کسب و کار محلیمجله علمی و پزشکی

5 راهکار برای درمان ریزش مو

نشانه‌هایی که عارضه ریزش مو را در شما تأیید می‌کند، کدام است؟

5 ways to treat hair loss

اگر یکی از نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، به احتمال زیاد به ریزش غیرطبیعی مو دچار شده‌اید:

کم پشت شدن موها

برای اینکه بدانید موهایتان کم پشت شده است یا نه؛ می‌توانید هنگامیکه موهای خود را دم اسبی مدل داده‌اید و یا بافته‌اید، حجم آن را بررسی کنید.

عریض شدن خطوط روی سر

توجه کنید که خطوط روی سرتان از هم فاصله بیشتری گرفته‌اند یا نه؟ اگر این خطوط بیش از اندازه پهن و فاصله‌دار شده باشند، مطمئناً باید به دنبال درمان باشید.

وجود لکه های کچلی

اگر بخش‌هایی را به شکل دایره یا بیضی بر روی پوست سر خود مشاهده کنید که مو ندارد، دچار اختلال ریزش غیرطبیعی موها شده‌اید که به احتمال زیاد مزمن است و باید فوراً درمان شود.

همانقدر که ریزش مو یک عارضه ناخوشایند و البته ناامید کننده محسوب می‌شود، برطرف کردن آن نیاز به اطلاعات و البته پیگیری روش‌های درمانی دارد. راه‌های مختلفی برای برطرف کردن ریزش مو وجود دارد. اما برای آنکه بهترین روش درمان این عارضه را پیدا کنید، اول باید بفهمید که چرا به آن مبتلا شده‌اید. این کار به شما کمک می‌کند که ریزش موهایتان را ریشه یابی کنید و مناسب‌ترین درمان را برای آن به کار ببرید.

آیا جلوگیری از ریزش مو امکان‌پذیر است؟

پاسخ به این سؤال به این بستگی دارد که منشأ ریزش مو چه عاملی است. بنابراین توصیه ما این است که در صورت مشاهده علائم ریزش مو به پزشک متخصص مراجعه کرده و از علت آن سردربیاورید. در این نوشته انواع ریزش مو که هر کدام علت، علائم و درمان خاص خود را دارند، شرح داده می‌شود.

DHT چیست و چه تاثیری در ریزش مو دارد؟

DHT یا همان دی هیدروتستوسترون یک آندروژن است. آندروژن در واقع یک هورمون جنسی است که به ایجاد ویژگی‌های جنسی مردانه مانند کیفیت موهای بدن کمک می‌کند. این هورمون همچنین می‌تواند باعث شود موها زودتر و با سرعت بیشتری بریزد. در واقع هنگامی که DHT آزادانه در جریان خون حرکت می‌کند، به گیرنده‌های روی فولیکول‌های مو در پوست سر متصل شده و باعث کوچک شدن آن‌ها و کاهش توانایی آن‌ها برای کمک به رشد موهای سالم می‌شود.

موها در همه جای بدن از ساختارهای زیر پوست یعنی فولیکول‌ها که کپسول‌های کوچک حاوی رشته مو هستند، رشد می‌کنند. موهای درون یک فولیکول معمولاً یک چرخه رشد را طی می‌کنند که حدود دو تا شش سال طول می‌کشد. حتی اگر موهای خود را از ته بتراشید یا کوتاه کنید، همان موها از ریشه موهای موجود در فولیکول دوباره رشد کرده و از فولیکول خارج می‌شوند.

در پایان این چرخه، مو وارد مرحله‌ای می‌شود که به عنوان یک مرحله استراحت شناخته می‌شود و سرانجام چند ماه بعد می‌ریزد. سپس فولیکول یک موی جدید تولید می‌کند و چرخه دوباره شروع می‌شود. سطوح بالای آندروژن‌ها، از جمله DHT، می‌تواند فولیکول‌های موی شما را کوچک کند، این چرخه را کوتاه کند و باعث شود موها نازک‌تر و شکننده‌تر شده و سریع‌تر بریزند.DHT  همچنین می‌تواند باعث شود که پس از ریزش موهای قدیمی، فولیکول‌های شما رشد موهای جدید را بیشتر طول بدهند.

طاسی با الگوی مردانه که به آن آلوپسی آندروژنیک هم گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود مردان با افزایش سن، موهای خود را از دست ‌بدهند. زنان هم گاهی این نوع ریزش مو را تجربه می‌کنند، اما این بیماری در زنان کمتر رایج است. برای مثال در ایالت متحده آمریکا حدود 30 میلیون زن و 50 میلیون مرد به این نوع ریزش مو دچار هستند. هورمون‌های جنسی در بدن مهم‌ترین عامل زمینه‌ای برای ریزش مو با الگوی مردانه محسوب می‌شوند. به همین دلیل درمان‌هایی وجود دارد که با هدف قرار دادن DHT، به طور خاص، شروع طاسی با الگوی مردانه را کاهش می‌دهد.

فوت کوزه‌گری درمان ریزش مو با روغن‌های طبیعی

این فوت کوزه‌گری چیزی نیست جز مداومت در روغن تراپی با روغن‌های طبیعی. در واقع بدن‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی به استفاده از روغن‌ها نشان می‌دهند. ممکن است بدن شما مدت طولانی‌تری برای بازسازی و حیات بخشیدن به موها با استفاده از روغن نیاز داشته باشد. بنابراین بهتر است با نظم و مداومت، استفاده از روغن‌های طبیعی را در جهت درمان ریزش غیرطبیعی و رشد مجدد موها پیش بگیرید.

رفتارهای نادرستی که ریزش مو را شدیدتر می‌کند

شما با پرهیز از انجام رفتارهای زیر، می‌توانید ریزش موی خود را تا حدود زیادی کنترل کنید:

  • استفاده بیش ازحد از سشوار، اتوی مو و دیگر ابزارهای حرارتی
  • استفاده مداوم از شامپوهای نامناسب و شستشوی مو با آب خیلی داغ
  • رنگ کردن و به خصوص استفاده از مواد دکلره برای مو
  • سبک تغذیه ناسالم
  • محکم بستن موها
  • عدم آبرسانی مو بعد از حمام با استفاده از محصولات طبیعی

چه دارویی بیشترین تأثیر را در درمان ریزش مو دارد؟

زیما هیچ نوع فعالیتی در تولید و عرضه داروهای شیمیایی نداشته و تنها بر روی محصولات گیاهی و طبیعی تمرکز دارد. توصیه مجموعه زیما نیز به شما استفاده از روغن‌های طبیعی و داروهای گیاهی برای کنترل و درمان ریزش مو است.

عمده ترین دلایل ریزش مو چیست؟

ریزش مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی از دلایلی که باعث ریزش مو می‌شوند به راحتی قابل درمان است اما برخی مواقع برای درمان ریزش مو باید به پزشک مراجعه کنید. عمده‌ترین را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • تغذیه نامناسب
  • سبک زندگی نادرست
  • استرس شدید یا مشکلات عصبی
  • تغییرات هورمونی
  • مشکلات پوستی مثل ابتلا به قارچ و …
  • ریزش مو به صورت ژنتیکی
  • ریزش مو بر اثر بیماری‌های مختلف

بهترین درمان خانگی ریزش مو سکه ای چیست؟

ریزش موی سکه‌ای نوعی از ریزش مو است که یک ناحیه از موهای سر یا ریس دچار ریزش شدید در حد طاسی می‌شود. این نوع ریزش دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. اگر دچار ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره آتا شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

البته برخی درمان‌های طبیعی و خانگی روی این نوع ریزش موثر هستند. برای مثال استفاده از نوشیدنی آلوئه‌ورا و مصرف عصاره آلوئه‌ورا به صورت موضعی، استفاده از آب پیاز در ناحیه ریزش، استفاده از روغن‌های مختلف، مصرف مکمل‌های پوست و مو مثل زینک و … در درمان و بهبود این نوع ریزش بسیار موثر هستند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا