اقتصادی

حوزه های علمیه خواهران در سه مقطع تحصیلی دانشجو می پذیرد

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور ، در سه مقطع تحصیلی عمومی ، عالی و تخصصی به اموزش طلاب می پردازد گفت : علاقه مندان می توانند برای آشنایی با شرایط ثبت نام به سایت حوزه های علمیه خواهران مراجعه کنند .

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  گفتگوی ویژه قرانی امروز که با حضور مهمانان خانم صدیقه افشار، معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران و حجت الاسلام رجبی معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور برگزار شد، به بررسی عملکرد حوزه های علمیه خواهران و نیز نحوه ثبت و ورود علاقه مندان به این حوزه پرداخته شد.

 صدیقه افشار معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران گفت : در ۱۰ سال گذشته، تعداد حوزه‌های علمیه خواهران از ۲۵۰ مدرسه علمیه مقطع عمومی، به حدود ۴۲۰ مدرسه علمیه در سراسر کشور به جز استان‌های خراسان که مستقل هستند، گسترش یافته و این توسعه با رویکرد تسهیل در تحصیل بانوان صورت گرفته است.

وی از هدف از تاسیس حوزه‌های علمیه خواهران را تربیت خواهران دین شناس که ضمن تخلق به اخلاق اسلامی، مروّج دین اسلام و مدافع ارزش‌های مکتب قرآن و اهل بیت باشند عنوان کرد . 

حوزه های علمیه خواهران در سه مقطع تحصیلی دانشجو می پذیرد

سوال: بفرمایید حوزه های علمیه بانوان در چه مقاطعی دارد طلبه می پذیرد و شرایط پذیرش چه هست؟

خانم افشار: حوزه های علمیه خواهران تقریبا در همه استان های کشور به جز خراسان پراکنده هست و بیش از ۴۰۰ واحد حوزی فعال داریم ما در سه مقطع طلبه ها را پذیرش می کنیم مقطع نخست ما سطح دو هست که به صورت پیوسته با سطح یک ارائه می شود و سطح سه و چهار به عنوان سطوح تکمیلی هست که طلبه ها می توانند در رشته ها و گرایش های متفاوتی که وجود دارد تحصیل بکنند معمولا برای ورود به حوزه های علمیه خواهران در مقطع نخست که سطح دو هست ما شرایط سنی داریم و بانوانی که کمتر از ۴۰ سال سن داشته باشند می توانند ورود کنند ، پذیرش به دو شکل هست برای طلابی که پایه نهم دبیرستان را در مقطع نخست،به پایان رسانده باشند، شرط ورود ما برای حوزه های علمیه خواهران در مقطع نخست معدل ۱۴ هست و در سایر مقاطع اتمام مقطع قبل می تواند ملاک باشد برای ورود به سطوح سه و چهار.

سوال: من در حقیقت یک چشم اندازی را می خواستم بپرسم که شما اشاره کردید اگر که تفاوتی بین ارائه دروس خواهران و برادران وجود دارد می توانید بفرمایید که تفاوت دروس با توجه به کارکرد و اهداف سند چشم انداز چه هست ، با توجه به نگاه زن بودن و مبنای زن به عنوان پایه و ستون خانواده؟

افشار: مطالبه ای که رهبر معظم انقلاب داشتند که به هر حال رسالت بانوان با آقایان در جامعه متفاوت هست برنامه هایی درسی متفاوتی در حوزه خواهران بعد از تاسیس مرکز طراحی شد و از لحاظ مسائل جنسیتی در آن برنامه ها تقریبا می شود گفت پررنگ است.

سوال: در مورد بانوان می شود اشاره بفرمایید چه برنامه های درسی تدارک دیده شده است ؟

 افشار: طبیعتا با توجه به آن رسالت و ماموریتی که بر عهده بانوان طلبه است ، در جامعه و متفاوت با برادران روحانی هست این برنامه های درسی سعی می کند آن سطح دانش و رویکردهای مهارتی را در برنامه داشته باشد، در واقع آن ها را متناسب با این کارکردها تربیت بکند البته دو هدف عمده دنبال می شود سطحی از بانوان هستند که تمایل دارند صرفا علوم دینی را فرا بگیرند، ولی کارکرد اجتماعی ممکن است مدنظرشان نباشد و عنوانی که می خواهند به عنوان فعال اجتماعی اثرگذار در عرصه جامعه باشد ، که برای آنها باز برنامه ها سطحی متفاوت تر در نظر گرفته می شود و کاملا برنامه درسی ما می شود ، تفاوت های اساسی با حوزه های برادران دارد هم در تعداد واحد، هم سنوات تحصیل و هم بعضا مواد درسی.

سوال: در گفتگوی ویژه قرانی مهمان دیگری هم حضور دارند ،محضر حجت الاسلام رجبی معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران کشور هستیم ، آقای رجبی بفرمایید که در سند چشم انداز توانمندی در تولید و توسعه دانش، و نیز بینش و گرایش دینی فرد، خانواده و اجتماع همگام با نهضت علمی وجنبش نرم افزاری عنوان شده ، ما در این حوزه به کجا رسیدیم و چقدر پیشرفت داشتیم؟

حجت الاسلام رجبی: حوزه های علمیه خواهران با حدود ۲۷ سال سابقه در یک دوران بالندگی و شکوفایی خودش قرار گرفته و به حمدالله در این عرصه هایی که فرمودید یعنی در تولید و توسعه دانش، بینش و گرایش دینی در وضعیت مناسبی قرار دارد هرچند این وضعیت، وضعیت مطلوبی نیست و در قالب برنامه های توسعه ای و تحولی در سه برنامه پنج ساله با هدف توسعه و ارتقاء زیرساخت ها و رسیدن به هدف نهایی ، یعنی تحقق اهداف سند چشم انداز در مرجعیت بانوان و خانواده ، زن و خانواده در حال حرکت هستیم و اما در عین حال در وضعیت کنونی هم با حدود ۵۰ هزار فعال فرهنگی در عرصه های مختلف در حل مسائل اجتماعی، حاکمیتی و غیرحاکمیتی حوزه های علمیه خواهران منشاء آثار و برکات فراوانی هست.

سوال: آقای رجبی می شود لطفا مصداقی بفرمایید و دقیقا به این منشاء اثرگذار بودن بانوان؟

حجت الاسلام رجبی: بله با تنوع و تکثر حیطه ها و عرصه های فرهنگی و تبلیغی در این عرصه مواجه ایم آنچه که تاکنون محقق شده و در حال حاضر فعال هست فعالیت های تبلیغی در عرصه های مختلف عمومی و تخصصی از جمله در فضای آموزش و پرورش با حضور بیش از 17 هزار مبلغ فعال در مدارس آموزش و پرورش ،که فعالیت های تبلیغی دارند، فعالیت های تربیتی دارند همچنین ایفای نقش طلاب و مبلغان ما و اساتید ما در عرصه های پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی یا در حقیقت بهتر است از این عبارت استفاده بکنیم تعالی سلامت اجتماعی که حوزه های خواهران و مبلغان ما در این زمینه ها ایفای نقش می کنند ، مشارکت در محرومیت زدایی با نهادها وسازمان هایی که در حاکمیت عهده دار این نقش ها هستند و گسترش فرهنگ نیکوکاری و احسان و ایفای نقش در عرصه امداد فرهنگی در ساحت های قانون حمایت از خانواده، جوانی جمعیت، مساله عفاف و حجاب، جهاد تبیین و ترویج معارف قرآن و اهل بیت (ع) تبیین سبک زندگی اسلامی و قرآنی ، ارائه مشاوره های تخصصی در عرصه های مختلف ازدواج، خانواده، مسائل تربیتی و غیره و سایر موارد از جمله ایفای نقش خدمت رسانی در بحران هایی که در سطح کشور اتفاق می افتد و در گذشته هم اتفاق افتاده، حوزه های علمیه خواهران در این زمینه ها حضور بسیار پررنگ و نقش بسیار فعالی داشتند و حضور جهادگرانه در حقیقت در این عرصه ها داشته اند.

سوال: آیا می شود چشم اندازی تا افق ۱۴۰۴ اشاره بفرمایید؟ 

حجت الاسلام رجبی: سند چشم انداز حوزه های علمیه خواهران تا سال ۱۴۰۴ تدوین شده بود، اما با توجه به رویکردی که شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران داشتند و سه برنامه پنج ساله را تعریف کردند که آغازش از سال ۱۴۰۱ است ، یعنی سه برنامه پنج ساله در پیش روی ما هست که گام اول ما در برنامه پنج ساله اول در عرصه های مختلف از جمله خانواده، ارائه مدل دینی تشکیل، تحکیم ، تداوم و تعالی خانواده است، در سطح جامعه و کنشگری در عرصه عفاف و حجاب آن چیزی که وظیفه حوزه های علمیه است، یک وظیفه تبیین حقایق دینی و معارف اسلامی است، نقش طبیبانه ای است که در این زمینه ها باید ایفا بکند نسبت به توده های مردم و در عرصه های الگوسازی سبک زندگی، در این زمینه ها باید ایفای نقش بکنیم ،یعنی تکالیفی است که بر عهده ما نهاده شده، نقش های مطالعاتی در این زمینه ها داریم، وظایفی داریم که در حال انجام آن ها هستیم تا به این اهداف دست پیدا بکنیم، در عرصه های تربیتی، استاندارد سازی ساحت ها و شاخص های تربیتی برای ارتقاء طلاب ما و اساتید ما که بتوانند این ها در آینده در بهترین جایگاه و بهترین موقعیت بتوانند نقش اجتماعی خودشان را ایفا بکنند.

سوال: سوال بعدی من از شما این هست که یک بانوی فارغ التحصیل از حوزه های علمیه خواهران چه توانایی هایی دارد در رفع نیازهای دینی جامعه و چه لزومی احساس می شود برای وجود این بانوان در جامعه؟

افشار: بخشی از تربیت نیروی انسانی در حوزه علمیه خواهران معطوف به نیاز داخلی خود حوزه هاست در کارکردهای مدیریتی ، آموزشی و پژوهشی و همین طور تبلیغی ،اما آنچه که ناظربه حوزه بیرون از فضای حوزه ها هست سطحی دیگر از همه توانمندی ها برای تامین نیازهای جامعه مدنظراست، ما به ویژه در بخش تبلیغ تقریبا بیشترین اثرگذاری را خواهران دارند ، در بخش های آموزشی ما عزیزانی داریم که در مقاطع تکمیلی و در دوره پایان اینها جذب دانشگاه می شوند و در مقاطع تحصیلی دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، بالاترین مدارج و تامین نیاز علمی دانشگاه ها را ،به عهده دارند ، همین طور جذب هایی که در سایر مراکز داریم مثل آموزش و پرورش و سایر نهادهایی که نیازمند به تامین نیرو از محیط حوزه ها هستند ، همین طور ما در عرصه های مختلف پژوهشی حضور خواهرانمان را به شکل پررنگ و اثرگذار داریم این اثرگذاری، در تعامل با فضاهایی مثل مجامع بین المللی است که مخصوصا در حوزه زن و خانواده فعال هستند عزیزانی که در رشته های مطالعات زن و خانواده تحصیل کردند معمولا این حضور را به شکل اثرگذاری در مجامع بین المللی دارند و تاثیرگذاری خاصی بر لوایحی که حتی تصویب بشود در امثال سازمان کنفرانس اسلامی برای این عزیزان هست، ضمن این که ما در فضاهای، تبلیغی و مجامعی که می توانیم حضور داشته باشیم حالا چه به شکل فضای مجازی و چه به شکل حقیقی همواره کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی ، که علاقه مند هستند دیدگاه دین اسلام را نسبت به موضوع زن و خانواده مطلع باشند از این ظرفیت داریم استفاده می کنیم و این نیاز را پوشش می دهیم که بسیار هم مورد استقبال است و به جهت این که زنان در کشورهای دیگر با توجه به شعارهایی که داده می شود در این حوزه، علاقه مندند که دیدگاه اسلام را، و به خصوص تشیع را که تقریبا نگاه بسیار متعالی است و شاید گزاف نباشد که عرض بکنم از متعالی ترین دیدگاه در جهان مربوط به مکتب تشیع هست ،نسبت به مقوله زن و خانواده این را مطلع بشوند و بسیار هم استقبال می کنند از این مباحث، همچنین در پست های مدیریتی ما تقریبا ظرفیت خوبی را داریم با توجه به مهارت ها و دانشی که در حوزه ها فرا می گیرند و تلفیقی که گاهی از رشته های دانشگاهی مثل جامعه شناسی، روانشناسی، حقوق و دانش های حوزوی این توانمندی را در خواهران دو چندان می کند و به حمدالله اثرگذار هستند در محیط اطراف خودشان.

سوال: خانم افشار از نظریه پردازی در حوزه های علوم اسلامی انسانی به ویژه در عرصه زن و خانواده به هرحال می دانیم که تا الان صورت گرفته با توجه به این که شما معاون آموزش هم هستید ، توضیحاتی دادید در این زمینه ، اما خروجی هایش را مصداقی می شود بفرمایید؟

 افشار:  حضور عزیزان ما را که فاضله هستند در این رابطه، تحصیلات عالی حوزوی دارند ما می توانیم توی مجامعی که در حقیقت در کشور فعالند به خصوص بعد از برنامه چهارم توسعه ، این حضور به گونه ای است که در تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی ، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دولت، مجلس شورای اسلامی و نهادهای از این دست که این ها در تدوین لوایح، تصویب لوایح و تثبیت و اجرایی سازی لوایح موثر هستند این تعامل را آنجا خیلی واضح و روشن می توانیم ببینیم در سال های اخیر ما با توجه به اینکه تحصیلات تکمیلی  پیشینه چندانی ندارد، در حوزه خواهران و به شکل سازمان یافته چندسالی است که ما در مقاطع سطح سه و چهار که شامل سطوح عالی حوزوی هستند در حوزه خواهران فعال شدیم، نمی شود گفت که ما از نظر کمی آن چنان اثرگذاری فراوانی داشتیم اما از لحاظ کیفی به لحاظ اهمیت موثر بودیم . 

سوال: یعنی کاربردی شدند و محقق شدند؟

افشار: حتی در لوایحی که در دولت تهیه می شود یا احیانا قوانینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد، از نظرات کارشناسی حوزه های علمیه خواهران و به ویژه ظرفیت بسیار خوب پژوهشکده زن و خانواده استفاده می شود، در موضوع زن و خانواده تاکید می کنم شاید در سایر زمینه ها هنوز حضورمان به قدر کافی نبوده، اما در این حوزه خاص صاحب نظرانی وجود دارند که تقریبا می شود گفت اینها بی نظیر یا کم نظیرند و از حضورشان استفاده می شوند، نشریات علمی- پژوهشی که داریم نشست های خیلی خوب که در سطح ملی و فراملی دارد اجرا می شود، حضوری که کارشناسان حوزوی ما در مجامع بین المللی مثل سازمان کنفرانس اسلامی  و در واقع همایش های جهانی که مرتبط با موضوع زن و خانواده برگزار می شود این ها مشارکت دارند و نمونه هایی از کارهایی هستند که در حوزه خواهران دارد انجام می شود، در حال حاضر ما حدود هزار نفر طلبه داریم که این ها شاغل به تحصیل در سطح چهار هستند در پنج رشته و امیدواریم که با فارغ التحصیلی این تعداد ما بتوانیم فعالیت های خیلی گسترده تر و علمی تری در این حوزه داشته باشیم. در سطوح بالاتر از سطح چهار که دیگر در واقع حوزه خارج خواهران حساب می شود در حال طراحی برنامه هایی هستیم و از ابتدای سال تحصیلی انشاالله دوره های عالی هم که به نوعی بعد از سطح چهار یا دکتری در دانشگاه محاسبه می شود این را هم انشااله فعال خواهیم کرد و به تدریج عزیزانی را که استعدادش را دارند و ظرفیتش را دارند برای این که بتوانند تو حوزه های نظریه پردازی ورود بکنند ما انشاالله برای تربیت این افراد هم قدم های بزرگی برخواهیم داشت.

سوال: قطعا بانوان از حمایت های شما برخوردار خواهند بود ؟ 

 افشار: بله تلاشمان بر این است که در واقع اقتضائات بانوان را حتما تو برنامه های آموزشی لحاظ بکنیم اخیرا هم با توجه به برنامه پنج ساله که اولین برنامه پنج ساله میان مدتی، که برای مرکز تصویب شده دنبال این هستیم که موانع را برطرف بکنیم برای ادامه تحصیل بانوان در سطوح بالا و طراحی الگوی خاص زنانه ای که دقیقا مبتنی بر آموزه های اسلام باشد و بتوانند آن تعارضات جنسیتی را که گاهی پیش می آید در تحصیل، اینها را بتوانند به خوبی مدیریت بکنند و شرایط به گونه ای باشد که بتوانند تا سطوح عالی انشاالله پیشرفت علمی داشته باشند.

سوال: خانم افشار، شاید گروهی از بانوان تمایل پیدا کنند به تحصیل در حوزه ،اشاره می فرمایید به چه نحو می توانند وارد بشوند شرایط چه هست؟

افشار: بله برای ورود ابتدایی، ما شرط معدل و شرط سن داریم می توانند برای اطلاع از سایر شرایط به حوزه های علمیه خواهران در سراسر کشور مراجعه بکنند که ما تقریبا در تمام استان های کشور و در همه شهرها با بیش از ۴۵۰ مدرسه علمیه در خدمت انها ، هستیم که توضیحات لازم را ارائه می کنند، مشاوره های تحصیلی خوب و هدایت تحصیلی خیلی خوبی می تواند در این حوزه ها اتفاق بیفتد برای مقاطع تکمیلی ورود به سطوح سه و چهار، فرصت برای سال آینده تحصیلی تقریبا تمام شده است. 

سوال: چقدر ثبت نامی داشتید تا الان خانم افشار؟

 افشار: ما در سطح دو فردا که آخرین مهلت ثبت نام است بیش از 9 هزار داوطلب برای ورود به حوزه ها داریم در سطوح تکمیلی مان بیش از چهار هزار داوطلب داشتیم.

سوال: اگر جمع بندی یا نکته ای هست که جامانده بفرمایید؟

 افشار: از فرصتی که ایجاد کردید برای این که معرفی بسیار مختصری از حوزه علمیه خواهران صورت بگیرد و هم دعوت می کنم از عزیزانی که تمایل دارند در یک محیط امن در واقع تحصیل بکنند و به بالاترین مدارج علمی برسند تشکرمی کنم ، حوزه های علمیه خواهران می تواند این امنیت را فراهم بکند که به بالندگی کافی برسند و متناسب با شرایطی که بانوان دارند، بتوانند تحصیلات دینی و تاثیر گذاری وسیعی داشته باشند.

سوال:  خانم افشار لطفا نشانی سایت را می فرمایید که اگر عزیزان خواستند مراجعه کنند، به راحتی اطلاعات موردنیاز را دریافت کنند ؟

افشار: بله، سایت ثبت نام حالا تا فردا که البته برای سطح دو بیشتر باز نیست، ولی می توانند به پذیرش دات آی آر ، دبلیو اچ سی مراجعه بکنند سایت حوزه علمیه خواهران بخش پذیرش و ثبت نام خودشان را از طریق سایت انجام بدهند.

سوال:  فرصت ثبت نام تمدید نمی شود دیگر برای فردا تمام می شود؟

 افشار: برای سطح دو ظاهرا آخرین مهلتی است که قرار داده شده اما می توانند مراجعه به حوزه ها داشته باشند.

سوال: فراخوان بعدی تان چه زمانی خواهد بود ؟

 افشار: ما امیدوار هستیم که انشالله ابتدای زمستان بتوانیم برای سال بعد فراخوان را داشته باشیم.

 

 

نمایش بیشتر

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم. در حوزه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد فعالیت می‌کنم. با درک عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در دنیای اقتصاد، سعی می‌کنم تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا