مجله هنر و فرهنگ

امیر نادری از «ساز دهنی»اش می‌گوید

فیلم سینمایی «ساز دهنی» در بخش مسابقه فیلم های کلاسیک و ترمیم شده جشنواره فیلم ونیز به نمایش درخواهد آمد، این فیلم به نویسندگی و کارگردانی امیر نادری سومین فیلم بلند و اولین همکاری این کارگردان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌باشد که در سال ۱۹۷۳ میلادی تهیه شده است.

امیر نادری می‌گوید که «با ساختن این فیلم که موضوع آن از اعماق کودکی‌ام سرچشمه می‌گیرد، مسیر واقعی خود را در این حرفه پیدا کردم که مرا سپس به ساختن فیلم‌های «انتظار» و « دونده » سوق داد.

این سه فیلم با هم به سه گانه دوران کودکی من تبدیل شدند. من این سه گانه را مدیون الهام گرفتن از فیلم‌های « چهار صد ضربه » و « سه گانه آپو» ساخته ویتوریو دسیکا و «Los Olvidados» ساخته بونوئل می‌دانم. دیدن این فیلم ها به من کمک کرد تا راه خودم را پیدا کنم.

« ساز دهنی» در جنوب ایران در سرزمینی که آنجا بزرگ شدم و کار با کودکانی که هرگز دوربین ندیده بودند، ساخته شده است. »

یاد آور می‌شود که در سال ۲۰۱۸ مرکز پومپیدو «Centre Pompidou » برنامه سینمایی وسیعی را بنام « امیر نادری و سینمای مدرن ایران» در پاریس و به مدت دو ماه برگزار کرد، این برنامه با حضور امیر نادری و مجید نیرومند بازیگر فیلم « دونده» و با نمایش کلیه فیلم های امیر نادری و اجرای مستر کلاس توسط این کارگردان و نیز نمایش بیست فیلم به کارگردانی زنده یاد عباس کیارستمی و فیلم‌هایی از سهراب شهید ثالث و پرویز کیمیاوی، فروغ فرخزاد و کامران شیردل برگزار شد.

در سال ۲۰۲۳ و به همت کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان و استودیو روشنا « ساز دهنی » بازسازی، ترمیم و به تبدیل به ۴k شد.

«ساز دهنی» به نویسندگی و کارگردانی امیر نادری، فیلمبردار علیرضا زرین دست، تدوین زنده‌یاد سهراب شهید ثالث، صدا گذاری و میکس هرایر آتشکار، صدا بردار احمد عسگری می‌باشد.

۲۴۵۲۴۵

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا