیدار با جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور با اشاره به ناشناخته ماندن افتخارات و دانشمندانی مانند مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی فرمودند: «… شما بین بچّه‌های مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمی‌آشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی‌ای که این مرد و این جوان داشت جوان هم بود می‌شناسند و مثلاً فرض کنید رونالدو را چند درصد می‌شناسند! گاهی اوقات بچّه‌های کوچک خانواده‌ی ما اسم‌هایی را هم می‌آورند که من حتّی نمی‌توانم یاد بگیرم آن اسم‌ها را! قشنگ اینها را می‌شناسند، [می‌دانند] این چه‌کاره است. ما چرا افتخارات ملّی خودمان را نمی‌شناسیم؟ این خیلی مهم است.»

چاپ دوازدهم این‌کتاب ۲۰۰صفحه‌ای، با شمارگان هزار نسخه و قیمت 60هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.

«سلول‌های بهاری» عنوان دیگر نشر راه یار است که در روزهای اخیر، چاپ دهم آن عرضه شده است. این کتاب که تحقیق و تدوین آن توسط بهنام باقری صورت گرفته است، زندگی‌ دکتر حسین بهاروند، پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران را روایت می‌کند.

دکتر بهاروند؛ استاد ممتاز و مؤسس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، در سال ۱۳۷4 به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال ۱۳۸۲ توانست برای نخستین‌بار در ایران، سلول‌های بنیادی رویانی انسانی را تولید کند. در سال ۱۳۸۷ نیز به همراه همکارانش موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القائی انسانی شد. این فعالیت‌ها او و همکارانش را قادر ساخت تا شاخه‌های مختلف پزشکی بازساختی را در ایران پایه‌گذاری کنند. وی تاکنون بیش از سی جایزه ملی و بین‌المللی را دریافت کرده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «در اخبار ساعت چهارده، گزارش دیدارمان (با رهبر انقلاب) با اعلام اینکه محققان کشور به دانش سلول‌های بنیادی رویانی انسانی دست یافته‌اند، منتشر شد. ما از اینکه کار مهمی انجام داده بودیم خوشحال شدیم؛ اما متأسفانه این خوشحالی زیاد طول نکشید و همین خبر چالش‌های غیرقابل تصوری برایمان ایجاد کرد. مثلاً بعضی از دوستان و کسانی که در حوزه‌های علمی مرتبط کار می‌کردند، گفتند: «این دروغه؛ شما اصلاً همچین کاری نکردید!» یا بعضی دیگر گفتند: «این سلول‌ها رو از خارج آوردید؛ خودتون تولیدشون نکردید!» بعضی هم گفتند: «اصلا این دانش اهمیتی نداره که این‌قدر بزرگ جلوه داده می‌شه!»

تا دلتان بخواهد از این صحبت‌ها بود. نمی‌دانید چقدر اذیت‌کننده بود و انرژی‌مان را می‌گرفت… دکتر کاظمی بعدها به شوخی می‌گفت که اثبات دستیابی به این فناوری به برخی افراد، سخت‌تر از خود انجام کار بود!»

رهبر معظم انقلاب در پاسخ به مکاتبه انتشارات «راه یار» درباره انتشار کتاب «سلول‌های بهاری»، در دستخطی چنین مرقوم کرده‌اند که: «کتاب دکتر بهاروند را منتشر کنید. خدا به آن و به خود آن انسان عزیز برکت دهد و او را برای اسلام و مسلمین حفظ فرماید.»

چاپ دهم این‌کتاب 408صفحه‌ای هم با شمارگان هزار نسخه و قیمت 100هزار تومان منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب‌ها را علاوه بر کتابفروشی‌ها، از سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub.ir تهیه کنند.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه علوم ورزشی

با استفاده از مهارت‌های تحلیلی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی گزارش‌ها و آمارهای مفید و کاربردی درباره‌ی روند و عملکرد تیم‌ها و بازیکنان در ورزش می‌پردازم. هدفمندی خود را در بهبود دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای آمارها و تحلیل‌های جذاب ورزشی همراه شوید.
دکمه بازگشت به بالا