مجله هنر و فرهنگ

نشانی جدید برای تقویت زیرساخت‌های فنی سالن‌های سینما

آنا گزارش می‌دهد؛

نشانی جدید برای تقویت زیرساخت‌های فنی سالن‌های سینما

سینمای ایران در سال گذشته از حیث زیرساخت های فنی و تجهیزات سینمایی تجربه‌های جدیدی را از سر گذراند.

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مطالعات وضعیت گذشته‌ سینما نشان می‌دهد که این پدیده از زمان پیدایش تاکنون همواره به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شکل‌های بیان هنری و نیز یکی از تأثیرگذارترین ابزار‌های ارتباطی در جهان، قابلیت و توانمندی افسانه‌ای خود را برای حضور در جغرافیای دنیا و در بین سطوح مختلف اجتماعی به اثبات رسانیده است.

سینما از مظاهر تمدن و پاسخ‌گوی بخش مهمی از نیاز فرهنگی اجتماعی شهروندان ساکن در جوامع شهری امروز است که به‌علت مختصات منحصربه‌فرد خود و همگامی با تحولات اجتماعی، پیشرفت‌های فناورانه و آمیختن ابعاد فرهنگی هنری با ملزومات تفریح و سرگرمی برای مخاطبان عام و انبوه تاکنون جایگزینی نیافته است.

تلاش‌های فناورانه برای ماندگار کردن یک حس مشترک

بر این اساس، تجربه‌هایی نظیر «باهم دیدن» و روایت و قصه‌ای را در جمع دنبال کردن که در محیط‌های سینمایی قابل حصول است موجب به وجود آمدن «حس مشترک»، «درد مشترک» و «فعالیت ذهنی مشترک» می‌شود. این تجربه‌های مشترک با ایجاد  نشاط جمعی در تقویت هویت و روحیه جمعی و تحکیم پیوند‌های اجتماعی که برای سلامت جامعه از ضرورت‌ها به حساب می‌آید بسیار مؤثراست.

نشانی جدید برای تقویت زیرساخت‌های فنی سالن‌های سینما

نقش و جایگاه روبه‌رشد سینما در جهان معاصر به‌گونه‌ای است که نفی و طرد آن غیرممکن بوده و بی‌تفاوتی نسبت‌به حضور و تأثیرات آن اساساً مغایر با مصالح فرهنگی اعتقادی و حتی امنیتی ارزیابی می‌شود.

تلاش‌های صورت‌گرفته در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری برای احداث سالن‌های سینمایی و حتی نوسازی سینما‌های فرسوده و قدیمی نشان می‌دهد که این امر بدون هماهنگی و همراهی سایر نهاد‌های دولتی و عمومی امکان‌پذیر نیست و تشریک مساعی جدی سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های اجرایی نظیر وزارت کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، شهرداری‌ها، بانک‌ها و سایر نهاد‌های اجتماعی و اقتصادی کشور را طلب می‌کند.

 موسسه سینما شهر به عنوان یکی از زیرمجموعه های سازمان سینمایی، در دولت سیزدهم که با شعار توسعه عدالت فرهنگی و مردمی شدن ارکان اجرایی کشور زمام قوه مجریه را به دست گرفت، اقدامات گسترده‌ای در جهت بالا بردن کمیت و کیفیت سالن‌های سینمایی نموده است

توسعه و تکثر سرور‌های سینمایی 

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای سیستم نمایش فیلم در سینما‌های جهان دستگاهی به‌نام «سرور» است که وظیفه‌ی کدگذاری در جهت حفظ حق نشر فیلم را دارد. این سرورها مجوز دفاتر پخش و ارسال فایل کلید توسط استودیو‌های سینمایی قابلیت نمایش فیلم در سینمای مذکور را دارند. شرکت‌های تولید سرور‌های سینمایی در دنیا انگشت‌شمار هستند.

در منطقه خاورمیانه هم‌زمان با دیجیتال شدن صنعت سینما، یک شرکت هندی تولید سرور‌های مذکور را به انحصار خود درآورده است.  تاکنون واردات سرور در کشور گاهی توسط شرکت‌های ارائه دهنده سیستم‌های صوت و تصویر انجام‌شده و عدم ارائه خدمات پس‌از فروش و مشکلات سخت افزاری و نرم‌افزاری،  سینماداران را با چالش‌های مختلفی مانند تعطیلی سینما‌ها و یا خرید سرور جایگزین روبه‌رو کرده‌است.

با گذشت حدود سیزده سال از آن زمان، سرور‌های موجود توان پخش فیلم‌ها با کیفیت و وضوح فیلم‌های تولید شده حال حاضر دنیا را ندارند. در نتیجه در آینده‌ای نزدیک مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سینمای کشور را تهدید می‌کند.

نشانی جدید برای تقویت زیرساخت‌های فنی سالن‌های سینما

به‌ منظور توسعه خدمات فنی و همچنین شکستن انحصار و بالا بردن سطح امنیت سیستم‌های نمایش، موسسه سینما شهر با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان داخلی پروژه تولید سرور ملی با قابلیت پخش فیلم با وضوح 2K را آغاز کرده است؛ از سوی دیگر، با مذاکره با شرکت‌های مختلف سعی در ارائه خدمات به‌صورت رقابتی دارد تا هم کیفیت خروجی بالا برود وهم کنترل لازم بر قیمت‌گذاری بازار صورت بگیرد.به‌این‌ترتیب، چندین سرور جدید وارد چرخه اکران شد و اسباب شکستن قیمت‌های چندبرابری فراهم شد.

یکی دیگر از مقولات مورد توجه در سینما‌های زنجیره‌ای بحث سالن‌های «دوستدار انرژی» یا همان (Energy saving) است که البته بخشی از آن جنبه اقتصادی نیز دارد.. این موضوعی است که گریبانگیر بسیاری از سینماداران کشورما نیز هست و آن‌ها هم از هزینه بالای آب، برق و گاز گلایه دارند. در حالی که با طراحی و بهسازی سالن‌ها می‌توان تا حد زیادی از میزان این هزینه‌ها کاست.

در آینده‌ای نه چندان دور بقای صنعت سینما متکی به اطلاعات حاصله از شیوه‌نامه‌های اینترنتی خواهد بود و زیست بوم تولیدات بازی‌های کامپیوتری، تجارت جهانی و پویانمایی بدون این اطلاعات شکل نخواهد گرفت.

یک سایت سازمانی برای تقویت فناورانه و چندمنظوره سینما

در کنار این موضوع، ارائه اطلاعات و آموزش‌های از راه دور در خصوص مباحث فنی و سینماداری هم اهمیت دارد. به‌همین منظور، در تارنمای مؤسسه سینما شهر به آدرس cinemashar.com که در تابستان سال گذشته راه‌اندازی شد بخشی تحت عنوان ارائه اطلاعات و آموزش‌های از راه دور در نظر گرفته شده‌است. این‌که یک سینمای استاندارد دارای چه شرایطی باید باشد و از نظر ابعاد سالن نحوه ارائه صوت و تصویر و ابعاد پرده نمایش در چه وضعیتی باشد اطلاعاتی است که در  این سایت ارائه می‌شود.  همچنین سینماداران برای به‌روز کردن تجهیزات خود می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

یکی دیگر از اطلاعاتی که در این سایت ارائه می‌شود، قیمت‌های جهانی تجهیزات سینمایی است. سینماداران می‌توانند در این سایت، مقایسه‌ای از قیمت‌ها داشته باشند همچنین تلاش مؤسسه سینما شهر بر این است که شرکت‌های معتبر فعال در این زمینه را بدون واسطه از طریق این سایت به سینماداران معرفی کند و قیمت‌ها را به‌صورت مزایده‌ای در سامانه بارگذاری کند تا سینماداران با قیمت‌های مناسب‌تری تجهیزات خود را تهیه کنند.

با توجه به ورود مستقیم موسسیه سینما شهر به مسائل فنی سینما، هر هفته اعضای واحد فنی این مؤسسه در یک استان و شهرستان دوردست و فاقد سینما حاضر می‌شوند و یک سالن سینمای آمفی‌تئاتر که پیش‌تر به برگزاری جلسات اختصاص داشت را به سالن سینما تبدیل می‌کنند پس‌از آن اطلاع‌رسانی این اقدامات در سایت مؤسسه و رسانه‌ها منتشر خواهد شد تا محلی برای ارائه نقطه نظرات مردم و مخاطبان و حتی مسئولان آن استان باشد.

همچنین به‌منظور بالا بردن سطح سواد بصری و فنی صاحبان و مدیران و حتی مخاطبان سینما لازم است اطلاعات بروزرسانی شده و تجهیزات مدرن و روز سینما به همگان معرفی شود اطلاع از دستاورد‌های جدید سینمایی چه از لحاظ مواد سخت‌افزاری و ساخت سالن و چه از لحاظ فنی و کیفی می‌تواند سطح بصری جامعه‌ی درگیر با سینما را بالا برد و مرجعی برای دسترسی به اطلاعات روز فناوری سینمایی باشد نیاز‌های یک مکان سینمایی از ابتدا عالی‌ترین آن تا مدرن‌ترین تجهیزات بخشی است که در سایت پیش‌بینی‌شده و بار علمی سینمای ایران را ارتقا می‌دهد.

نشانی جدید برای تقویت زیرساخت‌های فنی سالن‌های سینما

 تبدیل آمفی‌تئاتر به سالن های مجهز سینمای

از آن‌جا که احداث یک پردیس سینمایی هزینه و زمان زیادی طلب می‌کند لذا سازمان سینمایی حمایت تجهیز و به‌روزرسانی سالن‌های تحت مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها که سال‌ها از احداث آنها می‌گذرد و نیازمند تجهیز و به‌روز شدن است به‌ویژه در شهر‌هایی که فاقد سینما هستند در بحث توسعه سینما نیز قدم‌هایی برداشته شود طبق استاندارد‌های جهانی برای جمعیت صد هزار نفر یک سالن سینما باید در نظر گرفته شود.

طبق گزارش‌های انجام‌شده بیش‌از دویست شهر در کشور وجود دارد که جمعیت بیش‌از پنج هزار پنجاه هزار نفر دارد ولی از داشتن سالن سینما بی‌بهره‌اند و ساکنان آن شهر برای تماشای فیلم باید به شهر‌های هم‌جوار و مراکز استان سفر کند در برخی از مراکز استان‌ها نیز تنها یک یا سه سالن سینما دارند درحالی‌که بیش‌از هشتاد درصد گردش اقتصادی سینمای کشور تنها در پنج شهر بزرگ خلاصه می‌شود.

حالا و در برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار بر این شد که برای هر یک از شهر‌ها تجهیزات نوین و به‌روز تهیه شود این کار با راه‌اندازی واحد فنی در مؤسسه سینما شهر آغاز شد تا نسبت‌به نصب و راه‌اندازی امکانات نمایش سینما اقدامات لازم صورت گیرد به‌این‌ترتیب بیش‌از چهل سالن تا پایان سال هزار و چهارصد و دو به جرگه سالن‌های نمایش سینمای ایران در شهر‌های فاقد سینما اضافه شد.

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا