مجله اجتماعیکسب و کار محلیمجله عمومی

کاشت نهال شلیل و مشخصات آن

نهال شلیل

نهال شلیل از دیگر انواع نهال میوه می باشد که قدمت ان به حدود 2000 سال پیش بر می گردد. این نهال بومی آسیا می باشد. محصول این نهال شباهت بسیاری به هلو دارد اما پوست شلیل بدون کرک می باشد. شلیل از لذیذترین میوه های تابستان و بسیار پرطرافدار می باشد. بنابراین کاشت این نهال بسیار تجاری و باصرفه می باشد. برای اطلاع از قیمت نهال میوه می توانید به سایت آکین نهال مراجعه نمایید. نهالستان آکین نهال انواع نهال را تولید و به فروش می رساند.

محصول انواع نهال شلیل از لحاظ رنگ، اندازه، طعم و کاربرد با یکدیگر متفاوت می باشد. برخی از ارقام شلیل هسته جدا و در برخی قسمت گوشتی به هسته چسبیده است. انواع شلیل مدت ماندگاری متفاوتی دارند. با توجه به این تفاوت ها ارقام مختلف شلیل مناسب مصرف تازه خوری، آبمیو و برخی گونه دیگر مناسب کمپوت می باشد. پس قبل از انتخاب نهال باید مشخص کنیم هدف از کاشت نهال چیست.

ارتفاع نهال شلیل با توجه به نژاد آن متفاوت است. اما به طور متوسط این درختان دارای ارتفاع 4 الی 10 متر هستند. درختان پیوندی اغلب دارای ارتفاع کمتر می باشند. ارتفاع کم درخت باعث افزایش محصول دهی آن می شود. همچنین برداشت محصول درختان کوتاه به سهولت انجام می شود و هزینه های مازاد را کاهش می دهد.

نهال شلیل دارای انواع مختلف می باشد. زمان شکوفه دادن، زمان رسیدن محصول، شرایط مورد نیاز آب و هوایی از قبیل نیاز سرمایی، ارتفاع مناسب محل کاشت و نیاز آبی این نهال ها متفاوت می باشد. بنابراین قبل از خرید نهال باید توجه داشته باشیم که نهال انتخاب شده مناسب شرایط آب و هوایی منطقه احداث باغ باشد.

کاشت نهال شلیل مناسب

نیاز سرمایی ارقام مختلف نهال شلیل با یکدیگر متفاوت می باشد. اما این نهال به طور متوسط نیاز که 400 الی 1000 ساعت دمای زیر 7 درجه را در زمستان داشته باشد تا در فصل بهار گلدهی خود را آغاز نماید. در صورتی که نیاز سرمایی نهال به درستی تامین نشود شکوفه های نهال رشد نکرده و محصول نخواهیم داشت.

البته برخی از گونه های نهال نیاز سرمایی بیشتری داشته و دیرتر از ارقام دیگر گلدهی می کنند. نهال های دیرگل نیاز به زمستان های بسیار سرد دارند بنابراین برای این که مطمئن شویم نیاز سرمایی شان تامین می شود، کاشت آن در مناطق سردسیر مناسب است. به علاوه گل های این نهال به دلیل دیرگل بودن نسبت به سرمای بهاره مصون است. نهال شلیل رفعتی و سان گلد نمونه ای از نهال های دیرگل می باشند.

نوع دیگر نهال شلیل نیاز سرمایی کمتری داشته و زودگل می باشند. کاشت این نهال در مناطق سردسیر مناسب نیست. زیرا در این مناطق ریسک سرمای ناهنگام بهاره وجود دارد. شکوفه های نهال زودگل در اولین سرمای بهاره از بین می روند و باعث از دست دادن محصولات خواهد شد. بنابراین کاشت نهال های زودرس در مناطق معتدل و گرمسیر مناسب است.

کاشت نهال شلیل در مناطق بادخیز توصیه نمی شود زیرا باد شدید ممکن است موجب آسیب به نهال جوان شود. اغلب نهال های شلیل مقاومت خوبی در برابر سرما دارند و قادر به تحمل سرمای منفی درجه در زمستان می باشند. اما این کاهش دما باید به صورت تدریجی باشد و افت ناگهانی دما موجب سرمازدگی و از بین رفتن جوانه ها و یا نهال شود.

تاثیر نور و گرما

نهال شلیل مقاومت بسیار بالایی نسبت به تحمل گرمای شدید تابستان دارد. می توان گفت این نهال برای بازدهی و عملکرد بهتر نیازمند تابستان های گرم می باشد. کیفیت محصول نهال شلیل به میزان گرما و نور خورشید که دریافت می کنند بستگی دارد. این نهال برای داشتن محصلات مرغوب شیرین و آبدار نیاز به دریافت گرما در فصل تابستان دارند.

نهال شلیل برای رشد مناسب و بازدهی مطلب نیاز دارد که روزانه حداقل 6 ساعت در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد. بنابراین در هنگام کاشت نهال ها باید دقت داشته باشیم که محل کاشت در معرض تابش نور باشد و همچنین نهال ها با فاصله ای از یکدیگر کاشته شوند که چندین سال بعد که درختان بالغ و پر شرخ و برگ شدند، مانع دریافت نور یکدیگر نشوند. گونه های مختلف نهال شلیل دارای رشد عرضی متفاوت می باشند، بنابراین فاصله مناسب بر طبق رشد عرضی هر گونه تعیین می شود.

انتخاب نهال سالم

بعد از انتخاب نوع نهال شلیل، باید نسبت به خرید نهال اقدام کرد. در هنگام خرید نهال شلیل باید دقت داشت که نهال با کیفیت و سالم خریداری کرد. زیرا شرط اصلی داشتن درختان سالم و تنومند با بازدهی عالی و محصولات مرغوب، کاشت نهال سالم و مرغوب می باشد. هیچ گاه نمی توان انتظار داشت یک نهال بیمار دارای محصول مرغوب باشد. یا تصور کنید که نهال پینودی خریداری شده دارای پیوند نا مناسب باشد چگونه می توان انتظار داشت که این نهال دارای رشد مناسب و بازدهی مطلوب باشد.

 باید دقت داشته باشیم نهال های خریداری شده یک الی دو ساله باشند. نهال دارای طول حداقل یک متر و قطر آن یک تا دو سانتی متر باشد. تنه نهال را به خوبی بررسی نمایید تا سالم و صاف باشد. تنه باید فاقد بریدگی، زخم خوردگی و بیرون زدگی صمغ باشد. ریشه نهال شلیل فاقد سوختگی و سرمازدگی باشد. همچنین ریشه دارای چند انشعاب باشد که شامل یک ریشه اصلی به طول حداقل 20 الی 35 سانتی متر و چند ریشه فرعی به طول حداقل 5 سانتی متر باشد.

در نهال های پیوندی نوع پایه و نوع پیوند باید مناسب یکدیگر باشند. تنه نهال پیوندی باید به صورت کاملا عمودی رشد کرده باشد. یعنی در واقع از محل پیوند، پیوندک رو به بالا و بدون زاویه نسبت به نهال پایه رشد کرده باشد. نهالستان آکین نهال برای انواع نهال شلیل شناسنامه سلامت از طرف سازمان جهاد کشاورزی ارائه می دهد. در شناسنامه سلامت نهال های پیوندی نوع پایه، نوع پیوند و تاریخ پیوند ذکر شده است. در شناسنامه سلامت علاوه بر موارد ذکر شده نوع رقم نهال، سال تولید نهال و شرکت تولید کننده آن نیز ذکر شده است.

نهالستان آکین نهال دارای مجوز از طرف جهاد کشاورزی می باشد و اولین نهالستان دارای باغ مادر در منطقه می باشد. تمامی مراحل کاشت بذر شلیل و پرورش نهال شلیل و همچنین مراحل پیوند نهال ها در نهالستان آکین نهال در باغ مادر انجام می گردد. بنابراین نهالستان نهال های خود را با بالاترین سطح کیفیت و سلامت تضمین می نماید. این نهالستان برای اطمینان خاطر خریداران عزیز محصولات خود را با ضمانت مرجوعی عرضه می نماید.

منبع:

https://akinnahal.com/

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا