مجله عمومی

چرا به مهندسان ایران توهین می کنید! 

آیا این رسم مردانگی، وطن پرستی و باور و تکیه بر توان داخلی و ملی است !؟

این مقدمه در خبر فوق الذکر آمده است؛

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از ساخت واحدهای مسکونی در پایتخت با کمک چینی ها خبر داد و گفت که قرار است بستر انتقال تکنولوژی ساخت سریع و به صرفه مسکن از چین به تهران منتقل شود.
و اما آدرس خبر برای حفظ امانت در نقل قول:

https://www.hamshahrionline.ir/news/823273/ جزئیاتی-جدید-از-ساخت-۲%DB%B0%DB%B0-هزار-واحد-مسکونی-با-کمک-چینی-ها

فکر کنم شما هم با خواندن این مقدمه و تیتر خبر اکنون با من در بیان ایراد آن هم صدا باشید. اول اینکه فراموش نکنیم دنیا ساخت بلد نبود که ما سازه هایی می ساختیم که هنوز الگوی سازندگان جهان است. دوم اینکه مگر چینی ها مصالح ارزان و مقاومی یافته اند که دنیا خبر ندارد و چطور شده که آنها بصرفه تر می سازند ؟ و سوم اینکه مگر چینی ها یا هر کشور دیگری در امر ساخت به پدیده های جدید دست یافته اند که ما و دنیا نمی دانیم !؟ الله اکبر ! یعنی جوشکاری آنها جوش هسته ای شده است! و یا مقاومت جوش آنها هزار برابر شده است؟ یا بتن آنها در زمان یک ثانیه مثلا به مقاومت ۲۸ روزه خود می رسد و یا … حیرانم قرار است چه تکنولوژی ناشناخته ای در ساخت مسکن به ایران انتقال یابد ؟

ذکر این نوع مطالب از سوی «مدیریت» ! «سازمان نوسازی شهر تهران» ! برای بنده معلم دانشگاه با نزدیک به سی و اندی سال تدریس در مهندسی عمران و سازه یعنی … !

به هر حال اگر قرار است قردادی باشد و … و فعالیتی با چینی ها داشته باشیم، خب ایرادی ندارد تا بوده متاسفانه همین بوده است ! البته بد نیست به دعوت آنان از اساتید داخلی در امر سازه و زلزله و پیوستن به تیم های تحقیقاتی آنها نگاهی داشته باشیم. همینطور توصیه جدی دارم به تعداد مراجعات دانشمندان عمران و سازه چینی ها به مقالات اساتید سازه کشورمان را مروری کوتاه داشته باشید. اگر به زحمات و حقیقتا سخت کوشی آنها بها داده نمی شد و سازمان نوسازی آنها هم سالها پیش به جوانان سخت کوش آنها ارج نمی نهاد، امروز به این درجه از پیشرفت در هیچ یک از صحنه های صنعتی نمی رسیدند.

در همین راستا البته مطمینم اگر تجهیزات لازم و امکان فراهم سازی مودولار کردن ساخت ساختمان نه تنها برای مهندسان کشور بلکه دانشجویان سال سوم رشته عمران ایرانمان فراهم گردد، شاید دو سال آینده ایرانیان قردادهای ساخت مسکن در چین و دیگر کشور های جهان را بعنوان پیشروان صنعت ساخت مودولار، سریع و کم هزینه را منعقد بنمایند.

در ضمن استدعا دارم با توجه به زلزله تهران، در تهران ٢٠٠٠٠٠ واحد یعنی یک ملیون جمعیت اضافه و … تبعات باورنکردنی آن در زمان زلزله و حتی شرایط عادی !!!

* استاد نمونه ایران در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله کشور

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا