گنجهای گمشده دریایی که هنوز کشف نشده اند!

محتوای این مطلب پنهان

باورنکردنی ترین گنجینه هایی که در اعماق آب ها مدفون شده اند!

آیا برایتان پیش‌ آمده که به یک مقصد گردشگری بروید اما احساس‌ کنید تمام آن را دیده‌اید؟ آیا به دنبال داشتن سفری هیجان‌انگیز برای اولین بار در طول زندگی‌تان هستید؟ در این صورت، ممکن است بخواهید از یکی از این مکان‌های مسافرتی باور نکردنی در زیر آب که در ادامه در موردشان صحبت خواهد شد، دیدن کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که تعطیلات خود را در پارک‌های تفریحی با جمعی دیگر از طبیعت‌دوستان می‌گذرانند، حتما گشت‌وگذار در زیر آب و امواج را به‌عنوان مقصد سفر بعدی‌تان در نظر بگیرید.

همانطور که به نظر می‌آید این سفر بسیار شگفت‌انگیز است، شما نمی‌توانید باور کنید که چه چیزهایی را در اقیانوس‌ها و دریاچه‌های سراسر جهان یافته‌اند، چیزهایی که برخی از آن‌ها غواصان را از گوشه و کنار دنیا به این مکان‌ها می‌کشانند. به‌ عنوان‌ مثال اگر طرفدار هنر هستید، نباید موزه مجسمه‌های خیره‌کننده زیر آب را که در مکزیک پیدا کرده‌اند، از دست بدهید. حتی اگر ترجیح می‌دهید روزتان را صرف جستجوی گنج غرق‌ شده کنید، باز هم مشکلی نیست، شما می‌توانید به سمت کشتی غرق‌ شده در فلوریدا کیز بروید، جایی که 9 فروند کشتی غرق‌ شده را در بالا و پایین ساحل مشاهده خواهید کرد.

اگر تا به اینجای مطلب کنجکاوی‌تان به اندازه‌ی کافی برانگیخته شده است، ما پیشنهادات عجیبی را برایتان در نظر گرفته‌ایم، پس همراهمان باشید تا با عجیب‌ترین جاذبه‌های غرق شده در آب، آشنا شوید. همچنین چنانچه تمایل به خرید بهترین دستگاه فلزیاب دارید، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

1- هنر باستانی متعلق به کلئوپاترا مصر (Ancient Art from Cleopatra’s Egypt)

همان‌طور که پیداست، حدود 1500 سال پیش یک زمین‌لرزه باستانی بخش‌های بزرگی از شهرهای مصر باستان اسکندریه (Alexandria)، هراکلیون (Herakleion) و کانوپوس (Canopus) را به زیر اقیانوس می‌کشاند، جایی که بیش از یک دهه قبل تا حدودی تقریبا دست‌نخورده باقی‌ مانده بودند. محققان مجموعه گسترده‌ای از آثار باستانی را کشف کرده‌اند که قرن‌هاست کف اقیانوس را به‌عنوان خانه خود برگزیده‌اند.

2- Cenote Angelit یا فرشته کوچک، رودخانه‌ای در زیر آب (The Underwater River of Cenote Angelit)

آیا تابه‌حال رودخانه‌ای را در زیر آب دیده‌اید؟ درست است، در Cenote Angelit، رودخانه‌ای وجود دارد که درواقع در زیر اقیانوس قرار دارد. به گفته کارشناسان دليل مشاهده جريان آب رودخانه زيرآبی  Cenote Angelit در درون اقیانوس، وجود یک‌لایه نازک سولفات هيدروژن قرار گرفته بين آب شيرين بالا و آب‌شور پايين است که اين نمای زيبا و منحصربه‌فرد را ايجاد کرده است.

3-  شهر غرق‌ شده شی چنگ در چین (China’s Sunken City of Shi Cheng)

این شهر باستانی و کهن در حدود 1300 سال قبل در دامنه کوهستان وو شی (Wu Shi) یا کوهستان پنج شیر بنیان نهاده شد، اما امروز در عمق 26 تا 40 متری زیر آب قرار گرفته است و هنوز هم سالم مانده و فرسایش چندانی نداشته است. در سال 1959 شهر  شی چنگ در چین و دهکده مجاورش با برنامه‌ای از پیش تعیین‌ شده برای ایجاد یک سد روی رودخانه Xin an غرق شدند تا یک دریاچه مصنوعی ایجاد شده و همچنین یک نیروگاه تولید نیروی برق‌ آبی راه‌اندازی شود. امروزه این مکان به بهشتی رویایی برای غواصان تبدیل‌ شده است و غواصان می‌توانند در زیر دریاچه شنا کنند تا خرابه‌های شهر و آثار هنری ساخته‌ شده توسط انسان را که در زیر آب مخفی است، مشاهده کنند.

4- دریاچه سبز در تراگوئس اتریش (Green Lake in Tragoess, Austria)

دریاچه سبز یک مکان غواصی فوق‌العاده و منحصربه‌فرد است، زیرا تنها بعد از زمستان، همان‌طور که در بهار دما بالا می‌رود، برف‌هایی که بر روی کوه‌های کارست (Karst Mountains) وجود دارند آب می‌شوند و به رودخانه راه پیدا می‌کنند و باعث زیر آب رفتن درختان، مسیرها، نیمکت‌ها و حتی یک پل پیاده‌روی کوچک می‌شوند. دریاچه‌ای تفریحی به نام دریاچه زنز (Zenz) نیز در این نزدیکی وجود دارد که تنها به‌اندازه یک رانندگی 10 دقیقه‌ای با این مکان فاصله دارد و مکانی فوق‌العاده برای غواصی به شمار می‌آید.

5- کشتی جنگی 200 ساله در دریاچه انتاریو (A 200 Year Old Warship in Lake Ontario)

با گذشت 200 سال از غرق شدن کشتی جنگی آمریکایی هامیلتون (Hamilton) در دریاچه انتاریو، این کشتی نسبتا سالم بوده و نسبت به سنش خوب به نظر می‌رسد. او در دهه 1970 دوباره کشف شد، گفته می‌شود هنوز هم تمام توپ‌هایش دست‌ن خورده و آماده شلیک هستند.

6- مجسمه عیسی مسیح زیر آب در سان فروتوزو، ایتالیا (Christ of the Abyss in San Fruttuoso, Italy)

در عمق 15 متری زیر دریا یک مجسمه برنز خیره‌ کننده به نام “Christ of the Abyss” وجود دارد که مجسمه برنزی غرق‌ شده‌ای از عیسی مسیح است و از سال 1954 در زیر آب قرار گرفته است. این مجسمه توسط غواص ایتالیایی Duilio Marcante به‌عنوان یادبود دوستش، گونزاتی که هنگام غواصی در همان نقطه درگذشت، سفارش داده شد.

7- فرشته در دریاچه سان‌ست، لینتون، ایندیانا (The Angel at Sunset Lake, Linton, Indiana)

در عمق دریاچه سان‌ست، یک مجسمه فرشته اسرارآمیز زندگی می‌کند که در سال 2001 توسط یک شخص ناشناس در پایین دریاچه قرار داده‌ شده است. افسانه‌های محلی معتقدند این مجسمه که به نظر یک فرشته است، ارواح دو کودک را که در دهه 1920 در دریاچه غرق شدند در درون خود نگه‌ داشته است.

8- صخره یادبود نپتون، فلوریدا، آمریکا (Neptune Memorial Reef)

این مکان که به‌ عنوان یک تفسیر هنری از آتلانتیس ساخته‌ شده، در واقع یک قبرستان زیر آبی است که می‌توانید در آنجا ثبت‌نام کنید تا هنگام مرگ در آنجا دفن شوید. در این قبرستان که درسال ۲۰۰۷ افتتاح‌شده بقایای سوزانده شده اجساد باسیمان ترکیب و به شکل بتون‌های صخره‌ای درآمده و بر روی آن‌ هم یک پلاک قرار می‌گیرد که مشخصات فرد فوت‌ شده روی آن نوشته‌ شده است.

9- رستوران زیرآبی ایتها در مالدیو (Ithaa Undersea Restaurant in the Maldives)

حتی اگر به غذاهای دریایی علاقه‌ای ندارید، هنوز هم می‌توانید از غذای زیر دریا در رستوران زیر آبی ایتها در مالدیو لذت ببرید. رستوران ایتها اولین و تنها رستوران تمام شیشه‌ای زیر آبی در جهان است. این رستوران در عمق 5 متری زیر آب دریا ساخته‌ شده و نمایی 360 درجه از زندگی دریایی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. انواع نوشیدنی و غذاها نیز در این رستوران ارائه می‌شود.

10- بزرگ‌ترین قبرستان کشتی جهان در تالاب چوک (the World’s Largest Ship Graveyard at Chuuk Lagoon)

اگر می‌خواهید تکه‌ای از تاریخ را در زیر امواج ببینید، به یک جزیره کوچک به نام تالاب چووک بروید که اصلی‌ترین پایگاه مرزی اقیانوس آرام جنوبی در طول جنگ جهانی دوم برای ژاپنی‌ها بود. طی یک نبرد سه‌ روزه در سال 1944، بیش از 60 کشتی جنگی ژاپنی و 200 هواپیما توسط نیروهای متفقین در این جزیره غرق شدند که بسیاری از آن‌ها تا امروز در گورهای آبی همان منطقه باقی‌ مانده‌اند.

شش گنج عظیم غرق شده که همچنان کشف نشده‌ند!

این روز‌ها گنجینه‌های زیادی وجود ندارد که مکانشان روی نقشه با صلیب قرمز مشخص شده باشد، با این حال چندین گنجینه‌ی گمشده وجود دارند که هنوز کشف نشده اند. از میان همه مکان‌ها، احتمالاً اقیانوس‌ها و دریا‌ها بزرگترین گنجینه‌ها را در خود جای داده‌اند. سازمان ملل تخمین زده است که دست‌کم سه میلیون کشتی غرق‌شده در کف اقیانوس‌ها وجود دارد. برخی از آن کشتی‌های غرق‌شده ممکن است دارای اهمیت تاریخی زیادی باشند، حتی شاید درون آن‌ها گنجینه‌های پولی باشد. در این مطلب با شش مورد از مهم‌ترین گنج‌های غرق‌شده‌ای که در انتظار اکتشاف هستند، آشنا می‌شوید.

۱. فلور د لا مار

گفته می‌شود این کشتی غنی‌ترین کشتی گمشده در دریا است؛ یک کشتی پرتغالی قرن شانزدهمی، از بهترین کشتی‌های زمان خود که در سراسر اقیانوس هند از آن استفاده میشد. با گذشت سال‌ها، قابلیت سفر دریایی آن افول کرد و قبل از انجام تعمیرات، برای کمک به فتح مالاکا (مالزی امروزی) توسط پرتغالی‌ها فراخوانده شد. سال ۱۵۱۱ پس از بازگشت از این مبارزه، فلور د لا مار در طوفان سواحل سوماترا غرق شد. گفته می‌شود این کشتی مملو از ثروتی معادل بیش از ۲ میلیارد دلار است. شکارچیان گنج برای یافتن لاشه‌ی این کشتی میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌اند، اما تاکنون همه تلاش‌های آن‌ها بی‌نتیجه بوده است.

۲. مِرچَنت رویال

شد. کشتی با کاپیتان جان لیمبری، در راه بازگشت از تجارت با مستعمرات در دنیای جدید بود که برای تعمیرات ضروری در کادیز اسپانیا توقف کرد. زمانی که لیمبری آنجا بود، فرصت یافت درآمد بیشتری کسب کند و با مقامات اسپانیایی بر سر انتقال گنج جهت پرداخت به ۳۰۰۰۰ سربازی که در شهر آنتورپ بلژیک مستقر بودند، به توافق رسید.

آن زمان گمان می‌رفت مرچنت رویال حامل ۱۰۰۰۰۰ پوند طلا و به همان اندازه جواهرات است. برآورد‌ها بسیار متفاوت است و این گنج در شرایط پولی امروز ارزشی معادل چند صد میلیون پوند تا بیش از یک میلیارد دارد. در طول سفر، آب به مرچنت رویال سنگین نفوذ کرد و کشتی رفته رفته پر از آب شد و در نهایت، در ۲۳ سپتامبر ۱۶۴۱، حدود ۳۰ مایلی سواحل کورنیش غرق شد. سال ۲۰۱۹ ماهیگیران لنگر کشتی را پیدا کردند، به جز آن هیچ نشانی از بقیه کشتی و گنج آن پیدا نشده است.

۳. سانتا ماریا

وقتی کاوشگر ایتالیایی کریستف کلمب سال ۱۴۹۲ عازم نخستین سفر خود به قاره آمریکا شد، ناوگانی متشکل از سه کشتی به نام‌های نینا، پینتا و سانتا ماریا را با خود برد. سانتا ماریا بزرگترینِ این کشتی‌ها و حامل کریستف کلمب در زمان غرق شدن بود. داستان از این قرار است که در بازگشت از جهان نو (نیمکره غربی زمین) در شب کریسمس ۱۴۹۲، ملوانِ مسئول هدایت قایق تصمیم گرفت چرت بزند. او برخلاف مقررات، پادوی کشتی را جای خودش گذاشت و همانطور که می‌شد پیش‌بینی کرد، کشتی در نزدیکی هائیتی امروزی به گل نشست. خدمه کشتی پس از برداشتن اشیاء قیمتی، آن رها کردند و روز بعد کشتی غرق شد. اگرچه مکان دقیق غرق شدن سانتا ماریا تا به امروز یک راز باقی مانده است، اما به دلیل اهمیت تاریخی بسیار زیادی که دارد جلوی کنجکاوی شکارچیان گنج را نگرفته است.

۴. ناوگان گنج ۱۷۱۵

تابستان سال ۱۷۱۵، یازده کشتی اسپانیایی مملو از گنج از قاره آمریکا (از هاوانا، کوبا) به سمت خانه عازم سفر شدند. آن‌ها در مواجهه با طوفان‌های سواحل فلوریدا با شکست مواجه شدند. هر یازده کشتی غرق شدند و بیش از ۱۰۰۰ نفر در دریا جان باختند. کشتی‌های دیگر، از جمله کشتی‌های دزدان دریایی، پس از این اتفاق، به این کشتی‌ها هجوم آوردند تا گنجینه‌ی آن‌ها را غارت کنند. تا به امروز، ناوگان ۱۷۱۵ گنجینه‌ای دست‌نخورده باقی مانده است، چون غواصان همچنان پس از ۳۰۰ سال در حال کشف طلا و نقره از لاشه‌های این کشتی‌ها هستند. حتی گفته می‌شود تکه‌هایی از این گنجینه هر از گاهی در سواحل فلوریدا پیدا می‌شود.

۵. آراِم‌اِس ریپابلیک

آراِم‌اِس ریپابلیک یک کشتی اقیانوس‌پیمای بخار بود که سال ۱۹۰۳ در بلفاست ساخته شده بود. مالکیت و اداره‌ی این کشتی با خطوط کشتیرانی وایت استار بود که کشتی معروف تایتانیک (غرق شده در سال ۱۹۱۲) هم از کشتی‌های متعلق به این کمپانی بود. سه سال پیش از آن اتفاق مصیبت‌بار، آراِم‌اِس ریپابلیک پس از تصادم با قایق دیگری در اثر مه‌گرفتگی، در جزیره نانتاکت، ماساچوست غرق شد. شش نفر جان باختند، اما حدود ۱۵۰۰ نفر پیش از غرق شدن کامل کشتی، نجات یافتند.

گفته می‌شود آراِم‌اِس ریپابلیک که به خاطر شمار ثروتمندان آمریکایی که با آن سفر می‌کردند «کشتی میلیونرها» خوانده میشد، هنگام غرق شدن حامل سکه‌های طلای آمریکایی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار بود. شایعات زیادی هم وجود داشت مبنی بر اینکه این کشتی حامل سکه‌های دیگری به ارزش ۳ میلیون دلار بوده است. اگر این گنجینه وجود داشته باشد، شاید ارزش آن بیش از یک میلیارد دلار امروزی باشد. لاشه این کشتی سال ۱۹۸۱ کشف شد، اما هیچ گنجی همراه آن یافت نشد. با این حال، بسیاری هنوز بر این باورند که گنجینه‌های این کشتی هنوز مدفون، دست نخورده و در انتظار کشف شدن هستند.

۶. سینکو شاگاس

کشتی اقیانوس‌پیمای پرتغالی معروف به سینکو شاگاس در جریان نبرد در جزیره فایال در جنگ انگلیس -اسپانیا در سال ۱۵۹۴ غرق شد. جزیره فایال جزیره‌ای از جزایر آزور در اقیانوس اطلس است که متعلق به پرتغال است. پس از غرق شدن سینکو شاگاس، شایعه شد که ۲۰۰۰ تن گنج، از جمله ۲۲ صندوق پر از الماس، یاقوت و مروارید در این کشتی بوده است. این گنجینه با برآورد‌های امروزی که ارزش محموله‌ی آن را بیش از یک میلیارد دلار تخمین می‌زنند، گنجینه بسیار باارزشی است. اگرچه شکارچیان گنج برای یافتن آن تلاش زیادی کرده‌اند، اما لاشه آن را پیدا نکردند. شاید دلیل عدم‌موفقیت آن‌ها، عمقی باشد که کشتی اکنون در آن از دید پنهان شده است.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا