کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

جدیدترین روش های کوددهی نهال انگور

یک کشاورز برای اینکه بتواند جدیدترین روش کوددهی را برای باغ انگور پیاده سازی کند باید با انواع روش‌های کوددهی آشنا باشد، داشتن اطلاعات به روز و آگاهی‌های لازم در مورد روش‌های مختلف و جدید کوددهی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوع کود باعث می‌شود تا کشاورز موفقیت‌های زیادی در احداث باغ انگور بدست بیاورد، از انواع روش‌های کددهی می‌توان به سه روش کوددهی سطحی، چالکود و محلول پاشی اشاره کرد، استفاده از هر کدام از روش‌های فوق باعث تقویت بهتر باغ انگور و ارتقاء عملکرد آنها می‌شود.

جدید ترین روش کوددهی باغ انگور

کشاورزان برای تقویت و تغذیه بهتر باغ انگور بهتر است قبل از خرید نهال انگور و کاشت آن در باغ روش‌های مختلف تغذیه این درخت را به خوبی یاد بگیرند، آنها باید به این موضوع توجه کنند که روش کوددهی باید به گونه‌ای انجام شود تا تمامی عناصر مورد نیاز درخت انگور به آنها برسد، البته برای تغذیه باغ انگور نه تنها روش کوددهی بسیار مهم و ضروری است بلکه زمان استفاده از کود و کیفیت آنها نیز مهم بوده و تاثیر زیادی بر روی رشد و باروری باغ انگور دارد.

کوددهی سطحی

البته باید خاطرنشان شویم هر کدام از روش‌های کوددهی در یک زمان معین باید استفاده شود، معمولاً قبل از خرید نهال انگور و کاشت آن در مرحله خاک ورزی کود دهی به روش سطحی انجام می‌شود، در این روش کود دامی به صورت کاملاً یکنواخت بر روی سطح باغ پراکنده شده، سپس زمین را شخم زده  و آن را با خاک مخلوط می‌کنند، البته از کوددهی به روش سطحی برای کودهای نیتروژن و دیگر کودهایی که محلول در آب هستند نیز استفاده می‌شود چون تاثیر بیشتری دارد، البته کود دهی سطحی معایبی نیز دارد:

  • برای کودهای حاوی فسفر و پتاسیم استفاده از کوددهی سطحی اصلاً توصیه نمی‌شود چون تاثیر زیادی ندارد.
  • میزان هدر رفت کودهای محلول در آب در روش سطحی بیشتر است.
  • در کود دهی سطحی میزان کود مورد استفاده قرار می‌گیرد بیش از اندازه بوده و هزینه زیادی می‌خواهد.

کوددهی به روش چالکود

یکی دیگر از روش‌های کوددهی باغ انگور که هنگام فروش نهال انگور بهتر است از متخصصین مربوطه بپرسید و نمی‌توان از آن به عنوان جدیدترین روش نام برد ولی تاثیر بسزایی در عملکرد باغ انگور دارد باید به کوددهی به روش چالکود اشاره کرد؛ منظور از چالکود در واقع به یک سری از کانال یا چاله‌هایی گفته می‌شود که معمولاً کمی دورتر از طوقه و تنه درخت انگور کنده می‌شود.

البته امروزه به خاطر الگوی کاشت مربعی آنرا به صورت شیاری نیز حفر می‌کنند، در این چاله‌ها معمولا از کود دامی پوسیده یا کود شیمیایی استفاده می‌شود، بهترین زمان برای کوددهی باغ انگور به روش چالکود اواخر پاییز و اوایل زمستان زمانی است که ریشه درختان به خواب زمستانی فرو رفته‌اند، استفاده از روش مزایای زیادی برای نهال انگور دارد:

  1. کوددهی به روش چال کود باعث می‌شود تا منافذ موجود در لایه‌های زیرین خاک افزایش یافته و به تهیه هوا کمک زیادی می‌کند.
  2. استفاده از کوددهی به روش چالکود به جذب بهتر آب کمک کرده و ریشه درختان به راحتی می‌توانند رطوبت را جذب کنند.
  3. استفاده از کوددهی به روش چالکود در فصل زمستان باعث می‌شود تا نهال انگور در فصل بهار برگ‌دهی بهتری داشته و سطح برگ‌ها بزرگتر و سبزینه‌تر باشد.

محلول پاشی

جدیدترین نوع کود دهی نهال انگور که معمولاً زمان فروش نهال انگور بر روی آن تاکید می‌شود محلول پاشی است، با اینکه نهال انگور به کود زیادی احتیاج ندارد ولی سالیانه باید روتین کوددهی این درخت را به صورت منظم انجام داد تا با کمبود عناصر روبرو نشود، هرچه شما برنامه کوددهی باغ انگور را طبق روال و معیارهای گیاه پزشکی انجام دهید و همان اندازه باعث ارتقا سیستم دفاعی و ایمنی درخت انگور خواهید شد، استفاده از روش محلول پاشی برای باغ انگور چند مزیت مهم به همراه دارد:

  1. استفاده از روش محلول پاشی مانع از آلودگی سفره‌های زیرزمینی و محیط زیست می‌شود.
  2. چون در روش محلول پاشی کودها مستقیماً بر روی برگ و شاخه‌ها پخش می‌شوند جذب آنها سریع‌تر اتفاق می‌افتد، در نتیجه میزان کود مصرفی نیز کاهش پیدا کرده و در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
  3. یکی از مهم‌ترین عناصری که در روش محلول پاشی باید از آن استفاده کرد عنصر کلسیم است.
  4. برای خواب‌های آهکی توصیه می‌شود از روش محلول پاشی استفاده شود.
  5. از نظر متخصصان نهالستانی که به تکثیر و فروش نهال انگور می‌پردازند، بهترین زمان استفاده از روش محلول پاشی، اواخر فصل بهار و کل فصل تابستان است، در این زمان نهال انگور دارای میوه انگور بوده چون تمامی انرژی ریشه در این زمان صرف نگهداری از میوه انگور می‌شود،بنابراین قدرت جذب ریشه انگور کاهش پیدا می‌کند.

کلام آخر

کشاورزان و باغداران برای کسب اطلاعات علمی در مورد زمان دقیق و روش اصولی کود دهی نهال انگور می‌توانید به سایت تخصصی پالیز نهال مراجعه کنید، در این سایت درگاه‌های ارتباطی وجود دارد که شما را مستقیماً به کارشناسان نهالستان متصل می‌کند تا بتوانید تمامی سوالات خود را در مورد نحوه خرید نهال انگور به روش اینترنتی و غیر حضوری، قیمت نهال انگور و نحوه مراقبت و نگهداری از باغ انگور را بپرسید.

 

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا