معرفی کود 12 12 36 (طریقه مصرف کود 12 12 36)

درجهان امروز با پیشرفت فناوری و علم، استفاده از کودها به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در بهبود کیفیت و عملکرد گیاهان مورد توجه کشاورزان و باغبانان قرار گرفته است. در این سیاق، کود 12-12-36 به عنوان یک ترکیب حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم با نسبت معین، به منظور افزایش رشد و توسعه گیاهان به کار گرفته می‌شود. این ترکیب نه تنها با فراهم کردن مقادیر بهینه از فسفر و پتاسیم، بلکه با حفظ تعادل این عناصر، به گیاهان امکان می‌دهد تا با نقشه‌ای هوشمندانه و مناسب، گیاهان به بهترین شکل ممکن رشد و توسعه یابند. در اینجا، ما به بررسی اثرات، کاربردها و طریقه مصرف کود 12 12 36 خواهیم پرداخت، تا بر اساس دانش علمی و تجربیات کاربردی، نقش اساسی این کود در بهبود سلامت و عملکرد گیاهان را بررسی کنیم.

معرفی کود 36 12 12

کود 12 12 36 از آن دست کود هایی است که به لحاظ درصد بالای مواد مغذی، می‌تواند به بهبود میوه‌دهی درختان کمک کند. نیتروژن، یکی از اصلی‌ترین عناصر مورد نیاز برای رشد و نمو گیاهان است که در کره زمین به وفور یافت می‌شود. این عنصر حیاتی در ساختار کلروفیل، مسئول فتوسنتز و تولید غذا در گیاهان، نقش دارد. علاوه بر این، نیتروژن در ساختمان اسیدهای آمینه حضور دارد که واحدهای سازنده پروتئین‌ها در بافت‌های گیاهی هستند.

گیاهان نیتروژن را به دو شکل، آمونیوم و نیترات، جذب می‌کنند. با اینکه نیتروژن به دلیل نیتراته شدن در خاک‌های کشاورزی به شکل نیترات جذب می‌شود، ولی گیاهان در طول چرخه رشدی خود به صورت مداوم این عنصر را از خاک جذب می‌کنند. بنابراین، تأمین کافی نیتروژن در مراحل مختلف رشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

کود 12-12-36 با ترکیبی حاوی 36 درصد نیتروژن و میزان یکسان از دو عنصر فسفر و پتاسیم تشکیل شده است. این میزان تناسب از فسفر و پتاسیم به همراه درصد بالای نیتروژن، موجب حفظ تعادل تغذیه‌ای در گیاهان می‌گردد.

با توجه به غالب بودن نیتروژن در این کود، استفاده از آن به صورت تخصصی برای تقویت رشد و نمو گیاهان، به خصوص تقویت رویش و تولید شاخه و برگ، توصیه می‌شود. از آنجا که نیتروژن نقش مهمی در تولید پروتئین‌ها و فعال‌سازی آنزیم‌ها در گیاهان ایفا می‌کند، مصرف این کود منجر به توسعه بافت‌های گیاهی و در نتیجه افزایش عملکرد محصول خواهد شد.

برای گیاهانی که تولید برگ بیشتر هدف آنهاست، مانند سبزیجات برگی از جمله کاهو، جعفری و نعناع، مصرف این کود تأثیرگذاری بسیار قابل توجهی در افزایش میزان محصولات برداشتی خواهد داشت.

چگونگی کارکرد کود 36 12 12

می‌توانید کود 12 12 36 را به دو روش مختلف، یعنی خشک و محلول پاشی، به کار ببرید. برای استفاده خشک، کافیست که کود را بر روی زمین پخش یا با خاک مخلوط کنید. همچنین می‌توانید برای بهره‌وری بیشتر، این کود را با خاک ترکیب کرده و سپس بر روی زمین پخش نمایید.

برای استفاده از کود 12 12 36، به روش محلول پاشی، می‌توانید به سادگی این کود را با آب ترکیب کرده و برای سهولت در فرآیند محلول پاشی، آن را به سیستم آبیاری قطره‌ای خود اضافه نمایید.

طریقه مصرف کود 12 12 36

طریقه مصرف کود 12 12 36، باتوجه به سن گیاه و حجم زیرکاشت متفاوت خواهد بود. برای محصولات زراعی، در هر هکتار جدود 5 تا 7 کیلوگرم از این کود مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برای مصارف خانگی، میزان استاندارد برای مصرف یک قاشق چای‌خوری در هر لیتر است. در محلول پاشی نیز، برای هر 1000 لیتر آب، 2 تا 3 کیلوگرم از این کود به کار می‌رود.

نکته: در مراحل رشد میوه، هنگامی که نیاز به پتاسیم برای بهبود کیفیت محصول افزایش می‌یابد، از این کود استفاده نکنید. چراکه در این فاز، تأمین نیتروژن اضافه باعث مهار جذب و انتقال پتاسیم در ساختار گیاه می‌شود و باعث کاهش پتاسیم در گیاه می‌گردد. همچنین، مصرف کود ازت بالا در مراحل نزدیک به برداشت و پس از آن، از عمر انبارمانی و بعد از برداشت میوه ها به مقدار قابل توجهی می کاهد و در میوه‌هایی مانند انار، ممکن است منجر به تشدید عارضه ترک‌ خوردگی پوست میوه شود.

مزایای کود 36 12 12

کود NPK با ترکیب 36-12-12، یک ترکیب کود کامل است که حاوی سه مؤلفه اصلی تغذیه گیاهان، یعنی نیتروژن، فسفر، و پتاسیم می‌باشد. این ترکیب به ویژه برای گیاهانی که نیاز به مقدار زیادی نیتروژن برای رشد سریع دارند، مناسب است. مزایای استفاده از این کود عبارتند از:

  1. رشد سریع و بهبود عملکرد: وجود مقدار زیادی نیتروژن در این کود بهبود رشد و عملکرد گیاه را تضمین می‌کند.
  2. تقویت سیستم ریشه: حضور فسفر در ترکیب، سیستم ریشه را تقویت کرده و جذب غذا توسط گیاه را افزایش می‌دهد.
  3. بهبود کیفیت محصول: وجود پتاسیم در کود، کیفیت محصول را بهبود می‌بخشد و می‌تواند به تولید محصولات با وزن و اندازه بیشتر کمک کند.
  4. مقاومت به تنش‌های محیطی: حضور پتاسیم در این کود می‌تواند مقاومت گیاه به تنش‌های محیطی، از جمله خشکی و شوری را افزایش دهد.
  5. مصرف کمتر آب: استفاده از این کود می‌تواند منجر به کاهش مصرف آب توسط گیاه شود، زیرا پتاسیم به حفظ تعادل آب و الکترولیت در گیاه کمک می‌کند.

 مخلوط مغذی NPK با نسبت 36-12-12 قادر است بهبود عملکرد گیاهان را تسهیل کند، کیفیت محصول را افزایش دهد و مقاومت گیاهان در مقابل شرایط محیطی را بهبود بخشد. با این حال، استفاده از مخلوط مغذی مناسب برای هر گیاه باتوجه به ترکیبات خاصی که برای رشد نمو نیاز دارد، امری بسیار حیاتی است.

معایب کود 36 12 12

در جهت بررسی مطلوبیت کود 12-12-36 برای گیاهان، نگاهی به نقاط منفی این نوع کود نیز خواهیم داشت. استفاده از کود 12 12 36 می‌تواند به چالش‌هایی منجر شود، به ویژه احتمال بروز تنش به دلیل مقدار افزایش ازت در گیاهان وجود دارد. این افزایش ممکن است باعث رشد زودرس برگ‌ها و ساقه‌ها شود، اما در نوع خود می‌تواند باعث کاهش تولید میوه و شکوفه نیز گردد. بررسی دقیقتر این ابعاد ناخواسته در استفاده از کود مورد نظر، امری اساسی در انتخاب بهینه‌ترین راهبرد برای هر گونه گیاه خواهد بود.

علاوه بر این امکانات، استفاده بیش از حد از کود 12 12 36 می‌تواند به آسیب‌هایی، به خصوص زمینه بروز آلودگی محیط و آب زیرزمینی منجر شود. اجزای این کود ممکن است به شکل غیرمستقیم وارد منابع آب شوند. همچنین، در صورت استفاده نادرست، این کود می‌تواند باعث کاهش عناصر دیگر خاک گردد. بنابراین، بسیار مهم است که با دقت تحقیق کرده و زمان و مقدار استفاده مناسب را رعایت نمایید تا از مزایای این کود بهره‌مند شوید.

 استفاده از کود 12 12 36، مانند دیگر کودها، نیازمند دقت و توجه به نیازهای گیاهان و شرایط محیطی است. برای پیشگیری از مشکلات احتمالی، بهتر است مصرف کود را در حداقل دوز موثر نگه دارید و از تدابیر بهداشتی نظیر استفاده از دستکش و لباس محافظ هنگام کار با کود استفاده نمایید. این اقدامات، به رشد سالم گیاهان کمک کرده و آثار جانبی را به حداقل خواهد رساند.

موارد مهم درطریقه مصرف کود 12 12 36

طریقه مصرف کود NPK با ترکیب 36-12-12، با جوانب مختلفی ارتباط مستقیم دارد. از جمله این جوانب می‌توان به مواردی اشاره کرد که در تنظیم میزان مصرف، تعیین زمان مناسب، نوع گیاه، و شرایط آب و هوایی موثرند.

  1. میزان مصرف: مقدار استفاده از کود باید باتوجه نیازهای گیاهان به دقت تنظیم شود. مصرف زیاد ممکن است به گیاهان آسیب برساند.
  2. زمان مصرف: انتخاب زمان مناسب برای استفاده از کود امری بسیار مهم و تاثیرگذار در حیات گیاه است. به طور کلی، کود با ترکیب 36-12-12 باید در فصل رشد فعال گیاهان استفاده شود.
  3. شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر مصرف کود داشته باشند. در شرایط خشک، استفاده از این کود ممکن است منجر به نارسایی آب در گیاه شود.
  4. نوع گیاه: هر گیاه نیاز به ترکیبات خاصی از عناصر تغذیه دارد. استفاده از کود مناسب برای هر نوع گیاه، برای گرفتن نتیجه قابل قبول الزامی است.
  5. رعایت نکات ایمنی: هنگام استفاده از کودها، رعایت نکات ایمنی از جمله استفاده از لوازم حفاظتی مانند دستکش، عینک، و ماسک، از اهمیت بالایی برخوردار است،.

خرید کود 12 12 36

کود 12 12 36 یکی از کودهای باکیفیت و مؤثر در بازار است که برای تمامی گل و گیاهان گزینه‌ای ایده‌آل می‌باشد. هنگام خرید کود 12 12 36 ، نوع و سن گل و گیاه خود را در نظر گرفته و قبل از تصمیم‌گیری، اطلاعات جامعی درباره ترکیبات و طریقه مصرف کود 12 12 36 به دست آورید.

خرید این محصول، به دو روش حضوری از طریق شرکت‌های تامین کننده و مشاوره حضوری، و یا آنلاین از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه آسان تر و خواندن نظرات مصرف‌کنندگان در دسترس است.

قیمت کود 12 12 36

 کود 12 12 36، به دلیل حالت پودری خود، از نظر بسته‌بندی هزینه بالایی ندارد، اما قیمت آن بر اساس نیازهای شما متغیر است. اگر گیاهان آپارتمانی دارید، مصرف شما معمولاً یک کیلو یا کمتر است و نیازی به خرید کود 12 12 36 در حجم زیاد ندارید؛ در حالی که در صورت داشتن باغچه، میزان مصرف شما ممکن است بیشتر باشد و همچنین افرادی که به مقدار 50 کیلوگرم کود و بیشتر استفاده می‌کنند، در خرید کود 12 12 36 از قیمت عمده بهره‌مند می‌شوند. آنهایی که ۵۰ کیلوگرم کود مصرف می‌کنند، به صورت عمده در نظر گرفته می‌شوند؛ اما مصرف شما برای گیاهان آپارتمانی، ممکن است  نهایتاً 500 گرم باشد و این مقدار را نمی‌توان به‌صورت عمده محاسبه کرد.

سخن پایانی

به طور کلی، خرید کود 12 12 36 و استفاده از آن با ترکیب بهینه نیتروژن، فسفر و پتاسیم، به گیاهان این امکان را می‌دهد تا بهبود یافته در رشد و توسعه خود، عملکرد بهتری را ارائه دهند. با حفظ تعادل مواد مغذی، این کود به عنوان یک ابزار مؤثر در افزایش عملکرد محصولات و بهبود کیفیت آنها در گونه‌هایی که تولید برگ بیشتر مورد نیاز است، مشخص شده است. با تجربه و دانش کسب شده، به نظر می‌رسد که استفاده مناسب از این کود نه تنها به بهبود نمو گیاهان بلکه به توسعه یک سیکل تغذیه‌ای متوازن و پایدار نیز کمک کند.

منبع: bagheeram.com

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا