طلا و جواهر چگونه آسیب میبینند؟

ترفندهای کاربردی نگهداری از طلا و جواهر و انگشتر مردانه طلا

یکی از زیور آلات خانم های ایرانی است و در مراسمات و مهمانی های مختلف از آن استفاده می کنند. معمولا گفته می شود اگر می خواهید دل زن ایرانی را به دست آورید حتما برای او طلا بخرید. در مقاله های پیشین در مورد نحوه برای شما صحبت کردیم در این مقاله قصد داریم راه هایی را به شما پیشنهاد دهیم تا بیشتر مراقب طلاهای خود باشید در واقع قصد داریم برای شما روشن کنیم چه کارهایی موجب می شود شما آسیب ببینند. از این رو مقاله ای تحت عنوان طلا و جواهر چگونه آسیب می بینند؟ آماده کرده ایم که امیدواریم در ادامه از آن نهایت استفاده را در نگهداری از طلاهای خود ببرید.

چک کردن طلا و جواهرات

همان طور که بیان کردیم نگهداری از طلا و جواهرات بسیار مهم است و اصول خاصی دارد. به شما توصیه می کنیم هر سه ماه یا شش ماه طلاهای خود را بازبینی کنید تا مشکلی نداشته باشند. همچنین برای این کار می توانید از کسی که در زمینه  کار می کند و اطلاعاتی دارد کمک بگیرید.

استفاده مداوم و طولانی مدت از طلا

یکی از مسائلی که بر کیفیت طلا اثر می گذارد می باشد. معمولا خانم ها علاقه بسیاری دارند که روزانه از یک تکه طلا استفاده کنند اما این استمرار در استفاده از طلاها می تواند موجب آسیب دیدگی به آن ها شود. بنابراین توصیه می کنیم حتی اگر از طلاهای خود به طور مستمر استفاده می کنید قبل از خواب و در هنگام کارهایی مانند ظرف شستن و لباس شستن طلا را کنار بگذارید تا کمتر آسیب ببیند.

دوش گرفتن با طلا

یکی از کارهایی که می تواند به طلاهای شما آسیب بسیار زیادی وارد کند شنا یا حمام کردن است. هر جسمی در مجاورت آب قرار بگیرد دچار ساییدگی می شود مانند سنگ های رودخانه. بنابراین در هنگام شنا و آبتنی و در هنگام دوش گرفتن حتما حتما طلاهای خود را  کنار بگذارید تا دچار ساییدگی نشوند و آسیب های کمتری به آن ها وارد شود.

نحوه نگهداری از طلا

ما می گوییم نباید مستمر از طلا استفاده کرد اما آیا شرایطرا می دانید روشی که کمترین آسیب را به طلا بزند و از آن محافظت کند. طلاهای خود را در محلی قرار دهید تا هم از خطر دزدیده شدن حفظ شوند و هم  در اثر آسیب های محیطی دچار تغییر و تحول نشوند. یک جای امن برای طلاهای خود پیدا کنید و  از آن ها نگهداری کنید.

شست و شوی طلا با استفاده از ماشین آلتراسونیک

از ماشین آلتراسونیک برای شست و شوی طلاها استفاده می شود اما فراموش نکنید در چند مورد نباید این کار را انجام دهید زیرا موجب آسیب دیدن طلاها و سنگ های گرانبهای جواهرات می شود. زیور آلاتی که در آن ها از زمرد، مروارید و مرجان و هر نوع سنگ نرم استفاده شود نباید مورد استفاده در این ماشین ها قرار بگیرند زیرا ممکن است دچار آسیب های سطحی و در برخی موارد شکستگی شوند.

اعمال فشار به سنگ جواهرات

معمولا وقتی جواهرات شما سنگ دارد این مسئله موجب ایجاد آسیب می شود. برای مثال وقتی انگشتر شما تنگ است و شما آن را با فشار به بالا یا پایین از انگشت خود خارج می کنید موجب می شود شل شده و ترک بردارد یا از جای خود جدا شود. بازی کردن با گردن بندی که در گردن شما است می تواند موجب مشکلاتی شود. یک نکته حائز اهمیت دیگر این است که خودتان از روش ساختگی برای تمیز کردن جواهرات خود استفاده نکنید و حتما از یک طلافروشی کمک بگیرید زیرا آن ها کارهای مربوط به تمیز کردن طلا را با دستگاه های خاصی انجام می دهند.

ترکیب طلا با اکسیژن و سولفور و سیاه شدن آن

یکی از مسائلی که موجب می شود طلا آسیب ببیند و رنگ آن سیاه شود ترکیب این فلز با سولفور و  اکسیژن است البته ناگفته نماند طلای کاملا خالص به هیچ وجه سیاه نمی شود اما فقط آلیاژ های آن می توانند تغییر رنگ داده و پوست شما را هم تیره کنند. بنابراین برایسعی کنید دور از اکسیژن و سولفور آن را نگهداری کنید.

روش هایی برای تمیز کردن طلا و جواهرات

در ادامه قصد داریم برای شما راه های  را بیان کنیم. بسته به این که جواهرات شما از چه نوع سنگ و فلز قیمتی تهیه شده است نحوه تمیز کردن آن ها نیز با هم متفاوت است. هنگام  تمیز کردن طلا و جواهرات باید مراقب باشید آسیب نبینند. در ادامه برای شما راه هایی آورده ایم که تمیز کردن طلا و جواهرات را یاد می دهد.

روش تمیز کردن سنگ های قیمتی بدون آسیب دیدگی در خانه

برای تمیز کردن جواهراتی که در آن ها  از انواع سنگ های، یاقوت و و یاقوت کبد به کار رفته است می توانید از این روش استفاده کنید. یک فنجان آب نسبتا گرم را با ¼  آمونیاک تهیه کرده و جواهرات خود را به مدت 30 دقیقه درون آن بخیسانید. سپس جواهرات را در آب گرم بیندازید و کاسه را بچرخانید. برای تمیز کردن درزهای جواهرات و اطراف آن از یک مسواک نرم به آرامی استفاده نمایید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا جواهرات شما تمیز شوند و در نهایت آن ها را خشک کنید.

تمیز کردن سنگ های نیمه قیمتی بدون آسیب

برای تمیز کردن سنگ های نیمه قیمتی می توانید همان مراحل بالا را تکرار کنید اما لازم نیست به آب گرم آمونیاک اضافه کنید. شامل سنگ لاجوردی، فیروزه و … بوده که بافتی بسیار نرم دارند و برای شستن آن ها کافی است از مایع ظرفشویی استفاده نمایید.

تمیز کردن طلا بدون آسیب دیدگی

برای تمیز کردن طلا و هر جواهراتی که در آن از آب طلا استفاده شده است، می توان از خمیر دندان استفاده نمود. برای این کار کمی خمیر دندان را در کف دست خود ریخته و به آن اضافه کنید تا یک ماده فوم مانند حاصل شود. در نهایت برای تمیز کردن طلاهای خود از یک مسواک بسیار نرم استفاده نمایید. خمیر دندان جرم ها را نرم می کند و مسواک نیز آن ها را از سطح طلاهای شما و درزهای آن برطرف می کند.

تمیز کردن جواهرات حاوی نیکل بدون آسیب دیدگی

برای پاک کردن این دسته از بدلیجات و جواهرات می توانید از ترکیب آب  و سرکه استفاده کنید. برای این کار جواهرات را در ترکیبی از این دو قرار داده و آن ها را به آرامی صیقل دهید تا جرم آن برطرف شود. بعد از این مرحله می توانید خمیری مانندی از جوش شیرین و آب درست کرده و به وسیله آن جواهرات خود را به طور کامل تمیز کنید.

پیشنهاداتی برای مخفی کردن طلاها و جواهرات خود

همان طور که گفتیم یکی از راه های حفاظت از طلا و  جواهرات نگهداری از آن ها است در ادامه می خواهیم به شما ترفندهایی برای پنهان کردن طلا و جواهراتتان آموزش دهیم که امیدواریم بتوانید برای حافظت از طلاهای خود از این روش ها استفاده کنید.

1: اگر شما از آن دسته افرادی هستید که پس اندازهای خود را صرف خرید طلا می کنید ما یک پیشنهاد بهتر برای شما داریم. شما می توانید طلاهای خود را به امانات بانک بسپارید یا در بانک حساب طلا باز کنید که می تواند برای شما سودمند باشد.

2: استفاده از گاو صندوق برای نگهداری طلا و جواهرات بسیار مناسب است و در برابر خطراتی مانند زلزله و همچنین خطر دزدی آن ها را در امان نگه می دارد.

3: یکی دیگر از روش های حفاظت از طلا و جواهرات قرار دادن آن ها در قوطی های جای رنگ است که می توانید آن ها را در کنار سایر قوطی ها قرار دهید.

4: می توانید در زیر زمین و یا قسمت امن خانه خود لوله های پی وی سی را سرهم گذاری کرده و برای نگهداری طلا از آن ها استفاده کنید.

5: همچنین یافتن یک مکان پرت در آشپزخانه می تواند گزینه  مناسبی برای حفاظت از طلاهای شما باشد.

6: همچنین از وسایلی مانند پشت پریز و یا پشت ساعت می توانید برای جاسازی جواهرات و طلاهایتان استفاده کنید.

7: یکی دیگر از مکان هایی که برای نگهداری طلا مناسب است فاصله بین کابینت ها است. سعی کنید طلاها را در یک بسته کاغذی و یا پلاستیکی قرار داده و لا به لای کابینت ها بگذارید.

برای بیشتر ما خانم های ایرانی، از طلا و جواهر زیاد استفاده می کنیم، اصلا داشتن طلا و جواهر را به عنوان یک ثروت و گاهی اصالت می دانیم، اما درباره ی نگهداری از آنها هم چیزی می دانیم؟ به عنوان اولین مورد خیلی خوب است شما جواهرات خود را هر سه یا 6 ماه را بررسی کنید البته می توانید از یک جواهر فروش نیز برای بررسی سالم بودن آن کمک بگیرید.

منبع: جواهری حقانی

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا