اقتصادی

نظارت بر نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل ضروری است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، بهنام نظری پیش از ظهر یکشنبه در همایش مردمی نهضت احیای نان کامل استان مرکزی اظهار کرد: نهضت ملی احیای نان کامل فرایندی مؤثر در سلامت مردم است که فرهنگ سازی این مهم نیازمند تعامل و هم‌افزایی مردم است.

وی افزود: نظارت بر نانوایی‌های عرضه کننده نان کامل باید به عنوان امری ضروری مورد توجه ویژه قرار گیرد و می‌طلبد مجموعه‌های مختلف به این مهم ورود کنند چراکه توجه به کیفیت نان از اهیمت بالایی برخوردار است و باید به سمت اثر بخشی و کیفت بخشی حرکت کنیم.

نظری سلامت مردم را خط قرمز مسؤولان استان برشمرد و ادامه داد: مدارس در کنار توزیع شیر رایگان باید نان کامل را نیز توزیع کنند تا ذائقه کودکان و نوجوانان تغییر پیدا کند.

وی تاکید کرد: در این راستا برنامه غذایی دانش آموزان نیازمند فرهنگ سازی درست است تا چرخه مصرف نان کامل و غنی تکمیل شود.

نظری تاکید کرد: نهضت ملی نان کامل در استان مرکزی کلید خورده و اکنون در حال گسترش است و تغذیه سالمی که مردم از گذشته در روستاها استفاده می‌کردند مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سفیدکننده‌های نان برای سلامت انسان مضر است

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این آئین بیان کرد: در گذشته هدر رفت نان در سطح کشور بسیار بالا بود که با اجرای احیای نان کامل هدف جلوگیری از هدر رفت نان بود.

اردلان زیلابی ضمن تاکید بر اینکه باید نان کامل صحیح و بدون مواد افزودنی در اختیار مردم قرار گیرد افزود: وزارت بهداشت تلاش دارد نان را غنی سازی تولید و نان کامل را عرضه کند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: قوت غالب مردم نان است و سفیدکننده‌هایی که به نان اضافه کنند به هیچ عنوان برای سلامت انسان مناسب نیست.

استان مرکزی الگوی نهضت احیای نان کامل در کشور

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز اظهار کرد: این استان برنامه‌های ویژه‌ای برای سلامت نان از جمله نهضت ملی نان کامل آغاز کرده است که البته در ابتدا برای اجرای طرح نان کامل مقاومت‌هایی وجود داشت اما پس از اجرا شدن طرح، رضایتمندی گسترده‌ای ایجاد شد.

غلامرضا ملکی ادامه داد: بزرگترین و بهترین کارخانه آرد کامل کشور در استان مرکزی است و در تولید آرد استاندار ملی شماره ۱۰۳ به عنوان یکی از پرکاربردترین استانداردها به کار می‌رود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه استان مرکزی از حیث تولید نان کامل در کشور پیشتاز است ادامه داد: هدفگذاری بر این است که بتوان در آینده نزدیک در تمام محلات روستایی و شهری عرضه نان کامل را داشت که در این راستا پیش بینی شده ۲۵۰ واحد نانوایی در استان ایجاد شود. ۲۵ نانوایی در اراک آرد کامل دریافت می‌کنند.

ملکی بیان کرد: در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ هزار تن آرد کامل در کشور تولید می‌شود اما قرار است به سالانه ۳۲ هزار تن برسد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی تصریح کرد: تمام زیرساخت‌های قانونی برای نهضت نان کامل در استان مرکزی فراهم است و این استان الگوی نهضت احیای نان کامل در کشور است و تاکنون بسیاری از استان‌ها به این نهضت ورود کرده‌اند.

ملکی بیان کرد: نهضت احیای نان کامل از سال ۱۴۰۲ در استان مرکزی شکل گرفت و کمیته‌های زیرمجموعه کار خود را شروع و تاکنون پیشرفت مناسبی داشته همچنین رتبه‌بندی نانوایی‌ها در استان عملیاتی شده و دستور کار است.

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا