چند روز پیش با کسی اتفاقی در مترو همکلام شدم که به دنبال موقعیت شغلی برای دایرکتوری اینستاگرام بود. کمی که با او صحبت کردم، متوجه شدم اطلاعاتی در این زمینه ندارد و فکر میکند ادمین پاسخگویی تنها وظیفه دارد که به دایرکتهای اینستاگرام جواب دهد! البته تا حدودی هم راست میگفت اما بنظرم قضیه به همین سادگیها هم نیست!
برای دایرکتر شدن نیاز است مثل هر شغل دیگری مهارتهایی داشته باشید، دایرکت ادمین را بشناسید و روانشناسی و جامعهشناسی بدانید، زیرا دایرکت تنها راه ارتباطی مستقیم با مخاطبان یک پیج است و مستقیماً روی آمار تعامل پیج تأثیرگذار خواهد بود. با این مقاله همراه باشید تا اگر شما هم بهعنوان کارفرما یا کارجو، به دنبال استخدام ادمین پاسخگویی به دایرکت، بیشتر با آن آشنا شوید. راستی پیشنهاد میکنیم ویدیوی کوتاه زیر را مشاهده کنید تا خیلی سریع با شغل ادمین دایرکت آشنا شوید:
به چه کسی میگویند دایرکتر اینستاگرام؟
وقتی شما به قصد خرید وارد یک فروشگاه میشوید، اگر فروشنده به استقبال شما بیاید، از شما در مورد کالای مورد نیازتان سوال بپرسد و در یک کلام شما را تحویل بگیرد، به احتمال 90% برای خرید دوباره به آن مغازه خواهید رفت، اما اگر همچنان سرش در موبایلش باشد و اگر سوالی بکنید، جوابتان را ندهد، یا بیتوجه جواب دهد، مطمئناً کمی بهتان برمیخورد.
فروشگاه مجازی هم به همینصورت است! شما باید ارتباط خود را با فالوورهایتان حفظ کنید، البته به شیوه مجازی! فرقی هم نمیکند پیج فروش محصول داشته باشید یا فقط روزمرگیهایتان را به اشتراک میگذارید. منظورم هم از شیوه مجازی، پاسخگویی کامنت، دایرکت، استوریها و… استاینستاگرام در طی چندین سال گذشته به یکی از پلتفرمهای اصلی برای کسب و کار بین شغل های مختلف تبدیل شده و افراد زیادی از طریق آن، کسب و کار خود را به دیگران معرفی میکنند. یکی از شغل های جدید مربوط به این شبکه اجتماعی در ایران که به آموزش خاصی هم نیاز ندارد دایرکتر اینستاگرام است. اما شاید کار دایرکتر اینستا خیلی برای همگان شناخته شده نباشد.
در اینستاگرام صفحات بسیار زیادی وجود دارد. بسیاری از آنها شخصی هستند و بسیاری دیگر هم مربوط به کسب و کارهای مختلف میشوند. پیجهای کسب و کارها هرکدام دارای ادمین و تیم تولید محتوا هستند و وظیفه مدیریت و ارائه محتوا جدید به کاربران را بر عهده دارند.
اما در این میان یک شغل دیگر هم وجود دارد که به صورت مستقیم با پیج یک کسب و کار ارتباط ندارد و به صورت مستقل فعالیت میکند و آن هم دایرکتر اینستاگرام است که به آموزش خاصی هم نیاز ندارد. سوالی که پیش میآید این است که دایرکتر اینستاگرام چیست و به چه کسی دایرکتر گفته میشود؟
در ادامه میخوانید
در دنیای امروز، برقراری ارتباط با کاربران و مشتریان و وجود یک کانال ارتباطی کارآمد، برای امر حیاتی است. شما برای آن که بتوانید در روزهای اول شروع کار خود، اعتماد افراد را جلب کنید باید اول از همه با آنها ارتباط برقرار کرده و همیشه هم این ارتباط را حفظ کنید. این کار یکی از وظایف مدیران پیجها است.
اما مدیر پیج باید به جنبههای مختلف صفحه رسیدگی کند و شاید فرصت تبلیغ و برقراری ارتباط مداوم با کاربران را پیدا نکند. در اینجا است که شغل دایرکتر اینستاگرام وارد میشود. وظیفه فردی که به عنوان دایرکتر فعالیت میکند این است که به صورت مداوم و با ارسال پیامها و بنرهای تبلیغاتی به کاربران، محصولات و خدمات یک کسب و کار را تبلیغ کند.
همچنین فردی که کار دایرکتر اینستا را عهده دار میشود باید به سوالات کاربران در مورد محصولات نیز پاسخ بدهد و در حقیقت به صورت شبانهروزی در حال چک کردن دایرکت و پیامهای دریافت شده باشد.
دایرکتر اینستاگرام باید چه خصوصیتهایی داشته باشد؟
از آنجایی که فرد در این شغل باید به صورت مداوم با کاربران مختلف در ارتباط باشد، یکی از مهمترین خصوصیتهایی که باید از آن برخوردار باشد توانایی برقراری ارتباط موثر با کاربران است. کاربرانی که برایشان دایرکت ارسال میکنید نباید احساس کنند با یک ربات در حال مکالمه هستند و در عوض باید احساس مهم بودن کنند.
دایرکتر باید به صورت جداگانه برای هرکدام از کاربران وقت بگذارد و به هر سوال و ابهامی که دارند جواب دهد. در حقیقت وظیفه اصلی دایرکتر این است که با برقراری ارتباط با کاربران، آنها را به خرید یا استفاده از محصولات و خدمات یک کسب و کار سوق دهد و مشتریان آن کسب و کار را افزایش دهد.
از دیگر خصوصیات فردی که به عنوان دایرکتر در اینستاگرام فعالیت میکند میتوان به تسلط بالا به قواعد نگارش فارسی، دقت، صبر، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و همچنین آشنایی با امکانات و ابزارهای اینستاگرام اشاره کرد.
میزان حقوق، شرایط و مزایا کار دایرکتر اینستا
در بیشتر موارد کار دایرکتری اینستاگرام به صورت دورکاری قابل انجام است و به همین دلیل هم برخلاف شغلهای حضوری، قواعد مزایای مشخصی در مورد آن وجود ندارد و هر شرکت و کسب و کاری قواعد مربوط به خودش را دارد. برخی شرکتها تنها از شما میخواهند یک بنر از پیش آماده شده را به مثلا هزار کاربر ارسال کنید و سپس با ارسال اسکرین شات از دایرکتهایی که ارسال کردید، حقوق خود را دریافت کنید.
برخی دیگر شرکتها ممکن از ضوابط سختگیرانهتری داشته باشند و مثلا بخواهند پیامهایی که ارسال کردید توسط کاربران دیده شوند و به عبارت دیگر تیک بخورند تا آن پیام جزو حقوق شما محاسبه شود. به همین ترتیب میزان حقوق نیز در شرکتهای مختلف متفاوت است.
بیشتر شرکتها یک سقف حداقلی و حداکثری برایتان مشخص میکنند و فرضا برای ارسال 200 دایرکت 100 هزار تومان و برای 500 دایرکت 200 هزار تومان میپردازند. البته ممکن است برخی کسب و کارها نیز سقفی برای تعداد دایرکتهای ارسال قائل نشوند و دست شما را در این زمینه باز بگذارند.
سخن پایانی
از آنجایی که شغل دایرکتر نیاز به آموزش ندارد، یکی از کارهایی به حساب میآید که اکثر افراد بدون نیاز به مهارت به خصوصی میتوانند از آن به صورت دورکاری کسب درآمد کنند. هرچند میزان حقوق دریافتی این شغل در مقایسه با شغلهای دیگر و به خصوص شغلهای حضوری بسیار ناچیز است.
.
حالا این قضیه برای کسانی که هنوز فالوور زیادی ندارند، آسانتر خواهد بود و شاید خودشان بتوانند زمان کافی برای انجام این کار در نظر بگیرند، اما وقتی تعداد فالوورها از یک حدی گذشته باشد، کار سختتر میشود و دیگر زمان کافی برای پاسخگویی بهموقع را ندارید!
درواقع شما باید بدانید که فروش محصول، ارائه خدمات و… در دنیای مجازی، در گروِ جلبِ اعتماد افراد است که لازمه آن برقراری ارتباط با آنهاست! مهمتر از آن، این است که شما باید این ارتباط را حفظ کنید. اینجاست که باید به دنبال استخدام پاسخگوی کامنت یا دایرکتر اینستا باشید.
به این دلیل است که یک نفر در کنار جواب دادن به دایرکتها، بهصورت منظم و با ارسال پیامها و بنرهای تبلیغاتی به فالوورها، محصولات و خدمات یک کسبوکار را تبلیغ کند. این یعنی دایرکتر باید حوصله کافی برای پاسخ دادن به سوالات فالوورها در مورد خدمات، محصولات و… را داشته باشد و بهصورت 24 ساعته در حال چک کردن پیامهای دریافتشده باشد و پیغامی را بدون پاسخ نگذارد.
خب! تا اینجا شاید فکر کنید که اوکی، پس میشود بهعنوان شغل دوم روی این مورد حساب کرد! بله، کاملاً درست است، خیلی از افراد بهصورت پاره وقت این کار را میکنند، اما بنظرم بهتر است زود قضاوت نکنید و سریع تصمیم نگیرید! ادامه مطلب را بخوانید تا بیشتر از این شغل دستگیرتان شود.
دایرکتر اینستاگرام چه خصوصیتهایی باید داشته باشد؟
دقت کردید که پشت ویترین مغازهها معمولاً آگهیهایی هست که نوشته: «به یک فروشنده با روابط عمومی بالا نیازمندیم:»، دایرکتر اینستاگرام هم باید روابط عمومی بالایی داشته باشد و خیلی خوب بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند، چرا؟
فرض کنید برای خرید به یک پیج دایرکت میدهید، انتظار چه نوع برخوردی را دارید؟ قبول دارید که نوع برخورد کسی که پاسخ شما را میدهد، خیلی در میزان اعتماد شما موثر است؟
بنده خودم بهعنوان یک خریدار، اصلاً دوست ندارم فرض کنم که با یک ربات در حال صحبت کردن هستم! پس باید کاری کنید که مخاطب احساس مهم بودن کند و تصور نکند که با یک نوار ضبطشده طرف است. به مثالهای زیر دقت کنید:
+ سلام وقتتون بخیر، میتونم قیمت این محصول رو بدونم؟
_ سلام، 200
یا
+ سلام وقتتون بخیر، میتونم قیمت این محصول رو بدونم؟
_ سلام، خیلی ممنونم، وقت شما هم بخیر، 200 هزار تومان، البته قابل شما رو نداره.
حالا خودتان قضاوت کنید، کدام به شما حس بهتری میدهد؟ اگر تخصصی بخواهیم به قضیه نگاه کنیم، استخدام دایرکتر تنها باید با این هدف باشد که به صورت مجزا، برای کاربران وقت بگذارد و به سوالاتشان پاسخ دهد؛ چه بهتر که این وسط، مخاطب را به خرید هم تشویق کند.
به طور خلاصه، باید بگوییم که وظیفه اصلی دایرکتر یا ادمین پاسخگویی دایرکت، این است که با برقراری ارتباط با مخاطبان، آنها را برای خرید محصولات یا استفاده از خدمات یک کسبوکار تشویق کند و مشتریان آن کسبوکار را افزایش بدهد.
علاوهبر این مورد، بهتر است کمی تا قسمتی هم به قواعد نگارش فارسی مسلط باشید و در کنار آن، امکانات و ویژگیهای اینستاگرام را هم بدانید تا به بهترین نحو، وظیفهتان را انجام بدهید. بهطور کلی خصوصیات یک دایرکتر اینستاگرام به موارد زیر خلاصه میشود:
- صبور باشد، حوصله و زمان کافی صرف کارش بکند،
- نویسنده خوبی باشد،
- منظم، دقیق و با برنامهریزی کار کند،
- مسئولیتپذیر باشد و کارها را پشت گوش نیندازد،
- تایپیست ماهری باشد تا در کمترین زمان، حجم زیادی از دایرکتها را پاسخ دهد،
- به کار کردن با دیگر شبکههای اجتماعی مثل تلگرام هم مسلط باشد،
- و…
حتی اگر شما وظیفهتان پاسخگویی به دایرکت اینستاگرام باشد، باید مهارت این کار را بلد باشید و آموزشهای لازم را ببینید. بهترین راه برای ادمین شدن این است که در یک دوره آموزشی شرکت کنید و از طریق همان دوره وارد بازار کار شوید.
دیدوگرام این بستر این کار را برای شما تمام و کامل آماده کرده است. شما در بهترین و کاملترین رشرکت میکنید. بعد از اتمام دوره شما را در به عنوان یک ادمین متخصص معرفی میکنیم. اطلاعات شما در آنجا ثبت میشود و کسانی که نیاز به ادمین داشته باشند به شما مراجعه میکنند. یعنی شما را از لحظه ثبتنام تا پیدا کردن فرصت شغلی همراهی میکنیم.
البته با این دوره شما تمام تخصصهای یک ادمین را یاد میگیرید و میتوانید در هر بخشی که علاقه داشتید کار کنید.
ادمین پاسخگویی دایرکت درآمد خوبی دارد؟
درآمد دایرکتر اینستاگرام کاملاً بستگی به انتظارات کارفرما دارد. اگر کارفرما از شما بخواهد ادمین پاسخگوی کامنت باشید، پست و استوری تبلیغاتی منتشر کنید و… قطعاً هزینه بیشتری هم باید پرداخت کند. اینکه خیلی از کارفرماها به دنبال استخدام دایرکتر اینستاگرام با کمترین هزینه هستند، کاملاً بی انصافی است. درست است که اکثر دایرکترها بهصورت دورکاری کار میکنند، اما هر کسبوکاری قوانین مربوط به خودش را دارد! اگر نظر من را بپرسید، دایرکتر زمان زیادی را باید صرف کارش کند تا به نتیجه برسد، پس باید درآمد خوبی هم داشته باشد.
با این حال هستند شرکتهایی که شرط و شروط خاصی را برای پرداخت حقوق دایرکتر میگذارند، مثلا اینکه از شما اسکرینشات تمام پیامها یا بنرهای تبلیغاتی که ارسال کردهاید را میخواهند و یا حتی بعضی شرکتها میگویند تنها درصورتی حقوق به شما تعلق میگیرد که پیامهای ارسال شده، توسط مخاطب دیده شده باشد یا به اصطلاح seen بخورد.
استخدام ادمین پاسخگویی دایرکت اینستاگرام
اگر تا اینجای مقاله پیش آمدید و بهدنبال استخدام دایرکتر هستید و یا میخواهید دایرکتر شوید، بهتر است به سراغ پلتفرمهای آنلاین بروید که برای به اشتراک گذاشتن نمونه کارهای دایرکترها، ادمینها و… درست شدهاند. چرا؟ زیرا این پلتفرمها بستری را فراهم کردهاند که هم کارجو نمونه کارهای خود را به اشتراک میگذارد و هم کارفرما از نزدیک به مهارتهای او پی میبرد و راحتتر شخص موردنظرش را انتخاب میکند.
دیدوگرام اولین و تنها رو تاسیس کرده است که در آن افراد آموزش دیده و متخصص معرفی میشوند. همه این افراد در شرکت کردهاند و پس از تاییدنمونه کارها به عنوان کارشناس در سایت معرفی میشوند؛ نمونه کار ادمینها در دسترس شماست تا با خیال راحت پیجتان را به دست ادمینها بسپرید.
علاوه بر این شما میتوانید در پلتفرم ادمینی دیدوگرام، منتشر کنید تا ادمینهایی که شرایط کارس شما برایشان مناسب است، رزومه بفرستند و استخدام شوند. این هم پیشنهاد ما برای سادهتر شدن فرایند استخدام.
خرید شماره مجازی اپل جهت وریفای حساب در هر سایت یا شبکه اجتماعی امری ضروری است .
در نهایت…
برای دایرکتر شدن مثل هر کار دیگری، باید مهارتهای اولیه برای ورود به بازار کار را بدانید، در این صورت است که هم حقوق بیشتری دریافت میکنید و هم میتوانید بهعنوان شغل دوم روی آن حساب کنید. فقط کافیست یادگیری را اولویت روزانهتان بگذارید و در صورت لزوم از افراد متخصص و مارکترها که رفتار مشتری را میشناسند کمک بگیرید.
آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر