مجله حوادث

هواشناسی ۱۷ شهریور ۱۴۰۲/ هوا خنک می‌شود/ هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۶ استان

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش سه تا شش درجه دما در سواحل شمالی کشور خبر داد.

صادق ضیائیان در گفتگو با مجله رز، درباره آخرین وضعیت جوی کشور با بیان اینکه امروز ۱۷ شهریور در مناطقی از اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان و شمال آذربایجان شرقی رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد، گفت: فردا شنبه ۱۸ شهریور در گیلان، مازندران و شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی بارش پراکنده رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکشنبه ۱۹ شهریور بارش در استان‌های ساحلی تشدید شده و در سایر مناطق به صورت پراکنده ادامه خواهد داشت، تصریح گرد: دوشنبه و سه شنبه ۲۰ و ۲۱ شهریور ماه بارش در غرب مازندران، گیلان، مناطقی از اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ادامه خواهد داشت.

ضیائیان افزود: طی پنج روز آینده در برخی مناطق هرمزگان به ویژه ارتفاعات، جنوب کرمان و جنوب و غرب فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر‌های همرفتی و رگبار پراکنده گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۱۹ و ۲۰ شهریور دمای هوا در سواحل شمالی کشور سه تا شش درجه و در شمال شرق پنج درجه کاهش محسوس خواهد داشت، گفت: یکشنبه ۱۹ شهریور شمال خلیج فارس و از بعدازظهر شنبه تا دوشنبه ۱۸ تا ۲۰ شهریور ماه دریای خزر مواج است.

ضیائیان ادامه داد: شنبه ۱۸ شهریور در بخش‌هایی از نوار غربی کشور، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز و روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۱۹ و ۲۰ شهریور ماه در بخش‌هایی از مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و شرق کشور وزش باد شدید رخ می‌دهد.

وی در مورد وضعیت هوای تهران نیز با بیان اینکه آسمان تهران برای امروز ۱۷ شهریورماه صاف گاهی وزش باد پیش بینی می‌شود که کمینه ۲۵ و بیشینه ۳۶ درجه سانتی گراد پیش بینی می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است که اهواز با ۴۶ درجه سانتی گراد گرمترین مرکز استان و ارومیه، سنندج و شهرکرد با کمینه ۱۱ درجه سانتی گراد خنک‌ترین مرکز استان ثبت شده است.

همچنین پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در مناطقی از اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات گلستان و شمال آذربایجان شرقی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

شنبه در گیلان، مازندران و شمال اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است. یکشنبه آینده بارش در استان‌های ساحلی دریای خزر تشدید شده و در سایر مناطق به‌صورت پراکنده ادامه دارد.

روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده بارش‌ها در غرب مازندران، گیلان، اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ادامه خواهد داشت. طی ۵ روز آینده در برخی مناطق هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب و غرب فارس در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر‌های همرفتی و رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه دمای هوا در سواحل شمالی ۳ تا ۶ درجه کاهش خواهد یافت.

حداکثر دمای امروز شهر‌های کربلا ۴۵ درجه، کاظمین ۴۴ درجه، سامرا ۴۵ و نجف ۴۶ درجه خواهد بود. بیشینه دمای هوا در مهران نیز امروز به ۴۹ درجه افزایش می‌یابد و دما در چذابه به ۴۸ درجه بالای صفر، شلمچه ۴۲ درجه، خسروی ۴۴ درجه، باشماق ۳۵ درجه و تمرچین ۳۴ درجه خواهد بود.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۰۶/۱۷: گیلان، مازندران، غرب گلستان، شرق و شمال اردبیل و شمال شرق آذربایجان شرقی.

شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۸: شمال شرق آذربایجان شرقی و شمال اردبیل.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۱۹: شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات گلستان.

اثر مخاطره: سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، وزش باد شدید موقت در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلو‌های تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب به محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفر‌های برون شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

نمایش بیشتر

بخش مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی نقل و انتقال داستان‌های پنهان در پشت پرده رویدادها هستم. با استفاده از زبانی شیوا و جذاب، به توصیف و تفسیر وقایع می‌پردازم تا خوانندگان را به دنیای پنهان و پر هیجان حوادث کشانده و آنها را با آثار و پیامدهای آنها آشنا سازم.
دکمه بازگشت به بالا