مجله اجتماعی

ثبت جهانی ۴ شهر ایران در حوزه صنایع دستی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

مریم جلالی در حاشیه سفر نیم روزه خود به استان گیلان در گفتگو با خبرنگار آنلاین، اظهار کرد: صنایع دستی موید و نماد تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین کشورها، شهرها و مردمان باشد.

وی با بیان اینکه صنایع دستی در سرفصل‌های زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نقش آفرین است، افزود: گلیم عنبران نمادی از فرهنگ، هنر و هویت ایرانی و اسلامی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه دولت رویکرد اقتصاد هویت بنیان را در پیش گرفته است، گفت: نگاه به صنایع دستی به عنوان نماد هویت بخشی و اصالت ایرانیان مناطق مختلف بویژه گیلان در بخش اقتصاد و درآمد بسیار حائز اهمیت است.

ثبت جهانی ۴ شهر ایران در حوزه صنایع دستی

هر خانه ایرانی می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد

جلالی با اشاره به بازدید نیم روزه از صنایع دستی و گلیم عنبران محله آستارا بیان کرد: خانه‌های روستایی گیلان هرکدام نقش یک کارگاه صنایع دستی را ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر خانه ایرانی می‌تواند یک کارگاه صنایع دستی باشد، افزود: نگاه خانه و خانواده محور برای ترویج صنایع دستی مورد تاکید است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با بیان اینکه صنایع دستی در ادبیات توسعه جایگاه ویژه دارد، گفت: ظرفیت‌های صنایع دستی ایران و گیلان باید به گفتمان و جریان سازی تبدیل شود.

جلالی با بیان اینکه باید با فاصله گیری از ادبیات توصیفی، به عملیات توسعه برسیم، اضافه کرد: ظرفیت‌های توسعه مندی گیلان در بخش صنایع دستی بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه صادرات صنایع دستی باید با کنش خردمندانه همراه شود، افزود: دولت در راستای ایجاد مشوق‌های صادراتی در حوزه صنایع دستی گام برداشته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به رفع پیمان سپاری در حوزه صادرات صنایع دستی بیان کرد: باید توجه سرمایه گذاری با اعداد بزرگ نسبت به صنایع دستی سوق داده شود.

ثبت جهانی ۴ شهر ایران در حوزه صنایع دستی

تخصیص ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۸ به بخش صنایع دستی

جلالی با بیان اینکه جهان طالب هنر ایرانی است، گفت: صنایع دستی ایران بازار عظیم و پربازده در بازار جهانی دارد که باید به فعلیت برسد.

وی از تخصیص ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۸ به بخش صنایع دستی خبر داد و افزود: حدود ۶۱۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ برای ارائه تسهیلات در بخش صنایع دستی در سال گذشته اختصاص پیدا کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با تاکید بر لزوم تمرکززدایی و تجمیع کردن تسهیلات اشتغالزایی بیان کرد: یکجا سپاری تسهیلات حوزه صنایع دستی مؤثر تر و نتیجه بخش تر است.

جلالی از ثبت جهانی ۴ شهر در حوزه صنایع دستی در کشور خبر داد و اضافه کرد: ارزیابی برای ثبت جهانی در چهار منطقه رشت، دشتی، دزفول و کاشان صورت گرفته است و منتظر نتیجه ارزیابی‌ها هستیم.

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا