مجله اجتماعی

هم سیل، هم خشکسالی؛ نگرانی جهانی درباره ایران

به گزارش مجله رز ،سازمان جهانی هواشناسی وضعیت اقلیمی قاره آسیا و برخی رخدادهای شدید آب و هوایی در ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی را بررسی کرد.

مجله رز در خبری نوشت: از جمله رخدادهای شدیدی که در این گزارش آمده است می‌توان به سیل آستارا، خشکی تالاب هامون، طوفان‌های گردوخاک جنوب شرق و پیامدهای باد لوار اشاره کرد که به برخی چالش‌های آن نیز اشاره شده است.

در بخش دیگری از گزارش به بارندگی کمتر از حد نرمال در اکثر مناطق ایران اشاره و عنوان شده است که کم بارشی سبب بروز سومین خشکسالی متوالی و گسترده در کشور شده است.

این گزارش همچنین به خشک شدن تالاب هامون و وقوع توفان‌های گردوخاک در منطقه اشاره و عنوان کرده است: در اواسط شهریور ماه، طوفان گرد و غبار بخش‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و پاکستان را درنوردید و خطرات قابل توجهی برای سلامتی به همراه داشت.

در ادامه گزارش آمده است: وزش باد شدید در جنوب شرق ایران از ۱۸ تا ۲۵ شهریور ماه باعث شد طوفان گرد و خاک و جراحات و بستری شدن تعدادی در بیمارستان شد.

باد لوار و گرد و خاک ناشی از خشک شدن تالاب هامون، منطقه را تحت تاثیر قرار داده و اثرات نامطلوبی بر سلامتی، تعطیلی مدارس، خطرات حمل و نقل و خسارت به محصولات وارد کرده است.

همچنین بخشی از این گزارش به سیل آستارا پرداخته و عنوان کرده است: ۲۲۰ میلی متر باران طی ۱۲ ساعت در آستارا سبب بروز سیلاب و بروز خسارت زیادی شد.

۲۳۳۲۱۷

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا