اقتصادیکسب و کار محلی

راهنمای خرید موتور برق | موتور برق چی بخرم؟

راهنمای خرید موتور برق خانگی و صنعتی

امروزه با پیشرفت روزافزون دستگاه ها و تجهیزات مختلف، نیاز به برق بیش از پیش احساس می شود. در همین راستا موتور برق، یکی از پرکاربردترین وسایل و تجهیزات الکترونیک به شمار می رود. اما موتور برق چیست و نکات مهمی که در راهنمای خرید موتور برق باید به آن دقت کرد، کدامند؟ اگر شما هم علاقه مند به شنیدن پاسخ این سؤالات هستید، در واقع اگر به دنبال صفر تا صد خرید قیمت موتور برق 1000 وات هستید، این مطلب را از دست ندهید.

موتور برق چیست؟

به زبان ساده موتور برق دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. در واقع انرژی مکانیکی که از منابع سوخت های فسیلی مختلف مثل بنزین، گازوئیل یا گاز گرفته می شود، توسط عملکرد موتور برق به تولید برق می انجامد.

موتوربرق برای مصارف کوچک و خانگی تا مصارف بزرگ و صنعتی

همان گونه که اشاره شد، با توسعه نیازهای بشر، استفاده از نیروی برق دوچندان شده است. امروزه موتور برق مصارف فراوانی در بخش های مختلف خانگی و صنعتی دارد. ژنراتورها را می توان بر حسب نوع کاربرد و عملکردی که دارند، دسته بندی کرد. در ادامه مقاله راهنمای خرید موتور برق به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.

انواع موتور برق از لحاظ کاربرد

موتور برق خانگی

تأمین نیاز الکتریکی منازل همچون هنگام قطعی برق و یا برق اضطراری یکی از مصارف موتور برق خانگی در مقیاس کوچک است. برق رسانی به پمپ آب، کفکش و پمپ شناور های آبیاری کشاورزی و سیستم روشنایی از دیگر مصارف خانگی محسوب می شود. این دستگاه‌ها می توانند در روز ۵ تا ۸ ساعت به صورت مداوم کار کنند.

موتور برق صنعتی

در حوزه صنعت نیز تأمین برق اهمیت ویژه ای دارد. کارخانه ها، بیمارستان ها، بانک ها، مراکز مهم امنیتی و سرورهای رایانه ای از این جمله اند. این امر با انواع موتور برق با توان های بالاتر صورت می گیرد. این دستگاه ها به دو دسته دائم کار یعنی ۲۴ ساعت کار یا اضطراری کار یعنی ۸ تا ۱۶ ساعت کار تقسیم می شوند.

موتور برق کمپین

این دستگاه ها برای تأمین برق در مسافرت ها، مکان های کوچک و قابل حمل مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع دستگاه ها اغلب میزان آلایندگی کمتری دارند، مصرف سوخت کمتری دارند و صدای کمتری نیز تولید می‌کنند.

موتور برق ثابت

این نوع دستگاه‌ها به منظور تأمین انرژی الکتریکی یک مجموعه یا سازمان استفاده می شوند. توان و قیمت بالا از ویژگی های این نوع ژنراتورهاست.

تفاوت موتور برق بنزینی و دیزلی

از تفاوت های موتور برق بنزینی و دیزلی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

    از نظر مصرف سوخت،موتور برق دیزلی میزان سوخت کمتری از موتور برق بنزینی دارد

    موتور برق دیزلی دارای عمر بیشتری نسبت به موتور برق بنزینی است

    وزن موتور برق بنزینی از موتور برق دیزلی کمتر و سبک تر می باشد.

    یکی از تفاوت های این دو موتور برق سوخت مصرفی آنها هستند، موتور برق بنزینی از سوخت بنزین و موتور برق دیزلی از سوخت گازوئیل استفاده می شود.

تفاوت موتور ژنراتور بنزینی و گازسوز

هر دو دستگاه موتور برق بنزینی گازسوز از ساختار مشابهی برخوردار است و تفاوت آنها در ساختارشان فقط در قطعه ژیگور گاز در موتور برق گازسوز و قطعه کاربراتور بنزین در موتور برق بنزینی می باشد.

تفاوت دیگر که بسیار واضح است سوخت آنها است، سوخت موتور برق گازسوز از گاز و موتور برق بنزینی از سوخت بنزینی استفاده می شود. در موتور برق گازی خرابی و و ایمن بودن دستگاه بیشتر از موتور برق بنزینی می باشد.

راهنمای خرید موتور برق خانگی

در هنگام خرید موتور برق خانگی و موتور برق ماینر به ابعاد و صدای موتور برق دقت نمایید. اگر محدودیت فضا دارید یا صدای بلند دستگاه ممکن است مزاحم کار یا استراحت شما گردد بهتر است از بین موتور برق اینورتری یا همان موتور برق کیفی که به موتور برق های بی صدا یا سایلنت معروف هستند انتخاب نمایید. اگر برای تامین برق آسانسور یا پمپ آب خانگی سه فاز در نظر دارید موتور برق تهیه کنید حتما از بین موتور برق های سه فاز و یا در نظر گرفتن مجموع توان مصرفی سه فاز و یک سوم توان مصرفی تک فاز انتخاب نمایید. به شرطی که بتوانید مصرف کننده های تک فاز خود را بین سه فاز مختلف تقسیم نمایید.

برخی از اجزا و امکانات موتور برق

خروجی برق dc: یک پریز برای خروجی برق 12 ولت dc که مناسب برای تغذیه دستگاه های 12 ولت و شارژ کردن انواع باتری ها می‌باشد

سیستم شروع از راه دور: این سیستم شامل همه دستگاه ها نمی‌شود اما اگر شما  در برخی از اماکن نیاز به راه اندازی از راه دورز موتور ب ق خود دارید حتما این ویژگی مطیتواند برای شما بسیار کاربردی و لذت بخش باشد

ظرفیت مخزن سوخت موتور برق: خب با توجه به نیازتان باید به مخزن و زمانی که موتور برق میتواند به صورت مدام کار کند توجه داشته باشید اصولا برای عمر بیشتر موتور برق شما باید دستگاهی را انتخاب کنید که حداقل به صورت مدام 4 ساعت کار کند اما اگر نیاز دارید که موتور برق شما 8 ساعت کار کند حتما به ژنراتوری با مخزن دور برد نیاز پیدا خواهید کرد.

راهنمای خرید موتور برق؛ انواع آن از نظر سیستم روشن شدن

در مقاله راهنمای خرید ژنراتور برق باید در رابطه با انواع سیستم روشن شدن آن‌ها نیز نکاتی را توضیح دهیم. این دستگاه‌ها بسته به نوع شروع به کار به سه دسته هندلی، استارتی و اتومات تقسیم بندی می شوند.

·         هندلی یا دستی

در این نوع دستگاه‌ها، در زمان قطعی برق، یک اپراتور به صورت دستی دستگاه را روشن می نماید. نیاز به نیروی انسانی، هندل زدن و دورگیری موتور برای شروع کار دارند.

·         استارتی

این نوع، با یک دکمه استارت یا سوئیچ طراحی شده بر روی دستگاه، روشن می شوند. برخلاف نوع دستی، نیاز به هندل زدن نبوده و با استارت الکتریکی و باتری فعالیت خود را آغاز می کنند.

·         اتومات خودکار

سیستم جابجایی و سوئیچ خودکار توسط دستگاه و بدون نیاز به اپراتور مهم ترین مشخصه این نوع موتور برق است. در واقع با قطع شدن برق، ژنراتور به صورت خودکار روشن شده و با برگشت برق نیز خاموش خواهد شد.

جمع بندی

با توجه به تمام موضوعاتی که دراین مقاله ذکر شد امیدوراریم اطلاعات مناسبی را برای انتخاب بهتر به شما ارائه داده باشیم تا بتوانید با دید گسترده تری موتور برق مد نظرتان را با توجه به سبک کار محل استفاده و سایر مواردی که برای شما حائز اهمیت است ارائه داده باشیم.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا