مجله اجتماعی

چرا کتاب «سرهنگی» درباره «حاج قاسم» از نمایشگاه کتاب جمع شد

ارشاد پاسخ دهد؛

کتاب «نامزد گلوله ها» به قلم مرتضی سرهنگی در حالی امروز از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران توقیف شد که محمدعلی آقامیرزایی درباره آن توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، کتاب «نامزد گلوله ها» به قلم مرتضی سرهنگی امروز از سطح نمایشگاه بین المللی کتاب تهران جمع شد.

محمد علی آقامیرزایی از محققان و پژوهشگران کشورمان درباره این اتفاق نوشت: 

امروز کتاب نامزد گلوله‌ها روایت زندگی شهید فرودگاه بغداد به قلم مرتضی سرهنگی توقیف شد. ماموران نمایشگاه با مراجعه به غرفه انتشارات خط مقدم تمام نسخه‌های این کتاب را جمع آوری کرده و بردند. با خودم فکر کردم قهرمان مردم ما چقدر مظلوم است. در کشوری که چنین از او داد سخن می‌گویند کتابی را که استاد مسلم ادبیات پایداری در باب زندگی او نوشته و گفته هر چه در چنته داشتم برای او رو کرده ام را مثل کتاب‌های ضاله توقیف می‌کنند.

کتاب حاصل یک سال کار مداوم استاد سرهنگی بود که با نثر خاص خود ایشان در قالب سفری از صبح قنات ملک تا شب سرد بغداد زندگی شهید سلمیانی را روایت می‌کند. من و خانم عزیزی هم افتخار همکاری با ایشان را در این کار داشتیم و روز‌های نگارش این کتاب برایمان خاطره انگیز است.

ناشر سعی داشت کتاب را به بهترین شکل به مخاطب عرضه کند. این کتاب چند بار توسط گروه‌های مختلفی از بهترین هنرمندان کشور طراحی شد، اما کار آنطور که می‌خواستیم در نیامده بود. در نهایت با شکل و شمایل فعلی با طراحی خوب سید هادی قادری آماده نشر شد. کتاب به دل مخاطب نشست و در نمایشگاه بیش از هزار نسخه به فروش رسید. شاید بتوان نامزد گلوله‌ها را پرفروش‌ترین کتاب نمایشگاه خواند.

کتاب را برج ۹ سال ۱۴۰۱ برای مجوز ارسال کردیم و در حالیکه طبق قانون ارشاد موظف است نهایتا یک ماه نسبت به کتاب پاسخ بدهد و برای تاخیر در صدور مجوز تا دو ماه نیازمند امضای وزیر ارشاد است. در پیگیری‌های اولیه مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد تاکید کرد که مجوز کتاب منوط به نهاد دیگری نیست و در موعد مقرر صادر خواهد شد.

کتاب پنج ماه معطل ماند. در نهایت کارشناس حوزه ادبیات پایداری ارشاد کتاب را بدون مشکل خواند و با هماهنگی و موافقت شفاهی ارشاد کتاب به چاپ رسید و در نمایشگاه عرضه شد.»

حال باید منتظر ماند و دید تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه چه پاسخی خواهد داد.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا