مجله ورزشی

آزمایشات دیاناِی باستانی پرده از ریشه‌های فرهنگ سواحیلی برداشت

آنا گزارش می دهد؛

ژنوم‌های باستانی به دست آمده از چندین فرد مدفون در شهر‌های قرون وسطایی حالا نشان دهنده ریشه‌های متنوع فرهنگ سواحیلی هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، ژنوم‌های به دست آمده از شهر‌های چندین صدساله شرق آفریقا اطلاعات قبلی را نقض می‌کنند.صد سال پیش، ساحل سواحیلی آفریقای شرقی یکی از مناطق کلیدی در یک شبکه تجاری بود که تجار آفریقایی، خاورمیانه‌ای و جنوب آسیا را با کمک باد‌های موسمی به هم پیوند می‌داد. از دل این ترکیب فرهنگ‌ها یک فرهنگ جدید به وجود آمد، فرهنگی در قالب شهر‌های سنگی پررونق با مساجد و خانه‌های ساخته شده از بلوک‌های مرجانی که از جنوب سومالی تا شمال موزامبیک امتداد داشت.

ژنوم‌های باستانی به دست آمده از چندین فرد مدفون در این شهر‌های قرون وسطایی حالا نشان دهنده ریشه‌های متنوع فرهنگ سواحیلی هستند، به طوری که مردمی با ریشه‌های آفریقایی، خاورمیانه‌ای و جنوب آسیا در این منطقه زندگی می‌کردند. مردمی از آسیا و آفریقا دورهم جمع شده بودند و با هم یک فرهنگ جدید، یک جامعه جدید به وجود آورده بودند.

امروز، میلیون‌ها نفر با نژاد سواحیلی شناخته می‌شوند؛ بسیاری از آن‌ها در سواحل آفریقای شرقی زندگی می‌کنند. رابطه این افراد با ساکنان قرون وسطایی ساحل سواحیلی مشخص نبود.

باستان شناس‌های دوران استعمار که در شهر‌هایی مانند کیلوا، یک شهر جزیره‌ای در ساحل تانزانیا، حفاری کرده بودند مساجد و خانه‌های سنگی این منطقه را با سازه‌های معاصرتری که دراین جزیره وجود داشت مقایسه می‌کردند و استدلال می‌کردند که این شهر‌های سنگی توسط مردم خاورمیانه ساخته شده اند.

از دهه ۱۹۸۰ دکتر کاسیمبای کنیایی به همراه باستان شناس‌های دیگر مشغول کار کردن روی شهر‌های سواحیلی قرون وسطایی هستند و شواهد زیادی دال بر وجود فرهنگ آفریقایی در این منطقه یافته‌اند از جمله روش‌های مرده شویی و سفالگری. برای پی بردن به ریشه‌های ساکنان این شهرها، کاسیمبا و همکارانش از آزمایش دی ان‌ای استفاده کردند.

آن‌ها از بقایای انسان‌ها در چندینقبرستان در مناطقه مختلف سواحیلی قرون وسطی نمونه برداری کردند. آن‌ها از ۵۴ فردی که در شهر‌های ساحلی سواحیلی در کنیا و تانزانیا بین سال‌های ۱۲۵۰ تا ۱۸۰۰ دفن شده بودند نمونه برداری کردند. آنالیز دی انی‌ای این افراد نشان داد که اکثر ساکنان سواحیلی ریشه‌های آفریقایی، ایرانی و جنوبی آسیایی داشتند که در ۱۰۰۰ بعد از میلاد مسیح با هم ترکیب شده بودند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا