اقتصادی

۱۸ هزار دانش‌آموز پایه نهم اردبیلی در آستانه انتخاب رشته تحصیلی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

محمود مشکی در گفت‌وگو با خبرنگار آنلاین، اظهار کرد: کمیته هدایت تحصیلی استان اردبیل با هدف هماهنگی بهتر برای یک هدایت تحصیلی کیفی در سال تحصیلی جاری تشکیل شد تا برای بیش از ۱۸ هزار دانش‌آموز پایه نهم در مراحل انتخاب رشته هدایتگری‌های لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به نقصان‌های هدایت تحصیلی ناموفق در جامعه خاطرنشان کرد: افزایش تعداد داوطلبان کنکور سراسری سال‌های گذشته در رشته علوم تجربی، تغیر رشته در سال‌های ابتدایی دانشگاه‌ها، بیکاری فارغ‌التحصیلان رشته‌های پرطرفدار و عدم رضایت شغلی از مهمترین پیامدهای هدایت تحصیلی ناقص در جامعه است.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل بیان کرد: در راستای توسعه متوازن بین رشته‌های تحصیلی در استان اردبیل تلاش برای توقف انتخاب رشته علوم تجربی و استمرار وضعیت فعلی رشته علوم انسانی و افزایش رشته ریاضی- فیزیک و معارف اسلامی شروع شده است.

مشکی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید موفق شدیم نسبت به سال‌های قبل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و رشته ریاضی فیزیک توسعه کمی داشته باشیم، گفت: هدایت تحصیلی فرایندی است که با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره کمک می‌کند تا دانش آموزان بر اساس استعداد، توانایی، علاقمندی و ویژگی‌های شخصیتی خود شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی مناسب را انتخاب تا در آینده حرفه و مشاغل خوبی را برای خود انتخاب کنند.

وی نتایج انتخاب تحصیلی درست را یادآور شد و بیان کرد: نتیجه انتخاب درست می‌تواند موفقیت تحصیلی، موقعیت اجتماعی، درآمد مناسب، لذت بردن از زندگی، رضایت شغلی و پیشرفت در کار باشد و در کنار آن انتخاب نادرست سبب افت تحصیلی، سرخوردگی و عدم رضایت شغلی و شکوفا شدن استعدادها شود.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: امروز متولی هدایت تحصیلی تنها آموزش و پرورش نیست بلکه نهادهای فرابخشی دیگری مانند صدا و سیما، وزارت علوم، سازمان آموزشی فنی حرفه ای کشور، شرکت‌ها و سازمان‌های فرهنگی نیز باید در این راستا نقش آفرینی کنند.

مشکی ادامه داد: در جریان انتخاب رشته باید به تیپ‌های شخصیتی افراد جهت کسب مشاغل توجه کنیم که اگر این توجه در هدایت تحصیلی انجام شود می‌توانیم از بسیاری از مشکلاتی که آینده افراد با آن مواجه می‌شوند پیشگیری کنیم.

وی اظهار کرد: باید به دانش آموزان در زمینه‌های خودشناسی، محیط شناسی و رشته شناسی کمک کنیم تا دانش‌آموز در کنار علاقه و استعداد و ارزش‌ها و تیپ شخصیتی خود از ماهیت رشته‌ها، بازار کار و شرایط رشته‌های موجود جامعه اطلاعاتی خوب را کسب کند که این می‌تواند در موفقیت تحصیلی و شغلی و رضایت شغلی فرد در آینده تأثیرگذار باشد.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل به برنامه‌های معاونت آموزش متوسطه در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت: برگزاری اردوهای مهارتی برای دانش آموزان به منظور بازدید از از مراکز فنی و کارگاهی و کارخانه‌های جوار و دانشگاه‌ها، تشکیل جلسات برای والدین و دانش آموزان پایه نهم و کمک به تصمیم سازی برای انتخاب رشته در تیرماه سال تحصیلی آینده، استفاده از ظرفیت صدا و سیمای استان در معرفی هنرستان‌ها و ظرفیت رشته ریاضی فیزیک و دعوت از صاحبان حرف و فارغ‌التحصیلان موفق هنرستان‌های برای ارائه تجربیات پاسخ به سوالات دانش آموزان در انتخاب رشته از جمله این برنامه‌ها است.

مشکی بازدید دانش آموزان از پژوهش‌سراها و پارک علم و فناوری، فعال کردن کمیته‌های هدایت تحصیلی و استفاده از ظرفیت دبیران رشته‌ها در کلاس درس برای توضیح دانش آموزان در رشته‌های مربوط را در انتخاب رشته صحیح و آگاهانه مؤثر دانست.

وی با بیان اینکه از نهادهای فرابخشی انتظار داریم برای هدایت تحصیلی کیفی به آموزش و پرورش کمک کنند، خاطرنشان کرد: هدایت تحصیلی پیوست فرهنگی دارد که تمام نهادهای مرتبط باید در این مسیر آموزش و پرورش را یاری کنند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر اینکه هدایت تحصیلی کیفی می‌تواند در میان مدت سبب ارتقای رتبه کنکور سراسری استان باشد، تصریح کرد: از والدین دانش آموزان پایه نهم انتظار داریم که در مسیر تصمیم سازی با کمک مدیران و مشاوران و دبیران در مدرسه به تصمیم مناسب دانش آموزان آن را همراهی کنند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا