کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

آشنایی با مراحل مراقبت بعد از ترمیم دندان

نکاتی که بعد از ترمیم دندان ها باید به آن توجه داشت

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات شایع و دردناک دندانی در دندانپزشکی زیبایی در اصفهان می باشد که اکثر افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. معمولا پوسیدگی ها به دلیل استفاده نکردن از نخ دندان به صورت مرتب و مسواک زدن نادرست، به وجود می آید.

ترمیم یا به اصطلاح پر کردن دندان یکی از آسان ترین و اولین اقدامات برای از بین بردن پوسیدگی دندان ها می باشد. هنگامی که دندان شما با پوسیدگی مواجه می شود، معمولا دندانپزشک نواحی پوسیده و عفونت کرده را تخلیه می کند و آن را با مواد مخصوص پر میکند. برای پر کردن از مواد های مختلفی همچون آمالگام، کامپوزیت و… استفاده می شود.  در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با نکات بعد از ترمیم و پرکردن دندان و مراحل لیمنت سرامیکی در اصفهان آشنا نماییم. نکاتی که بعد از ترمیم دندان ها باید به آنها توجه شود:

  • دندانی که ترمیم شده است، ممکن است تا چند روز به عوامل مختلفی همچون ضربه و سرما حساس باشد.نگران نباشید و سعی کنید عوامل محرک را از بین ببرید.
  • درصورتی که پرکردگی نزدیک به عصب دندان باشد و درد شبانه یا درد خود به خودی وجود داشته باشد، نیاز به درمان ریشه می باشد. پس از شروعدردهای شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • پس از پر کردن دندان تا دو ساعت از خوردن مواد غذایی سفت و سخت غیر از انواع مایعات خودداری کنید.
  • 24 ساعت پس از ترمیم دندان می توانید از سمت دندان پر شده برای جویدن غذا استفاده نمایید.
  • در صورت بلند بودن ناحیه ی ترمیمی، دراسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • پس از پر کردن دندان با مواد هم رنگ دندان،تا ۲۴ ساعت حتی الامکان از خوردن مواد رنگی (چای ،قهوه نوشابه …) خودداری کنید.
  • رعایت بهداشت دهان و دندان ترمیم شده همانند دندانهای سالم الزامی است.
  • در صورت ترمیم دندان با مواد فلزی غیرهمرنگ (آمالگام)، احتمال حساس بودن دندان به سرما و … ظرف مدت ۱ تا ۱٫۵ماه وجود دارد.
  • در صورت ترمیم دندان با مواد همرنگ، مواجهه با حساسیت بیش از حد دندان‌ ها به هیچ وجهقابل ‌توجیه نیست و باید سریعا بررسی شود.
  • اگر پر کردگی دندان شما نشست پیدا کند سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید چراکهبعضی اوقات پرکردگی ها از دیواره دندان فاصله گرفته و بین دندان و پرکردگی فاصله بوجود می آید . این فاصله محل خوبی برای گیر افتادن مواد غذایی و شروعیک پوسیدگی جدید می باشد .
  • ترمیم دندان ها به هیچ وجه مانع رعایت بهداشت دهان نمی‌شود.  باید به این موضوع توجه داشت که برای مسواک زدن ومصرف نخ دندان علی الخصوص در ترمیم‌های آمالگام، حداقل چند ساعت از زمان انجام ترمیم بگذرد. اگر نخ کشیدن روی دندان ترمیم شده مقدور نیست باید هرچه سریع تر به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.
  • وجود درد و حساسیت خفیف به آب سرد و گرم بعد از ترمیم دندان، طبیعی است. این درد پس از گذشت چند روز برطرف می‌شود؛ البته ممکن است گاهی تا یکی دو ماه طول بکشد. با این حال، اگر پس از گذشت چند روز از شدت درد کاسته نشد و یا درد بصورت شبانه یا نبض دار بروز کرد حتما به دندان‌ پزشک خود مراجعه نمایید.
  • احساس بلندی در دندان ترمیم شده می‌ تواند به علت بی حسی ناحیه ترمیمی باشد. متفاوت بودن شکل ترمیم نسبت به حفره پوسیدگی و تازگی آن برای حفره دهان، باعث توجه بیش از حد به ترمیم واحساس بلندی کاذب می ‌شود.
  • بی حسی ناحیه مورد ترمیم برحسب نوع بی‌ حسی ممکن است یکساعت تا چند ساعت طول بکشد. نکته ‌ای که در این مدت لازم است رعایت شود، این است که مراقب باشید لب و گونه را ناخواسته گاز نگیرید و زخمی نکنید.
  • معمولا ترمیم‌ های همرنگ دندان یا‌‌ ترمیم کامپوزیتی پس از چندین ماه سرویس دهی، دچار درجاتی از تغییر رنگ نامطلوب می‌ شوند. همچنین ممکن است ترمیم ‌های آمالگام بعد از مدتی جلای سطحی خود را از دست بدهند و یک ظاهر ناخوشایند و ناصاف پیدا کنند. در صورت بروز این مساله به دندان‌ پزشک خود مراجعه کنید.
  • در برخی بیماران ممکن است، برخورد قاشق ‌های استیل به ترمیم آمالگام، باعث ایجاد حالتی مانند برق گرفتگی خفیف شود. گاز گرفتن ورقه ‌های آلومینیومی مثل پوست شکلات هم منجر به بروز این حالت می‌شود. اگر این حالت زیاد پیش می‌ آید و شما را آزار می‌دهد باید به دندان ‌پزشک مراجعه کنید تا نوع ترمیم را عوض کند.
  • وقتی دندانی ترمیم می ‌شود این به معنای آن نیست که دیگر نیاز به هیچ مراقبتی ندارد. بلکه ممکن است دندان مورد ترمیم دچار پوسیدگی ثانویه شود و یا از محلی غیر از محل انجام ترمیم مورد پوسیدگی جدید قرار بگیرد. در واقع ترمیم دندان، نیاز آن را به رعایت بهداشت بیشتر می ‌کند. پس حتی اگر تمام پوسیدگی های دندانیتان را با ترمیم برطرف کرده‌اید لازم است به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید و هرشش ماه یکبار به دندان ‌پزشک مراجعه کنید.
  • هر دندان ترمیمی ممکن است پس از گذشت چند ماه از ترمیم دچار مشکل شود، مثلا ممکن است بخشی از ترمیم بشکند و…، در این موارد لازم است به دندان‌ پزشک مراجعه کنید تا نسبت به تعمیر ترمیم و یا تعویض آن اقدام کند.
  • پس از ترمیم دندان، نیازی به استفاده از چرک خشک کن (آنتی بیوتیک) نیست. سعی کنید تنها در صورت بروز درد با مشورت دندان‌ پزشک خوداز مسکن ها استفاده کنید.

مراقبت‌های لازم بعد از ترمیم (پرکردن) دندان

ا- تا چند ساعت بعد از ترمیم دندان با مواد سیاه (آمالگام) از خوردن خوراکی‌های جویدنی خود داری کنید. در این مدت، ترمیم انجام شده نسبت به فشار و شکستگی ناشی از آن بسیار حساس است. نوشیدن مایعات ایرادی ندارد. همچنین تا یک شبانه روز، برای جویدن غذا، بیشتر از سمت دیگر دهان که در آن ترمیمی انجام نشده استفاده کنید.

۲- بعد از ترمیم دندان با مواد همرنگ (کامپوزیت) خوردن خوراکی‌های جویدنی ایرادی ندارد؛ ولی مصرف مواد رنگی مثل چای و قهوه را باید به حداقل ممکن رساند. درصورت استفاده از این مواد، بخصوص در بیست و چهارساعت اول، باید هرچه سریع‌تر دهان را شست. این ترمیم‌ها تا مدتی به جذب مواد رنگی حساس هستند.

۳- ترمیم دندان مانع رعایت بهداشت دهان نمی‌شود. ولی باید توجه داشت که برای زدن مسواک وکشیدن نخ دندان بخصوص در ترمیم‌های آمالگام، حداقل چند ساعت از زمان انجام ترمیم بگذرد. اگر نخ کشیدن روی دندان ترمیم شده مقدور نیست باید به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

۴- وجود درد وحساسیت خفیف به آب سرد وگرم بعد از ترمیم دندان، طبیعی است. این درد پس از گذشت چند روز برطرف می‌شود؛ البته ممکن است گاهی تا یکی دو ماه طول بکشد. با این حال، اگرپس از گذشت چند روز از شدت درد کاسته نشد ویا درد بصورت شبانه یا نبض دار بروز کرد حتما به دندان‌پزشک خود مراجعه نمایید.

۵- احساس بلندی در دندان ترمیم شده می‌تواند ناشی ازبی حسی ناحیه مورد عمل باشد. متفاوت بودن شکل ترمیم نسبت به حفره پوسیدگی وتازگی آن برای حفره دهان، باعث توجه بیش از حد به ترمیم واحساس بلندی کاذب می‌شود.

۶- در صورتی که درمنزل و بعد از برطرف شدن بی‌حسی در محل ترمیم احساس بلندی یا تیزی و زبری کردید، پس از گذشت حداقل یک شبانه روز به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید تا نسبت به برطرف کردن آن اقدام نماید.

۷- بی حسی ناحیه مورد ترمیم برحسب نوع بی‌حسی ممکن است یکساعت تا چند ساعت طول بکشد. نکته‌ای که در این مدت لازم است رعایت شود، این است که مراقب باشید لب و گونه را ناخواسته گاز نگیرید و زخمی نکنید.

۸- به طورمعمول ترمیم‌های همرنگ یا‌‌ همان کامپوزیتی بعد از چندین ماه سرویس دهی، دچار درجاتی از تغییر رنگ نامطلوب می‌شوند. همچنین ممکن است ترمیم‌های آمالگام بعد از مدتی جلای سطحی خود را از دست بدهند ویک ظاهر ناخوشایند و ناصاف پیدا کنند. در صورت بروز این مساله به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

۹- در برخی بیماران ممکن است، برخورد قاشق‌های استیل به ترمیم آمالگام، باعث ایجاد حالتی مانند برق گرفتگی خفیف شود. گاز گرفتن ورقه‌های آلومینیومی مثل پوست شکلات هم منجر به بروز این حالت می‌شود. اگر این حالت زیاد پیش می‌آید و شما را آزار می‌دهد باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا نوع ترمیم را عوض کند.

۱۰- وقتی یک دندان ترمیم می‌شود این به معنای آن نیست که دیگر نیاز به هیچ کاری نیست و این دندان‌ پرونده‌اش در قبال پوسیدگی بسته شده است. ممکن است دندان در محل انجام ترمیم دچار پوسیدگی ثانویه شود ویا از محلی غیر از محل انجام ترمیم مورد پوسیدگی جدید قرار بگیرد. در واقع ترمیم دندان، نیاز آن را به رعایت بهداشت بیشتر می‌کند. پس حتی اگر تمام پوسیدگی‌های دندانیتان را با ترمیم برطرف کرده‌اید لازم است به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید و هرشش ماه یکبار به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

۱۱-هر ترمیمی ممکن است بعد از گذشت چند مدت از سرویس‌دهی دچار اشکالاتی شود، مثلا ممکن است بخشی از ترمیم بشکند و…، در این موارد لازم است به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا نسبت به تعمیر ترمیم ویا تعویض آن اقدام کند.

۱۲- پس از ترمیم دندان، نیازی به استفاده از چرک خشک کن (آنتی بیوتیک) نیست. فقط در صورت بروز درد با مشورت دندان‌پزشک می‌توانید از مسکن استفاده کنید.

جمع بندی

  • یکی از مهم ترین نکات نگهداری دندان که باید به آن توجه داشت این است که پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است. سعی کنید هر چند وقت یکبار دندان های خود را چکاپ کنید.
  • حتی هنگامی که در دندانهای خود دردی احساس نمی کنید و یا هیچ مشکلی در دهان و دندان خود احساس نمی کنید، سعی کنید جهت پیشگیری هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید و حتماً از نخ دندان استفاده کنید.
  • یکی از نکاتی که قبل و بعد از ترمیم دندانها باید رعایت کرد این است که، رژیم غذاییتان را در جهت مصرف کمتر مواد قندی برنامه ریزی کنید و مصرف مواد قندی را به حداقل برسانید و مواد قندی را در فواصل وعده های غذایی مصرف نکنید.

پوسیدگی دندان بیماری شایعی است که ارتباط مستقیم با نوع و چگونگی رژیم غذایی شما دارد.همواره به یاد داشته باشید که دندانها جهت بریدن و جویدن باید به کار برده شوند و از شکستن مواد خوراکی سخت توسط دندانها به شدت خودداری کنید.

 

مرجع مقاله:

tehrandentalclinics.com

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا