مجله هنر و فرهنگ

تجربه‌نگاری در عرصه فرهنگ امیدآفرین است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، اولین نشست از سلسله نشست های برآیند با موضوع ضرورت تجربه نگاری در حوزه تعلیم و تربیت با حضور سید حسین حسینی مدیر مجموعه تجربه امتداد و جمعی از فعالان تعلیم و تربیت به میزبانی اندیشکده مرآت در خانه خلاق و نوآوری ستاپ برگزار شد.

حسینی با اشاره به چیستی تجربه نگاری گفت: تجربه نگاری فعالیتی است که عملی را که در میدانی موفق بوده به جایی که وجود نداشته یا موفق نبوده است، ببرد . وی در ادامه گفت که تجربه نگاری به عبارتی نقش کاتالیزور و دلال را بازی می‌کند و حلقه وصل بین دانش ضمنی و دانش مصرح است.

وی ادامه داد: در کشور ما مجموعه‌های موفقی در حال فعالیتند که تجربه های موفقی را رقم زدند اما به دلیل فعالیت‌های جزیره‌ای این مجموعه‌ها اطلاعی از یکدیگر ندارند؛ تجربه نگاری دقیقاً در همین جا نقش ایفا می‌کند.

حسینی افزود: متاسفانه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما عمدتاً نظریه‌های غربی در علوم مختلف تدریس می‌شود اما ما برای نیل به تمدن نوین اسلامی نیازمند تولید علم در تراز انقلاب اسلامی هستیم که تجربه نگاری می‌تواند ما را برای وصول به این هدف یاری کند. وی افزود: تجربه نگاری حلقه مفقوده برای رسیدن به دانش تعلیم و تربیت در تراز تمدن نوین اسلامی است.

مدیر مرکز تجربه نگاری امتداد در پاسخ به این پرسش که عمر تجربه نگاری در ایران چقدر است گفت: عمر تجربه نگاری در ایران کمتر از ۱۰ سال است و شروع آن را می‌توان به کتاب «در مکتب مصطفی» نوشته دکتر یزدانی منتسب کرد. تجربه نگاری به ویژه در عرصه فرهنگ می‌تواند به شدت امید آفرین باشد.

حسینی در تبیین نسبت تاریخ شفایی و تجربه نگاری گفت: تجربه نگاری فرزند مادری به نام تاریخ شفاهی است اما تجربه نگاری برخلاف تاریخ شفاهی مسئله محور است.

مدیر مرکز تجربه نگاری امتداد گفت: متد و روش مجموعه‌های مختلف در تجربه نگاری یکسان است اما خروجی‌های آنها تفاوت محدودی با یکدیگر دارند.

وی با اشاره به تدریس تاریخ نگاری در دانشگاه‌ها گفت: متاسفانه تجربه نگاری به صورت یک رشته آکادمیک در دانشگاه تدریس نمی‌شود در صورتی که تدریس تاریخ نگاری در دانشگاه می‌تواند در حوزه های مختلف به ویژه در مسئله حکمرانی بسیار کارآمد و مفید باشد.

وی در ادامه به چالش‌های تاریخ نگاری و سه چالش سوژه‌یابی، اعتمادسازی و نشر محدود تجربه نگاری اشاره کرد.

نمایش بیشتر

تیم خبری علوم هنری

هر کلمه را با قدرت خلاقیتم تنظیم کرده و به شما دنیایی جدید می‌آورم.
دکمه بازگشت به بالا