کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

درمان ریزش مژه

مژه‌ های پرپشت و زیبا یکی ازعوامل زیبایی چهره است و باعث جلوه بیشتر چشمانتان می‌شود. هرقدر های تان بلندتر و پرپشت‌تر باشد، چشمانتان زیباتر به نظر می‌رسد، داشتن چنین مژه‌های بلند و زیبایی کار بسیار دشواری است. اکثر افراد درباره‌ی ریزش موهایشان صحبت می‌کنند اما به نظرمی‌رسد درباره ریزش مژه‌هایشان چندان نگران نمی‌شوند. متاسفانه این باورغلط جا افتاده که ریختن مژه‌ها یک اتفاق خوش یمن است و خیلی از ما حداقل در کودکی وقتی یکی از مژه هایمان می‌ریخت شروع می‌کردیم به آرزو کردن، اما باید به خاطر داشته باشید که ریزش مژه‌ها می‌تواند نوعی هشدار باشد. دلیل ریزش و شکنندگی مژه‌‌ها در افراد مختلف، متفاوت است که به برخی علل شایع این مسئله اشاره می‌کنیم. اگر مژه‌هایتان می‌ریزد به جای آرزو کردن به دنبال علت آن باشید.

عفونت در چشم‌ها خصوصا پلک می‌تواند باعث ریختن مژه‌ ها شود. این مسئله برای سلامت چشم هم مضر است چرا که مژه‌ ها مانع از ورود گرد و خاک و مواد آلاینده به درون چشم می‌شوند. با این همه اگر به خاطر نوعی عفونت باکتریایی شدید دچار آماس پلک چشم شده‌اید، ممکن است با ریختن مژه‌ها و تورم و خارش هم مواجه شوید. به علاوه ممکن است ویروسی به چشم شما حمله کرده و منجر به تورم یا عفونت شود. در برخی مواقع ضعیف شدن سیستم ایمنی شما می‌تواند دلیل ریزش مو در بخش‌های مختلف بدن از جمله چشم‌تان باشد. این بیماری را می‌ نامند که طی آن سیستم ایمنی بدن به پیاز مو حمله کرده و منجر به ریزش آن می‌شود. مصرف آنتی بیوتیک‌های تجویزی می‌تواند از این نوع ریزش مو از جمله مژه پیشگیری کند.

استفاده از لوازم آرایشی زمخت و زبر مانند ریمل تقویت مژه می‌تواند مژه‌ها را کش داده و آنها را ضعیف کند. علاوه بر این اگر هنگام پاک کردن آرایش، چشم‌هایتان را بمالید یا آنها را خیلی سخت فشار دهید این کار شما منجر به شکسته شدن و ریختن مژه‌ها می‌شود. استرس می‌تواند بر سلامت عمومی شما و چشم‌ هایتان تاثیر بگذارد. کمبود خواب، رژیم غذایی نامناسب و خستگی عمومی همه و همه به شکسته شدن مژه‌ها و بروز خطراتی برای چشم‌ها منتهی شود.

معمولا عدم کارکرد درست غده تیروئید از جمله کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند در تعادل هورمونی بدن اختلال ایجاد کند و به ریزش مژه ها بینجامد. البته نگران نباشید پس از درمان این اختلال، مراقبت درست و رعایت اصول لازم و استفاده از  محلول ژل تقویت ابرو لاکچری کوین ممکن است باعث رشد دوباره مژه‌ ها شود. هیچ راه گریزی از این حقیقت نیست. با بالا رفتن سن هر بخش از بدن شما در معرض فرسایش آهسته و ثابتی قرار می‌گیرد و این مسئله غیر قابل تغییر است. با این حال اگر به شکل خطرناک و هشداردهنده‌ای دچار ریزش مژه شده‌اید، بهتر است به پزشکان کلینیک صدف مراجعه کنید.

مژه در کنار زیبایی وظیفه محافظت از چشم و جلوگیری از ورود آلودگی را به درون این ارگان حیاتی در بدن بر عهده دارد. بسیاری از افراد، به ویژه بانوان، خواهان مژه هایی بلند و زیبا هستند؛ اما گاهی مژه ها شروع به ریزش می کنند و همین امر نگرانی های زیادی را برای افراد به وجود می آورد. مژه ها هم مانند موهای سر ، چرخه ی طبیعی رشد دارند. در این چرخه مژه ها می ریزند و دوباره رشد می کنند. اگر سرعت ریزش مژه های شما بیشتر از سرعت رشد آنها باشد، احتمالاً دچار ریزش مژه هستید. دلایل متعددی می توانند عامل ریزش مژه های شما باشند. تشخیص علت اصلی ریزش مژه بسیار اهمیت دارد؛ زیرا تشخیص درست، موفقیت درمان را تضمین می کند. تقویت موها و با روشهای مختلف و تجویز داروهای موثر، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن تماس حاصل فرمایید.

چرخه طبیعی رشد مژه

به طور متوسط بزرگسالان دارای 100 تا 150 مژه در پلک بالایی و 50 تا 75 مژه در پلک پایینی هستند. هر مژه دارای یک چرخه رشد است که شامل دو مرحله زیر است:

  • فاز آناژن (این فاز دوره رشد برای هر مژه است. این مرحله به طور معمول دو هفته طول می کشد. اگر در این مدت مژه بریزد، رشد آن اندکی زمان بر است).
  • فاز تلوژن (این فاز طولانی ترین مرحله است که چهار تا نه ماه طول می کشد. این دوره، دوره استراحت قبل از ریزش مژه است و پس از آن مژه رشد می کند).

علل اصلی ریزش مژه ها

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است سبب ریزش مژه شود. اگر موهای سر، ابرو و بدنتان نمی‌ریزد، علل ریزش مژه نشانه این موارد باشد:

  1. حساسیت به مواد آرایشی
  2. طولانی نگه داشتن آرایش چشم
  3. استفاده از فر کننده های مژه
  4. آلرژی به ریمل مژه و ابرو
  5. حساسیت به چسب استفاده شده برای اکستنشن مژه

ریزش مژه نشانه چیست؟

ریزش مو می تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد و تشخیص قطعی آن بر عهده ی پزشک است. اختلالات هورمونی اختلالات هورمونی مانند پرکاری یا کم کاری غده ی تیروئید، می تواند یکی از عوامل ریزش مژه ها باشد. از نشانه های غده ی تیروئید پرکار کاهش وزن، سردرد و اختلالات خواب و عدم تحمل گرما است. غده ی تیروئید کم کار نیز خود را با علائمی مثل افزایش وزن، خشکی پوست، مشکلات گوارشی مانند یبوست، تهوع، استفراغ نشان می دهد. هر دو نوع اختلال ممکن است باعث ریزش مو شوند. تشخیص اختلال عملکرد غده ی تیروئید شما، بر عهده ی پزشک است و معمولاً با آزمایش خون مشخص می شود. رژیم غذایی نامناسب کیفیت رژیم غذایی شما، مستقیماً بر سلامت پوست و مو و مژه شما اثر می گذارد. کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند اسیدهای آمینه و پروتئین ها، ویتامین هایی مثل بیوتین و مواد معدنی از جمله آهن و روی، باعث ریزش موها، ابرو و مژه می شوند.

استرس و فشار عصبی اضطراب یکی از دلایل رایج و مهم ریزش موها، مژه ها و ابرو است. وقتی بدن شما تحت فشار عصبی و استرس قرار می گیرد، میزان ترشح هورمون کورتیزول افزایش می یابد. افزایش ترشح این هورمون در بدن، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و می تواند موجب ریزش مژه هایتان شود. استفاده ی بیش از حد از ریمل مژه مطالعات نشان می دهد که استفاده ی بیش از حد از ریمل تقویت ابرو لاکچری کوین ، مداد و خط چشم یا لوازم آرایشی تاریخ گذشته و بی کیفیت، یکی از دلایل ریزش مژه ها در خانم ها است. به خصوص ریمل ها و مداد و خط چشم های ضد آب که به سختی از روی مژه ها پاک می شوند.

حساسیت به لوازم آرایشی گاهی بعضی از افراد به مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی واکنش های آلرژیک و حساسیتی نشان می دهند که باعث ریزش مژه ها می شود. واکنش آلرژیک به آلرژن های محیطی گاهی هم برخی افراد نسبت به آلرژن های محیطی، مثل گرد و خاک، موی حیوانات خانگی، حشرات و حتی خوراکی ها واکنش آلرژیک نشان می دهند. استفاده از لوازم آرایشی حساسیت زا در این افراد، پوست پلک را ملتهب کرده و باعث ریزش مژه ها می شود.

مصرف برخی داروها برخی داروهای خاص که برای درمان بیماری های دیگر مصرف می شوند، می توانند عامل ریزش مژه ها باشند. داروهایی مثل داروهای ضد کلسترول، هپارین و داروهای ضد انعقاد خون، پروسپرانول، رتینوئیدها، آندروژن ها، داروهای درمان کننده ی اختلالات غده ی تیروئید و اسید والپروئیک از جمله داروهایی هستند که ممکن است عارضه ی ریزش مژه را به همراه داشته باشند. داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی و رادیوتراپی باعث التهاب چشم و ریزش مژه ها و ابرو می شوند.

التهاب پلک ها یا بلفاریت التهاب لبه ی پلک ها یا همان بلفاریت یکی از علت های محرک ریزش مژه است. هنگامی که پلک ملتهب و متورم می شود، ریشه ی مژه ها ضعیف شده و به آسانی می ریزند. به همین دلیل وقتی پلک هایتان متورم است، هنگام شست و شوی چشم ها تعدادی از مژه ها کنده می شوند. التهاب ممکن است به علت آلرژی و حساسیت به محصولات آرایشی مثل مداد، سایه و خط چشم، ریمل به خصوص ریمل ضد آب، ضربه به چشم و مالیدن شدید پلک ها ایجاد شود. این التهابات در نهایت می تواند به ریزش مژه ها منجر شود.

اگزما یک است که باعث ، شدید، قرمزی و التهاب پوست می شود. این بیماری روی پوست پلک ها و مژه ها نیز تأثیر می گذارد و موجب ریزش مژه ها و حتی ابرو می شود. فرد مبتلا به اگزما، ممکن است پوست پلک خود را بخاراند که باعث کنده شدن مژه ها می شود. خوابیدن با آرایش چشم باقی ماندن مواد آرایشی روی چشم هایتان هنگام خواب، منافذ روی پوست پلک ها را می بندد و زمینه را برای رشد میکروب ها و ایجاد التهاب فراهم می کند.

نمایش بیشتر

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا