مجله اجتماعی

فرصت داوطلبان برای تغییر حوزه‌ انتخابیه امشب به پایان می‌رسد

فرصت داوطلبان برای تغییر حوزه‌ انتخابیه امشب به پایان می‌رسد

فرصت داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تغییر حوزه انتخابیه خود چهارشنبه شب (۲۵ بهمن) به پایان می‌رسد.

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که احیاناً قصد تغییر حوزه انتخابیه دارند می‌توانستند از ۱۹ تا امروز ۲۵ بهمن درخواست خود را ارائه کنند.

طبق قانون تغییر حوزه انتخابیه داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۸۲، داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور اول انتخابات و فقط برای یک بار می‌توانند حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند.

طبق قانون داوطلبان نمایندگی مجلس تا ۱۵ روز مانده به روز برگزاری انتخابات می‌توانند از فرصت قانونی که برایشان در تغییر حوزه انتخابیه در نظر گرفته شده استفاده کنند.

براساس این قانون، فرد داوطلب می‌تواند از طریق وزارت کشور یا حوزه انتخابیه‌ای که در آنجا ثبت نام کرده حوزه انتخابیه خود را تغییر دهد. بر این اساس وزارت کشور یا فرماندار و رئیس هیئت اجرایی حوزه انتخابیه موظف است درخواست داوطلب را به همراه مستندی از مدارک ثبت نام کننده حداکثر طی یک روز به حوزه انتخابیه جدید و مورد درخواست ارسال کند.

هیئت اجرایی مرکزی حوزه جدید موظف است حداکثر دو روز بعد از دریافت درخواست، نسبت به رسیدگی صلاحیت داوطلب بر اساس تبصره ۲ و ۳ ماده واحده این قانون اقدام و مراتب را طی صورت جلسه‌ای به هیئت نظارت استان اعلام کند.

طبق ماده ۴ این قانون، هیئت نظارت استان موظف است حداکثر ظرف دو روز بعد از دریافت صورت جلسه رسیدگی به صلاحیت داوطلب از هیئت اجرایی، با کسب نظر از هیئت مرکزی نظارت، نظر خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلب طی صورت جلسه‌ای به هیئت اجرایی اعلام کند. هیئت مرکزی نظارت هم نظر خود را همزمان به شورای نگهبان اعلام می‌کند.

نکته قابل توجه اینکه این جابجایی و تغییر حوزه انتخابیه باید به تأیید شورای نگهبان برسد.

این فرآیند زمان طولانی نخواهد داشت و نهایتاً باید تا ۱۵ روز قبل از روز أخذ رأی، این تغییر صورت گرفته باشد؛ فرآیند تغییر حوزه مجموعاً ۵ روز زمان می‌برد.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا