مجله هنر و فرهنگ

کتاب‌های جدید «جلال رفیع» رونمایی می‌شود

جلال رفیع ادیب معاصر به تازگی ۳ کتاب با عناوین « همآغوش غزل»، «طنزهای بی اجازه» و «طنز در چالش با ممنوعات» را منتشر و روانه بازار کرده است.

کتاب «همآغوش غزل» بخشی از غزل های جلال رفیع را در خود دارد.

کتاب «طنزهای بی اجازه» مجموعه ای از طنزها و طنزک‌هایی است که به صورت «بلند و کوتاه» و «شعر و نثر» آمده، بر اثر یک نوع حسن‌تصادف یا سوءتفاهم(!)ی شکل گرفت که به داستان گل‌آقا (کیومرث صابری) و روزنامۀ کیهان در زمان سردبیری مهدی نصیری مربوط می‌شود. این داستان راستان که در عالم واقعیّت رخ داده و آغازگر طنزهای کتاب حاضر شده، در مقدمۀ همین کتاب به تفصیل شرح داده شده است.

طنزهای این کتاب که زمانی با امضای «آقاجمال» و همراهی مهدی نصیری و دکترسیدمحمد اصغری و حتی خود صابری منتشر می‌شد، مورد استقبال گستردۀ عموم خوانندگان قرار گرفت.

نظرات حسین توفیق از مسئولان مجلۀ طنز توفیق (استاد طنز قبل از انقلاب) و نیز کیومرث صابری (استاد طنز بعد از انقلاب) را در بارۀ جلال رفیع می‌توان در مقدمۀ این کتاب مطالعه کرد.

درباره کتاب «طنز در چالش با ممنوعات» نیز می توان نوشت که در سال ۱۳۷۳ در «سالنامه گل آقا» که مخاطبانش بیشتر خواصّ جامعه و اهل تحقیق بودند، مقاله ای به قلم جلال رفیع منتشر شد. این مقاله، حدود دویست مثال و مورد را غالباً با ذکر منبع و ماخذ نقل کرده بود که نشان می داد علما و فقها و متشرّعین و متدیّنینی هم بوده اند که از آیات و روایات و موضوعات دینی، استفاده طنز آمیز کرده اند تا بدین ترتیب با لسان نرم و گرم از دیگران انتقاد کنند. مقاله مذکور، موجب سوء تفاهم شد و مطالبی بر ضدّ آن در برخی از روزنامه های آن موقع چاپ شد و حتی کسانی به برخی از فقها با این تعبیر اطلاع دادند که کسی گفته است با آیات و روایات و موضوعات دینی می شود شوخی کرد؛ یعنی آنها را به تمسخر گرفت!

کتاب‌های جدید «جلال رفیع» رونمایی می‌شود

در کتاب حاضر، این ماجرا (اصل مقاله، اعتراضنامه و ردّیّه، متن فتاوی، دفاع از فتاوی، پاسخ به اعتراضنامه، نمونه های دیگر طنز دینی، واژه های شبه طنز در آیات و روایات، طرز بیان طنزآمیز در قرآن، طنز به عنوان«یک موضوع مُستَحدَث»)، در ۱۴ فصل، شرح داده شده است.

گفتنی است که همزمان با برگزاری مراسم نکوداشت این ادیب معاصر در روزنامه اطلاعات از ۳ کتاب مذکور نیز رونمایی می شود.

مراسم نکوداشت جلال رفیع روز سه شنبه با حضور جمعی از صاحب نظران، فرهیختگان و چهره های فرهنگی – رسانه ای در روز سه شنبه ۱۲دی ماه ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ در موسسه اطلاعات برگزار می شود.

۵۷۵۷

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا