مجله هنر و فرهنگ

جزئیاتی از سفر عمره، حج و عتبات عراق

سازمان حج و زیارت سرانجام پس از وقفه نه‌ساله، از آغاز اعزام حدود ۵هزار زائر ایرانی به عمره از سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ خبر داد و آخرین وضعیت اعزام کاروان‌های حج تمتع و عتبات عالیات عراق را تشریح کرد.

به گزارش مجله رز، درحالی‌که قرار بود ایران پس از یک وقفه هشت‌ساله، اعزام زائران به عمره را در زمستان ۱۴۰۲ آغاز کند، اما به دلیل مشکلات پرواز و صادر نشدن مجوز از سوی عربستان، این سفر تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به تعویق افتاد. اکنون غلامرضا رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت اطلاع داده است که اعزام بیش از ۵ هزار عمره‌گزار در ماه شوال (اردیبهشت‌ماه) انجام می‌شود.

این درحالی است که با تاخیر در برقراری پروازهای عمره و انصراف تعدادی از متقاضیان که در کاروان‌ها ثبت‌نام کرده بودند، سازمان حج و زیارت ثبت‌نام عمره را لغو کرد و پول تمام ثبت‌نام شده‌ها را بازگرداند. آن زمان، ‌حدود حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر برای سفر عمره ثبت‌نام کرده بودند. از ابتدای امسال با رفع مشکل پروازها و صدور مجوز از سوی عربستان، سازمان حج و زیارت اعلام کرد که با ظرفیت محدودی این سفر را می‌تواند انجام دهد و اولویت با افرادی است که طبق مستندات، زودتر هزینه‌های این سفر را هنگام ثبت‌نام در کاروان پرداخت کرده باشند. هزینه ثبت‌نام سفر ۱۰ روزه عمره ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام شده است.

معاون سازمان حج و زیارت اکنون اطمینان داده است که هماهنگی‌های لازم برای ازسرگیری سفرهای عمره بعد از یک وقفه نه‌ساله انجام شده است و در روز سوم اردیبهشت با انجام دو پرواز از فرودگاه‌های تهران و مشهد بالغ بر ۵۰۰ نفر به فرودگاه مدینه منتقل خواهند شد و ۴ هتل در مکه و ۶ هتل در مدینه پذیرای زائران خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه در این دوره عمره‌گزاران از استان‌های مختلف به عربستان اعزام می‌شوند، به استقبال مردم برای حضور در این سفر معنوی اشاره کرد و گفت: تاکنون پروازها برای یک دوره ۱۰ روزه برنامه‌ریزی شده است.

سیدعباس حسینی ـ رئیس سازمان حج و زیارت ـ هم گفت: علاوه‌بر فراهم کردن مقدمات اعزام، در بخش‌های اسکان، تغذیه و حمل و نقل هماهنگی و امکانات لازم برای این سفر معنوی تدبیر شده است.

رضایی، معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در ادامه این نشست با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای حج ۱۴۰۳ بر لزوم سرعت بخشیدن در تعیین تکلیف معاینات زائران تاکید کرد و گفت: سهمیه اختصاص‌یافته برای حج پیش‌ رو را باید تکمیل‌شده دانست و بررسی برخی هتل‌های مورد نظر و تجهیز آشپزخانه‌ها درحال انجام است.

جزئیاتی از سفر عمره، حج و عتبات عراق

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب ـ‌ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ هم بر لزوم توجه به آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته درحوزه‌های حج و عمره برای برطرف کردن سریعتر مشکلات تاکید کرد و از دست‌اندرکاران خواست تا ضمن بررسی، مطالعه و مشورت‌های لازم، هفته آینده طرح خود را درباره نحوه برگزاری عمره پس از ایام حج پیش ‌رو ارائه دهند.

دکتر سیدعلی مرعشی ـ رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ـ نیز با اشاره به اینکه معاینه بیش از ۶۵ هزار نفر از زائران تأیید شده و معاینه ۸۲۰۰ نفر هم درحال بررسی است، به آغاز فعالیت کمیسیون‌های پزشکی در استان‌ها و در تهران ظرف دو روز آینده و کمیسیون کشوری در اوایل هفته آینده اشاره کرد و گفت: تاکنون پرونده ۹۸۸ نفر به کمیسیون ارجاع شده است.

در این جلسه محمدی ـ معاون عتبات سازمان حج و زیارت ـ به افزایش ۳۲ درصدی اعزام زائران در بازه زمانی دوره‌های نوروزی و رمضان نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و افزود: برای اعزام در فرودین تاکنون ۵۱ هزار و ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که بخش عمده آنها اعزام شدند و برای اردیبهشت‌ماه نیز ظرفیت‌سازی درحال انجام است.

محمدی همچنین گفت: با توجه به تغییر نرخ ارز تخصیصی از سوی دولت برای سفر به عتبات انتظار می‌رود هزینه سفرهای زمینی و هوایی به نسبت ارزی که در کشور میزبان (عراق) مصرف می‌شود از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ افزایش یابد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه این سخنان توصیه کرد تمام تلاش خود را به کار برند تا هزینه‌ها در حداقل ممکن افزایش یابد.

بخش از این نشست به موضوع اربعین اختصاص داشت، که نواب تاکید کرد: سیاست‌گذاری‌ها باید به سمتی پیش برود که شأن و منزلت زائران در هنگام حضور در کنگره بزرگ اربعین حفظ و بویژه نیازمندی‌های زائران زمینی در مناطق خروجی به عراق تأمین شود.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا