مجله اجتماعی

کلاهبرداری اینترنتی در اصفهان ۵۹ درصد افزایش یافت – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی ظهر یکشنبه در نشست خبری با بیان اینکه افزایش ۲۹ درصدی جرایم سایبری را در استان اصفهان طی چهار ماهه امسال شاهد هستیم، اظهار داشت: این عدد بزرگ و بسیار نگران کننده در حوزه سایبری بشمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه میزان کشفیات جرایم سایبری در چهار ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۸ افزایش یافته است، افزود: کلاهبرداری اینترنتی با ۵۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل در صدر جرایم قرار دارد که علت عمده آن نیز در سایت‌های پذیرنده تبلیغات و صفحات اجتماعی بدلیل نبود استاندارد فروش اتفاق می‌افتد و مسئله نگران کننده‌ای است.

افزایش ۴۵.۸ درصدی برداشت‌های غیر مجاز از حساب شهروندان

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با اشاره به اینکه برداشت غیر مجاز از حساب‌ها در ردیف دوم جرایم سایبری استان است، گفت: وقوع جرایم برداشت غیر مجاز از حساب ۴۵.۸ درصد افزایش داشته که عمده دلایل آن به لینک‌های آلوده‌ای که بصورت پیامکی ارسال می‌شود، بازمی گردد؛ همچنین تماس با شهروندان در قالب پوشش رادیو و اپراتورهای تحت عنوان قرعه کشی و دریافت رمز یک بار مصرف آنان، از دیگر دلایل افزایش جرایم برداشت غیر مجاز از حساب است.

سرهنگ‌مرتضوی با بیان اینکه مزاحمت در گذشته جزو فراوان‌ترین جرایم استان بوده اما طی چهار ماهه امسال ۶۳ درصد کاهش یافته است، ابراز داشت: دسترسی غیر مجاز ۳۲ درصد، انتشار تصاویر خصوصی با رقم منفی ۱۲ درصد کاهش و نشر اکاذیب با ۷.۹ درصد از جمله جرایمی است که طی این مدت در استان کاهش یافتند.

وی خاطرنشان کرد: رصد جرایم آنلاین در فضای مجازی ۹۰.۴ درصد و نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است؛ همچنین نظارت و پایش صنوف اینترنتی ۳۹ درصد افزایش یافته است.

انجام ۴۳۶۷ فقره مسدودسازی طی چهار ماه امسال

رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه ظرفیت خطوط برخط و نیروی انسانی به ۲ برابر افزایش یافته است، افزود: طی چهار ماهه امسال ۱۳ هزار پاسخگویی و چهار هزار و و ۳۶۷ فقره مسدود سازی داشتیم که شامل سیم‌کارت‌ها، لینک‌های آلوده و کارت‌های بانکی بوده که با آنها عملیات پولشویی انجام می‌دادند.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: طی چهار ماه اخیر با رصد پلیس ۱۸ میلیارد تومان از پول‌هایی که توسط کلاهبرداران از حساب مردم برداشت شده، توسط پلیس کشف و ضبط شده و طبق روال قانونی در حال بازگشت به حساب مالباختگان است.

وی ابراز داشت: ۱۷ مجرم حرفه‌ای سایبری در استان اصفهان و سطح کشور با رصد پلیس فتای استان و اعزام تیم عملیاتی شناسایی و دستگیر شدند.‌

رئیس پلیس فتای استان اصفهان همچنین از مردم خواست که به شایعات و اخبار کذب در خصوص صدور سریع گذرنامه در فضای مجازی توجه نکنند و درخواست برای صدور و دریافت گذرنامه را از مراجع رسمی پلیس +۱۰ و پلیس گذرنامه انجام دهند.‌

نمایش بیشتر

گروه تحریریه مقالات اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل اجتماعی با تجربه در بررسی نگرش‌ها و اعتقادات عمومی در جامعه.
دکمه بازگشت به بالا