مجله هنر و فرهنگ

سینما نباید در تهران متمرکز شود/ تمرین فشرده فیلم‌سازی برای جوان‌ها بسیار مفید است

امیرشهاب رضویان کارگردان آثاری چون «سفر زمان» و «مینای شهر خاموش» در چهارمین اردوی فیلمسازی «ایده تا تولید» انجمن سینمای جوانان ایران، استاد راهنمای ۵ هنرجو است تا با هدایت وی، اثری در ژانر فانتزی را تولید کنند.

وی درباره حضور در این اردو به عنوان استاد گفت: دوستان ستاد انجمن سینمای جوانان در تهران تماس گرفتند و دعوت کردند و من هم این کار را پذیرفتم، البته قبلا هم تجربه همکاری با فیلم‌سازان جوان و انجمن سینمای جوانان ایران را به عنوان مربی داشته‌ام و با این فضا بیگانه نیستم.

رضویان در پاسخ به پرسشی مبنی بر امیدواری به هنرجوهای این دوره بیان کرد: من امیدوارم، بالاخره همه استعداد دارند و خوب است که این استعداد شکوفا شود.

رضویان با اشاره به انتخاب هنرجویان از طریق ستاد مرکزی انجمن سینمای جوانان ادامه داد: مشخص است که این بچه‌ها گزینش‌ شده هستند، قبلا تجربه فیلم‌سازی دارند و تازه‌کار نیستند که این نکته باعث می‌شود خروجی کار هم به آثار حرفه‌ای نزدیک‌تر باشد.

وی افزود: اینکه هنرجویان در زمان کوتاه یک هفته‌ای، همه کارهای یک فیلم کوتاه را از صفر تا صد انجام می‌دهند، آن هم به صورت گروهی و در تصویربرداری، صداگذاری، تدوین و… به صورت فشرده حضور دارند، برای آن‌ها بسیار مفید است و تجربه زیادی می‌اندوزند که در ادامه راه فیلم‌ساز آن‌ها قطعا مفید خواهد بود و روحیه کار جمعی را هم در آن‌ها تقویت می‌کند.

رضویان درباره ژانر فانتزی که به نظر می‌رسد نیازمند پروداکشن و هزینه بیشتری است، توضیح داد: ژانر فانتزی که ما در این دوره و برای این فیلم کوتاه مد نظر داریم، نیازی به جلوه‌های ویژه ندارد و فانتزی آن بیشتر در قصه‌ و فیلم‌نامه‌اش اتفاق می‌افتد.

این فیلم‌ساز در پاسخ به پرسشی درباره انحصار فیلم‌سازی و ارزیابی او از حضور جوانان اهل شهرستان در این اردو اظهار کرد: کار خیلی خوبی است که انجمن سینما جوانان ایران در دوره جدید خود انجام داده است. به نظر من هم خوب نیست که سینما فقط در تهران منحصر و متمرکز شود و تقسیم امکانات و تولید آثار در شهرستان‌ها به کشف استعدادها و رشد سینمای ایران کمک می‌کند.

رضویان در پایان درباره فعالیت‌های ویژه انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن سینمای جوانان در طول ۴۰ سال گذشته خیلی به سینمای ایران و توسعه سینما در کشور کمک کرده است؛ چراکه تنها مرکزی که جوان‌های سراسر کشور می‌توانند در آن به صورت تئوریک و عملی با سینما مواجه شوند، دفاتر انجمن سینمای جوان بوده است.

۵۷۲۴۷

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا